Sidor

22 juli 2024

EFIT - en semestermåndag på Gotland

8.00
God morgon från rabbisarnas ö!
Jag är här med maken och äldste sonen.
Dagen börjar med lätt molnighet,
vilket är bra eftersom vi var på stranden igår
och huden inte ska få alltför mycket sol på sig.

9.00
Spanar in nyheterna på TV4.
Det hände ju en del igår kväll.

10.00
Maken gillar att greja när han är "ledig".
Nu kapar han spillvirke till
lagom eldningsstora bitar till
öppna spisen.

11.00
Har läst ut en härlig skröna!
Gotisk spökhistoria från Barcelona
som jag gillar skarpt.
Köpte boken på loppis tillsammans med
två andra av samme författare,
men de ligger kvar hemma.

12.00
Nu fixar maken skyddsplåtar
till den sönderhackade fågelholken.

13.00
Värmer en bit av pajen jag gjorde igår.
Den är fylld med bladspenat och egenodlad agretti.

14.00
Här brukar jag stå och fotografera solnedgången.
I år odlar bonden majs för första gången
och den är som en hög vägg!

15.00
Tar fram några kolor till fikat.
Vävnaden under gjorde mamma
för många år (typ 45?) sedan.

16.00
Får ett desperat sms
och maken rycker ut.
"Ingreppet" tog honom två minuter.
Sedan bokar jag in mig på
en tjejkväll hos den tacksamma väninnan,
när vi båda är ensamma här.

17.00
Det har regnat ovanligt mycket
det senaste halvåret
och det märks på växtligheten.
Några tallgrenar skuggar min Pimm's-bänk.
Maken rycker ut.

18.00
Ordningen återställd,
men det blir en GT istället för Pimm's.

19.00
Dagens middag blir wienerkorv
med potatis och surkål.

20.00
Vilket spel ska vi välja?
Det blir Dominion
och jag förlorar.

21.00
Sedan spelar sonen och jag
Sagrada
och jag förlorar.
Igen.

22.00
Nu börjar det regna så smått.
Helt okej nattetid.
Imorgon ska vi besöka vänner
som köpt hus på ön.
Godnatt!

13 kommentarer:

Micke sa...

Här blev det en semestermåndag i huvudstaden istället. Hyfsat väder, eller mer än bra måste jag säga.. Men, nu ska jag strax hemöver igen.

Anna i Portugal sa...

Vilken skön dag, perfekt med en händig partner som kan fixa grejer och även rycka ut i nöd! Spela spel är så roligt, vi har kommit ifrån det lite, kanske för vi inte har många regniga dagar :) Ha det gott, Kram

Anita, de fyra blomsterhaven sa...

Lät som en alldeles lagom händelserik semesterdag. Pajen ser mumsig ut ...

Kram

Maribel sa...

Hej Anni!
En härlig dag med lite av varje, en mysig semesterdag. Otur att bonden odlar majs, vid din utsiktsplats. 😁
Ha en skön semester/Kram Marika

Anna sa...

Hej! Skoj att följa dina EFIT dagar som vanligt! Och vackra bilder!
// Kram Anna

Eva sa...

Vackra bilder från öjn, hoppas ni har en underbar semester. Kram

Maria sa...

Tack för tips om spel jag inte hört talas om. Dem måste jag kolla upp. Jag och en kompis har rätt så ofta speldagar. :)

Cari sa...

Vilken fin dag ni hade.
Att fixa saker behöver ju ofta göras på hus. Skönt maken är en fixare. Och det är väl du också. 😀

Susjos sa...

Alltid kul att läsa din EFIT, och extra kul från Gotland! Ha det fortsatt gott!
Kram

Lena i Wales sa...

Härlig dag på Gotland (förutom väninnans punka).
Ha det bra!

Annika S sa...

Vilken fin bild av kaninen. Sommarmysig.

Jossu sa...

Din make jobbar nästan mer när han är ledig än jag gör under min arbetsdag, haha...

Matilda sa...

Vilken mysig semesterdag :)
Jag hade missat denna bok av Carlos Ruiz Zafon - tack för tipset! Har läst några av hans andra böcker och gillat.
Gillar också starkt att du har en Pimm's bänk :D