Sidor

05 juni 2021

EFIT - en underbar arbetsam junilördag

Återigen ett långt avbrott i bloggandet. Hinner inte med. Vi röjer i mitt barndomshem, möblerar hos äldste sonen, jobbar, fixar i trädgården, ser på hockeyVM ...

Men så kommer en EFIT och jag dokumenterar min lördag! Ni vet var de andra finns - på EFIT-sidan!

7.00
Hoppar in i duschen.
Eller nja,
kliver in i duschen.

8.00
I den stolen har jag just druckit morgonens första tebalja.

9.00
Går första trädgårdsrundan för dagen.
Spanar in blåregnet.

10.00
Vid förrådet där vi förvarar det vi plockade från kråkslottet i skärgården.

11.00
Hemma igen.
Rengör en del av allt som ska vara med på loppisen nästa helg.
Gjutjärnskrukorna är från 1880-talet.

12.00
Lunch på naturell yoghurt, keso, banan och Rice Krispies.
Snap, crackle and pop!

13.00
Shoppar lite.

14.00
Packar ur fyra flyttkartonger med saker från kråkslottet.
Sängöverkastet har min farmor virkat.
I mitt barndomshem finns ett likadant.
Och hos brorsan.
Hur många har farmor virkat?
Jag som köpte ett på auktion!

15.00
Ingen EFIT utan Kurre!

16.00
Idag blir det djupfryst prinsesstårta.
Knappt tinad.
Inte lika god som hemgjord, men den duger.

17.00
Har planterat, spolat av och möblerat om trädäcket,
klippt häcken längs gatan
och duschar nu rhododendron.

18.00
Maken tuggar allt grönt vi klippt ned.

19.00
Tar mig en P2 i väntan på grillen.
Maken får en gigantisk öl.
Lillhunken kommer snart från gymmet.

20.00
Grillat kött, pak choi och padrone.
Sötpotatisfries till.
Och rött.
GOTT!

21.00
Sitter fortfarande ute och lyssnar på fåglar.
Pratar. Njuter.

Kl 22 sitter jag och lägger in detta.
Nu ska jag umgås med maken.
Vi ses!

14 kommentarer:

BP sa...

Behållningen här var helt klart maten - MUMS! Åsså skrattade jag gott att du ska umgås med maken efter klockan 22. Hoppas ni har haft riktigt roligt! Det är ju ändå lördag - hahaha:-)))))

Villrose sa...

For en sommerdag!
Vakker blåregn. For et fint sengeteppe!
Fortsatt god helg!
/Irene

Susjos sa...

Vilken underbar dag du har haft, och så fina foton! Trodde nog inte att jag skulle ha en sån tur att du jobbade på Castor idag. Men det blev shopping i alla fall, se vad jag köpte på min blogg!
Ha det gott!
Kram

Annika sa...

Vilken mysdag, trots jobb
Var ska ni ha loppis och vilken dag?
Själva ska vi stå på Täbyloppisen på lördag och försöka bli av med lite grejer man har samlat på sig under året
Av någon underlig anledning har allt krympt i garderoben :-(

Versch sa...

Vilken härlig dag! Mycket trädgårdsfix även hos dig. 😊
Vilken söt liten trädgårdskompis, Kurre.

Vonkis sa...

Vackra krukor och vackert överkast. Tänk så många timmar mammor, mor- och farmödrar lagt ner på att virka överkast under åren. Ett hantverk som skulle få mer uppskattning, som så mycket annat.

Grilla pak choi alltså, det kanjag ju testa nu när vi har så många plantor på lotten. Googlade drinken och den verkar vara i min smak så det får bli att testa den med :-)

Maribel sa...

Hej Anni!
Låter som en bra dag, och så fina saker speciellt kannorna med handfat. Min farmor virkade överkast till mig och mina systrar och en hel del andra. Hon satt aldrig sysslolös. Tyvärr passar det inte vår dubbelsäng längre. Gillar alla fågelholkarna på väggen. Vi har en på garageväggen, där flyttar blåmesarna snart ut med sina ungar. Kurre är ljuvlig.
Ha en skön söndag /Kram Marika

Lisbet sa...

En bra dag! Trevlig läsning och fina bilder från din fartfyllda lördag! :)

Lena i Wales sa...

Vilket fint blåregn du har. Trodde det var svårt att ha på dina breddgrader. Älskar blåregn.
Bra idé med loppmarknad. Hoppas ni får många besökare.
Roligt att köpa lite växter.
Vackert sängöverkast. Gillar överkast, men många unga idag verkar inte bädda sängarna och ha överkast, så tråkigt.
Prinsesstårta, vad gott. Blir sugen.
Fin avslutning på dagen, god mat och god dryck.
Trevlig nationaldag!

Nette Cecilia sa...

Tack för ditt uppdaterade, minns hur den sommaren var då vi tömde föräldrarnas hus.Förstår att din tid inte finns , men det är en del av livet . Styrka till dig i dina förehavanden ,nette

Violen sa...

Bråda dagar! Nu när det har blivit så varmt exploderar väl växtligheten i trädgården och ni får hänga i för att hinna med allt som behöver fixas. Hoppas ni får tid att njuta lite också! Återhämtning måste man unna sig!
Kram och ha det bra!

Maggan sa...

Det låter som en riktigt bra dag.Tänk så många timmars virkning din släkting har på dessa överkast som är så fina.
Vilken underbar plats att inta morgonens te på och fint också att ekorren fick vara med även denna gång.Ha det gott/Margareta

Annette sa...

Vilka härliga bilder! Maten ser fantastisk ut! Men måste googla på vad en P2 är?? Har ni en egen sådan där kviststrimlare? Det verkar ju praktiskt att slippa köra iväg allt man kapar, och istället använda mellan pallkragarna att gå på, kanske. Jättefint överkast! Jag vill ha virkade eller knypplade dukar till borden när jag skall duka litet extra fint, har du något tips på bra loppisar/auktioner där man kan hitta sådana dukar utan att man blir ruinerad? Och vilka fina gjutjärnsgrytor!

Susanne sa...

Så många härliga fågelholkar ni har!! Är det fullbokat? Vi har haft 2 av 3 bostäder uthyrda men familjen Talgoxe har precis checkat ut och tänk att jag äntligen fick vara med om flytten <3
Min farmor virkade också överkast till oss alla barnbarn. Jag har mitt sparat men har tyvärr inte använt det på länge. Tänk vilka skatter som finns i mångas hem. Så fantastiskt hantverk. Dom där krukorna!!! WOW!! Förstår om dom gick åt som smör. Och emaljhinken!! WOW!!! Hoppas att gårdagen blev lyckad med loppis och trädgårdsvisning <3