Sidor

24 maj 2021

Det blommar i kylan

Visst är våren konstig detta år. Först kom den ovanligt tidigt, sedan blev det kallt, så kom några sommarvarma dagar då allt slog ut, sedan blev det kallt igen ... Och så mycket regn som det kommit här i Stockholm, där det brukar vara så torrt om våren!

Ogräset växer över alla bräddar och jag har inte haft tid att göra något åt det. Vet inte om jag alls kommer att kunna råda bot på det i år, det kommer förmodligen se alldeles tomt ut när/om jag tar bort det!

Mitt i denna röra fick jag finbesök. Underbart kul att få prata trädgård en stund, att få umgås överhuvudtaget - det är ju en bristvara just nu. Men nog hade jag velat få visa min trädgård i finare skick än vad den nu var.

Att Accolade blommade har jag visat förut, men jag måste få visa lökängen under det lilla trädet också!

Min japanska magnolia blommade som aldrig förr - tidigare har jag bara fått se någon enstaka blomma. Nu visar den att den hamnat på rätt plats efter 18 år på olika ställen i trädgården. Växer som tokig gör den också, säkert en meter om året.

Här nere i hörnet står fem magnolior på rad och tre av dem blommade samtidigt. Den på sikt magnifika praktmagnolian närmast, den-som-inte-heter-Lionel-Messi nere till höger och den japanska längst bort i bilden.

Praktmagnolians blommor är för fina för att vara sanna! Tänk om det trädet också vill trivas - vilken blomstervägg det blir då!

Längst bort i raden står ytterligare två mindre magnolior, Genie har ganska precis slagit ut och den sista har inga knopp i år.

Jag gick en vända runt i trädgården idag för att se vad som hänt när jag haft några arbetsdagar i stan. Den här blåa azalean köpte jag för många år sedan när mamma och jag gick en trädgårdsbesöks-"kurs" med något studieförbund. Vi besökte bl a en rhododendronträdgård utåt Nacka, om jag minns rätt. Där köpte jag denna som nu har fått komma upp i kruka så att jag faktiskt ser dess blommor.

Mina saxifraga har skyddats mot ekorrmarodörerna och blommar alldeles underbart just nu. Jag ska flytta bort keramikblommorna, så de rosa kommer till sin rätt.

I grillhörnet blommar min tåliga alpklematis. Den är nedklippt efter att ha slingat sig upp i både gullregn och syren.

Rhododendronen har precis börjat slå ut. Jag tycker att varje blomma likar en lilja i det här stadiet.

För att sedan anta det normala rhododendronutseendet när de är fullt utslagna.

Vita liljeblommande tulpaner är en av de finaste, tycker jag. De röda i bakgrunden är tålmodiga rackare som återkommer år efter år efter år ... Kan bara hoppas att det var röda som rök när rådjuren kom på besök härom natten. Tyvärr slet de sönder mitt lilla omhuldade mullbärsträd, så jag tror inte att det överlever.

Får vara glad åt att både det rosa och det vita blåregnet har överlevt ytterligare en vinter. Men några blommor blir det inte än. Mitt stora blå längs verandan är däremot på gång att börja blomma.

Pak choi och brysselkål växer fint under nät i pallkragen. Tomater, sallad, sockerärtor och squash har jag också planterat ut.

När magnoliorna blommat över tar Exochorda The Bride vid. Knoppar och blommor är som det vackraste pärlhalsband.

Busken har blivit stor, den också.

Jag har inte klippt gräset här vid riddartronen eftersom det växer så mycket förgätmigej här. Sedan kommer de stora blåklockorna som härstammar från min farmor och farfars sommarhus utanför Karlskoga. Äppelträdet är ett Gul Richard som uppenbarligen tänker ge mycket frukt till hösten. Mina två Cox Pomona har i stort sett inga blommor alls i år.

Älsklingarna är i farten som de brukar. Den här honan är den allra mest orädda. Hon kommer och riktigt säger till om det inte finns mat. Jag vill inte få in henne i huset, så jag försöker förklara det för henne ;-)

Men sedan har jag tre som ser ut som denna. Jag ser inte skillnad på dem, men vet att en har högre status än de andra två.

Här är alla tre i en och samma bild. Den som är inne hos maten i zinkhuset är som ni förstår den som bestämmer.

Avslutar med årets favoritbild. Den är tagen genom fönstret från glasverandan (tackolov har vi ett fönster med vanligt floatglas i dörren där), så den är inte helt perfekt, men ...

... till helgen kommer värmen!

8 kommentarer:

Maribel sa...

Hej Anni!
Så himla vackert i din trädgård, med blomsteräng, magnolior och allt annat.
Den bruden är helt fantastisk. Så vacker. Har en liten pyttebuske som liknar den, men din är ju så stor och fin.
Ekorrarna är så söta. Bilden på blåmesarna har du fångat i rätt ögonblick. De har byggt bo i holken, så glad att de trivs och återkommer.
Ha det bra /Kram Marika

Maggan sa...

Hej,du har så mycket vackert som blommar i din fina trädgård.Det förstår jag att gräset får växa ett tag till då det blommar så fina blå blommor på marken för övrigt en riktigt fin bild som ser så somrig ut.
Underbar är även bilden på fåglarna den ser ut som en vacker tavla.
Ha det gott/Margareta

Violen sa...

Så otroligt vackert och rikligt det blommar i din trädgård! En fördel med det kyliga vädret är ju blomningen inte exploderar och därmed blir väldigt kortvarig. Njut av allt det vackra och strunta i ogräset, det är nog bara du som ser det.
Ha det gott! Nu ska jag kolla igenom dina bilder en gång till och förundras över växtkraften.

BP sa...

Vilken blomsterprakt i din trädgård. Blommorna verkar trivas alldeles utmärkt i kylan. Gissar att de är luttrade efter många år...
Å du man måste inte ha en perfekt trädgård. Det är faktiskt minst lika trevligt med en "vildvuxen" trädgård utan perfekt klippta gräsmattor.
Kurre med familj - ja, du har nog skämt bort dem. De verkar ju nästan tama. De behöver inte ens "jaga föda" längre, de får ju maten serverad. De är inte dumma dina matgäster som är såååå söta.

Vonkis sa...

Det går att sitta och titta på dina magnolior, azaleor, tulpaner, rododendron och jag vet inte allt som blommar så vacker hur länge som helst. Själv går jag som på tå och hoppas att det blir något av blommorna men då behöver det bli varmt igen. Vi får sannerligen hoppas på helgen.

Tack för recepten. De med zucchinis ska jag testa på en gång. Suzan har satt sju! plantor på lotten så om alla överlever kommer vi ha zucchini så det räcker och blir över.

Carina sa...

Krukan med Saxifraga - magiskt uttryck! Dina magnolior var fina - mina blommar fortfarande dåligt. Rododendron hör som du nog vet till mina favoriter :)

Kram, Carina

Lena i Wales sa...

Så fint det är i din trädgård, även om jag hört att det regnat otroligt mycket i dina trakter.
Magnolia är underbart, älskar dem.
Jag gillar dina keramikblommor, de har ju den rätta färgen också.
Rhododenron och tulpaner också så fint.
Fantastisk sist bild också.
Ha det bra!

Mias Mix sa...

Ja din trädgård är ju helt fantastisk!!! Lite ogräs hit och dit spelar inte så stor roll. Man tittar på det man vill se. Men jag förstår ju hur mycket jobb du lägger ner. Det skulle jag inte orka... Fick en magnolia när jag fyllde 40 och den kan jag sakna nu när vi bor i lägenhet. Hoppas vi kan få till en date snart. Kram och tack för grattis!