Sidor

17 oktober 2022

EFIT - en oktobermåndag på favoritön

8.00
Så här års törs jag duscha i huset,
även om vattennivån i brunnen är låg.
Det är bara maken och jag här
så åtgången på vatten är minimal.

9.00
Vi fixar med en hel massa saker dessa dagar.
Köpte en ny ugn i somras och nu installeras den
plus att grytskåp byggs om och allt är en enda röra.
Men det blir bra.
Så mycket bättre faktiskt.

10.00
Skriver en recension som publiceras
i Facebookgruppen Feelgoodfredag.

11.00
Ugnen är på plats och skåpsluckor ska monteras.

12.00
Jag markerar en plats för provborrning.
Vi har ont om vatten och många provhål
har borrats runt omkring i området,
men jag har på någon SGU-karta
sett att det ska finnas en mindre grundvattentäkt
bakom huset.
Tycker att det är värt att testa.

13.00
Här är senaste försöket att finna vatten.
En granne gick med slagruta och var övertygad om
att detta var en bra plats.
Bonden spettade och grävde
och fann solitt berg.
Vattnet i botten är regnvatten som inte rinner undan.

14.00
Jag har grävt upp en okänd växt
som sprider sig med rotskott.
Planterar den nu närmare huset,
på ett ställe där det blivit ett tomrum.
Markerar den så att andra kan vattna när de är i huset.

15.00
Bivaxar utemöblerna vi tog med
från barndomshemmet.

16.00
På väg till tippen med skräp
fixar vi en ny märla till haspen
vid den lilla grinden.

17.00
Nu kommer regn efter en ljum
och härlig dag.
Jag bjuder på färgchocken.
Är ju på landet!

18.00
Berättar för maken att Micke skrivit att det
just idag är 212 år sedan första Oktoberfesten
i München, men när jag googlar står det lite annorlunda.
Det spelar ingen roll: 
maken tar sig en välförtjänt öl framför brasan!

19.00
Under sallad och parmaskinka
gömmer sig en vanlig fryspizza från Ica
som jag dessutom pimpat med gorgonzola
innan den åkte in i nya ugnen.
Jisses, så mättande det blev!

20.00
Favoritprogrammet Vem bor här? är tillbaka!
Otroligt roligt att se alla dessa excentriska hem.

21.00
Gott vin hade jag lämnat kvar sedan mötet
förra gången jag var här.
Ibland är man klok.

22.00
Fixat med hängrännorna har vi också gjort.
Det där jobbet som stördes
av sädesärleungarna i somras.
Nu regnar det för fullt,
så bra att få se var vi behöver förbättra imorgon!
Maken blir mest trött, förstås.
Han går och lägger sig.
Jag slutar också min dag här.

8 kommentarer:

BP sa...

Ni satsar verkligen för fullt på er stuga på Gotland. Synd att det inte finns vatten. Kan man inte "bara" sätta upp en bautastor tank på tomten som hämtas och fylls på med jämna mellanrum? Sorry den dumma frågan, är ju asfaltbonde och kan inte ens föreställa mig ett liv utan vatten, el och värme. Med tanke på energikrisen är det kanske bäst att jag vänjer mig vid tanken...

Anni sa...

Vet du BP, man vänjer sig. På Gotland är det ofta elavbrott. Jag vet inte hur många gånger pappa fått byta kyl och frys för att de gått sönder av dessa avbrott. Att ha dricksvatten i dunk fungerar också. Värre är det med hygienen, man vill ju att disken ska bli ren! Jag veta att man fyllt på den gemensamma brunnen med vatten från tankbil en gång, men det är ingen lösning som håller i längden. Med vattenbrist och mulltoa bjuder man inte så ofta in övernattande gäster, det är lite trist när allt annat är så ofantligt vackert!

Micke sa...

Var nyss tvungen kolla upp de där 212 åren själv.. Tydligen så gifte dom sig 1810 (=212år sedan) men officiella festen enligt sidan körde inte igång förrän typ 10+ år efteråt. Uppgifterna jag utgick från var tydligen att de ansåg första var vid giftermålet.. Nåja, himla massa år sedan båda :)

Hoppas det går bra med vattnet. Syrran har nyss borrat typ 100m men kom inget men så sprängde de lite i hålet och finns vatten nu. Dock lite grumligt ännu efter "smällen".

Annika sa...

Tack för titten hos mig.
Ni har haft en dag med massor att göra, skönt att få koppla av med ett glas vin och/eller öl.

Anna i Portugal sa...

Såna där dagar är favoritdagar för mig. Där massor blir gjort och dessutom av varierande karaktär. Smart med uppmärkningen av nyplanteringen. Hoppas regnvattnet hamnar där ni vill ha det.

Äventyret framtiden sa...

Jag gillar sådana där pysseldagar då man ser att någonting blir gjort och förbättrat. Härligt att läsa om allt och önskar er förstås större tillgång till vatten.
Lycka till !Härliga bilder och riktigt glada fötter piggar upp, tack för dem!

Maribel sa...

Hej Anni!
Låter som ett bra besök med mycket som blev gjort. Det är besvärligt att inte ha vatten hoppas ni hittar en åder. På landet klär man sig som man vill.
Ha det gott /Kram Marika

Violen sa...

Vilken fixarhelg! Så mycket ni fick gjort. Måste vara ett lyft att få en riktig ugn och några köksskåp. Tråkigt att det inte finns tillräckligt med vatten men så är det väl på många håll!
Din färgglada klädsel fick mig att le. Så cool!
Ha det gott!