Sidor

09 oktober 2022

EFIT - en oktobersöndag då vi får mycket gjort

8.00
Sover lite längre idag.
Var på möte för Castor igår och
lade upp kommande halvårs arbetsdagar.
Plus åt gott och umgicks och drack vin.

Så här ser det ut när man tittar
genom gamla okopplade fönster.
Lite Lustiga huset.


9.00
Sitter på verandan med bokhögen,
mobilen och tebaljan.



10.00
Maken var inte på vift igår kväll
så han är igång sedan flera timmar.
Nu bivaxar han några snickerier
som vi ska ta med till Gotland.



11.00
Är i garaget i barndomshemmet
för att plocka en del av det som fortfarande är kvar.
Hittar en teckning jag gjort.
Tror att det föreställer pappa.



12.00
Har vi handlat på vägen hem.
Ena kassen gick sönder,
men det var bara ett enda ägg som förolyckades.



13.00
De två bladbegonior jag köpte
hamnar i matsalsfönstret.
De ska nog få ny jord i större krukor imorgon.



14.00
Egentligen ska vi plocka äpplen
men eftersom de ska förvaras i vårt garage
i väntan på mustning,
måste vi först röja i garaget.

Som ni ser.

Maken är inte superpositiv,
men inser rätt snart att väldigt
mycket är hans egna bra-att-ha-saker.
En hel del är också sådant
som skulle sålts på loppis
när vi hade Öppna trädgårdar,
men då fick jag covid
och kunde inte röja fram grejerna.



15.00
Och tänk att långt inne på en hylla
-osynlig i den allmänna röran-
ligger min glasfontän
som jag letat efter i två år ...



16.00
Det blev ett större projekt än tänkt.
Men allt som ska slängas lades direkt på släpet.
Dessutom sopar jag ihop två säckar
med tallbarr utanför staketet.
De hindrar regnvatten att nå gatubrunnen.



17.00
Nu äntligen kan vi plocka äpplen!
Jag tar de jag når från marken
och maken tar resten med äppelplockaren.



18.00
Jag plockar årets sista björnbär,
sedan klipper jag gräsmattan.



19.00
Lagar middag och lyssnar på sportradion.
Skärpan hamnar på kastrullocket.



20.00
Middagen är äten och 20 burkar
hallonmarmelad med lakrits kokta.
Har kört två tvättmaskiner också.
Och hängt på tork.

21.00
Inser jag att vi inte tagit in min gigantiska blyblomma.
När det ljusnar imorgon ska jag nog klippa ned den lite.
Nu är det så mörkt att plantan inte blir skarp.
Suddig dag det här!?!

22.00
Skriver en faktura.
Sedan måste jag skriva ett födelsedagsmejl
till min väninna i Yorkshire
så hon får det innan klockan blir för mycket.

Återkommer till er alla, snarare än ni tror!

8 kommentarer:

Karoleen sa...

Oj, vad ni har hunnit med! Jag blev lite trött av bara tanken till att ta tag i garaget, men det är mest för att jag själv har loppis på lördag där jag behöver gå genom både källare och garage för att sälja saker. Usch, men lite varje dag så blir det inte så jobbigt, kanske ;-)

Anita, de fyra blomsterhaven sa...

Så skönt det var att se ert garage ... att det är fler som har garaget belamrat. Och mer blev det igår då vi tömde tomatlådorna som rymmer 40 l och ställde där.
Åpplena ser läckra ut för att inte tala om de 20 burkarna med hallonmarmelad med lakritskola ...lät ju hur gott som helst. Och vilken enorm blyblomma du har. Min är också stor men inte alls som din.

Kram och fin vecka till dig!

Anna i Portugal sa...

Vilken härlig och effektiv dag! Jag älskar såna dagar, känns så himla skönt att röja och sen att pyssla med att ta hand om skörd. Det är livet!

Maribel sa...

Hej Anni!
Visst känns det bra när man fått röja och ni ser ut att ha gjort det ordentligt. Gjorde ett ryck i garaget för ett eller två år sedan, en hel del försvann till återvinning och insamlingar. Har svårt att kasta saker så det är bra om det kommer till användning. Härligt med så mycket äpplen och björnbär.
Tänk att teckningen fanns kvar.
Ha det gott /Kram Marika

BP sa...

Kan lugnt säga att det ibland har sina fördelar att vara asfaltbonde och INTE har ett garage som i 99 procent av fallen alltid utnyttjas som förråd. Det gäller även inglasade balkonger nu när jag tänker på det.
Hoppas du var ledig idag så att du kunde återhämta dig.

PS. Varför ställer du burkarna med marmelad upp och ned? DS.

Susjos sa...

Jösses så mycket man kan hinna med på en söndag! Imponerande! Här hemma denna onsdag händer ingenting, vilar mej i form från min förkylning, så trist när solen skiner ute!
Ha det gott!
Kram

Anni sa...

BP - du får tänka på att vi tömt tre fastigheter och inte riktigt hunnit sortera allt. Men ja, garaget var ett förråd redan innan.

Burkarna ställs uppochned för att vara täta vid locket när marmeladen svalnar och vakuum bildas.

Janicke sa...

Tänker att vi alla har samma antal timmar till förfogande ...