Sidor

14 juni 2021

EFIT - dagen efter Öppna trädgårdar

Sedan förra inlägget, förra EFIT, har jag firat nationaldagen hos vänner, jobbat på Castor, haft fördelningsmöte med brorsan i barndomshemmet, fortsatt röja där, bakat 96 bullar och 48 muffins, bakat surdegsbröd, fått andra dosen Pfizer och tillåtit mig ta det lugnt i väntan på eventuell reaktion (som inte kom) och fixat trädgården inför gårdagens enorma anstormning av (ca 200) besökare till min öppna trädgård och dotterns vintage-loppis. Och sett på fotboll, såklart! Det är en ganska matt Anni som startar dokumentationen av denna måndag.

7.30
Såhär såg köket ut när jag kom upp idag.
Mitt färdiga te står i blå muggen närmast,
det fixade maken innan han åkte för att hålla kurs i tre dagar.

8.30
Jag tog muggen med ut i morgonsolen.
Ja, jag gjorde en till innan jag började göra nytta.
Det var så himlans skönt i solen!

9.30
Hoppsan!
Jag hade visst missat att tömma den här krukan på regnvatten!
Undrar hur många av besökarna som såg det igår?
Nu lägger jag den försiktigt ned så att en del vatten kan rinna ut.

10.30
Har fixat köket och behöver dammsuga upp skräp.
Vi satte in centraldammsugare direkt när vi köpte huset.
Det har vi aldrig ångrat!

11.30
Jomen jag borde ju äta något också.
Färdig risgrynsgröt från plastkorv blir det till tredje tebaljan.

12.30
Igår stod släpet med våra cyklar ute på gatan
så att dottern kunde ha loppis på hela garageuppfarten.
Nu får sönerna rensa flaket innan de kör iväg med osålda pryttlar
till Skyddsvärnet som öppnat där Erikshjälpen förut låg.

13.30
Hög svansföring på lilla ekorrhonan som skötte sig exemplariskt igår
och skrämde de besökare som inte fattade att hon var riktig.

14.00
Jag har massor av osålda tomat- och grönkålsplantor kvar.
Planterar några i större krukor, vi kommer att drunkna i tomater i år.

15.00
Glaserar bullar som blev över från fikaförsäljningen
och gör nästa tebalja lagom till fotbollen.

16.00
(eller några minuter senare)
Skottland är nära, men lyckas inte nu heller.
Och strax därefter gör Tjeckien ett alldeles makalöst vackert mål!

17.00
Upptäcker av en slump att man kan cykla dressin i Skåne.
Det vore ju kul!
Gjorde det i Belgien för många år sedan.

18.00
Makens svägerska kommer för att köpa en present,
så jag låser upp ateljén.

19.00
Dottern sov hos oss i två nätter för att hinna med allt som skulle ordnas till loppisen.
Jag orkade inte laga mat, så en kväll åt vi pizza.
Lillhunken jobbar natt under sommaren och missar därmed en del middagar.
Som vår pizzamiddag.
Idag fick han sin efterlängtade kebabpizza Hawaii.
(Han åt halva och sparar resten till brunch.)
Maken och jag åt rester.

20.00
Nu laddas det.
Jag kommer att heja, såklart.
Och inte lägga in fler bilder idag.
Kom igen Sverige!

17 kommentarer:

Razzy sa...

Uj, förstår att du är trött idag, det va inte lite med folk som kom igår. Kram

Anita, de fyra blomsterhaven sa...

Paus i matchen, oj vilket tryck Spanien har och så synd att Isaks chans inte resulterade i mål.
Trött Anni, det förstår jag mer än väl. Så du har haft öppen trädgård, det har jag missat. Drunkna i tomater, jo, jo ... det var rejält med plantor det. Hoppas det blir en riktig tomatsommar. Mina tar sig bra i sina 40-liters krukor (10 krukor). Chili och paprika växer så det knakar liksom gurkan.
Nu börjar det, måste sluta ...

Kram

Micke sa...

Tokigt med folk, förstår du är lite matt. Här vet jag inte hur jag ska hålla mig vaken nu under Sverige-matchen :)

Vonkis sa...

Kebab och ananas, det var en ny kombination men låter inte alls omöjligt. Får ta och komma ihåg den framöver.

Du har minst sagt haft fullt upp sedan förra fotodagen, herre min ge vad du har haft för dig.

Om folk som besöker din vackra trädgård går och glor i krukorna och reagerar på att det är vatten i en av dem, ja då har de sannerligen inte mycket i livet att hänga upp sig på så skål för dem.

Lillian "sognafaret" sa...

Uff ennå en gang har jeg misset EFIT, jeg må helt klart sette det i kalenderen. Her har det også regnet i dag, men jeg har ingen krukker som jeg ikke har hull i bunnen av, så mine slipper å drukne.

BP sa...

Nu hänger jag inte med riktigt. Du såg matchen Skottland-Tjeckien idag, vilket jag också gjorde och bloggade om. Samtidigt hade du trädgårdsvisning och dotterns loppis - idag eller????!!!! Ja, det kan ju hända att jag är dagvill, men trädgårdsvisningar brukar man väl ha under helgerna eller...

Hursomhelst. Sverige klarade 0-0 mot Spanien på deras hemmaplan. Det var en heroisk insats som inte jag hade räknat med. En bonuspoäng liksom, en otippad sådan. Att sedan Slovakien vann över Polen var också en överraskning. Inte dödens grupp, men väl överraskningens kan man väl säga.

Imorgon är det dags för dödens grupp...

BP sa...

Svar: Du har så rätt så. Kollade inte rubriken så noga, inte disken på diskbänken heller. Då är fotboll så mycket roligare:-)

http://kraka.moah.se sa...

Förstår att du är matt efter allt du gjort. Om du bor där jag tror kan jag tänka mig att köpa ett par grönkålsplantor. Däremot har jag tomatplantor så det räcker.

Maribel sa...

Hej Anni!
Det är inte konstigt om du är trött efter både bakning, och trädgårdsvisning. Kräver en hel del att göra i ordning trädgården också innan man öppnar grinden. Ser härligt ut vid din fikaplats. Försöker också placera ut mina tomatplantor, och växthuset är fullt. Det blir alltid för många.
Ha det gott /Kram, Marika

Violen sa...

Inte konstigt att du känner dig en aning matt efter den här urladdningen! Kul att du fick så många besökare i trädgården men så är den ju väldigt fin. Vilken bra idé att ha loppis samtidigt, dottern fick sälja en hel del.
Hoppas du har återhämtat dig nu så att du kan sitta ner och njuta av din vackra trädgård!

Lena i Wales sa...

Vad mycket du hunnit med och vad mycket du får gjort.
De bullarna såg goda ut, mums!
Så roligt att du fick så många besökare, grattis!
Bra kombination av trädgårdsdag och loppis.
Ha det bra!

LillaSyster sa...

Att drunkna i tomater låter ändå rätt behagligt. Intensiva dagar hos dig =)

Eva Trillian sa...

200 trädgårdsbesökare? :) Härligt! Anar att många återkommer år efter år!

Carina sa...

Mmm 200 trädgårdsbesökare - that's a lot... :) Inte konstigt du var matt efteråt. Jag funderar ofta på det nu när jag går runt därute. Trädgårdsamatören, TAG, i Göteborg vill att jag ska visa trädgården nästa riksmöte här = 2024. Har inget att visa direkt tänker jag tills tanken slog mig att mina två lundar som ju är hyfsat klara nog är större än en vanlig radhusträdgård... Fast på vägen mellan dem passeras en del kaos - haha. Ja den som lever får se..

Kram, Carina

Michaela Lejonberg sa...

Härligt köksgolv ni har. Åh tomatplantor. Vart bor du? Bor vi nära varann köper jag gärna ett par plantor.

Susjos sa...

Puh, vilket jobb du gör! Men förstår att det är kul också. Hoppas att jag får tillfälle att besöka din trädgård någon gång under dessa trädgårdsdagar.
Anar att du sett Sverige matchen ikväll också, så kul att "vi vann"!
Ha det gott!
Kram

Susanne sa...

Ojoj så mycket folk men så härligt att det kom så många. Maken och jag hade en tanke... på ett besök... men så ringer äldsta sonen... -Vad gör ni i helgen? Ja, och så blev det. En helg med lillskruttan och en massa mys. Men en annan gång, då kommer vi också som besökare :)
Förstår att du blev sliten efter den helgen men samtidigt måste det vara så himla kul. Och den där lilla svansprydda hyresgästen verkar veta hur man ska bete sig :) Så underbart!!!
Hoppas att du har fått lite ledighet och återhämtning och att du kan njuta av en fin midsommarhelg! Stor Kram till dig <3