Sidor

13 juli 2024

EFIT - en solig julifredag i skärgården

7.00
Godmorgon!
Jag gör min EFIT dagen före,
eftersom det vankas utflykt!
Det är min fredag den 12 juli
och makens födelsedagspresent ska levereras.

8.00
Går vi ut genom grinden för att ta bussen
och tunnelbanan till stan.

9.00
Har vi fått morgonfika
ombord på Waxholm III
vid Blasieholmskajen.
Vi började under tak på bakre däck,
men flyttade direkt fram till fördäck när vi fick.
Ett stort sällskap var ganska högljudda
vilket inte var så njutbart.

10.00
Åker vi under Skurubroarna,
den gamla och den nya.

11.00
Skeppet skyndar bort från det hotande stora åskmolnet
och vi får bara ett 50-tal regndroppar på oss.
Ser senare att det drabbade Eva rejält i hennes del av skärgården.

12.00
Går vi iland på Kymendö
där Strindberg fick inspirationen till Hemsöborna.
Vår guide Fredric har många historier att berätta.
Han är både informativ och rolig.

13.00
Vi har andra sittningen till både lunch och middag.
Nu serveras kyckling med paprikasås
och ett mycket gott libbstickesmör.

14.00
Så här tillbringar vi mesta tiden.
Ljuvligt skönt!
Pratar också med medpassagerarna
från USA, Canada, Schweiz och Nacka.
Får eftermiddagsfika.

14.30
Dags för nästa strandhugg!
Nu på Bullerö i yttersta skärgården,
köpt av konstnären Bruno Liljefors 1908.
Här hade snuskgubbarna i Bullerölaget
(Anders Zorn, Albert Engström m fl)
rejäla fester.

Bonusbild: Här är kargt och vackert!
När Ivar Kreugers bror Torsten köpt ön av Liljefors
kom många stora kändisar hit, bl a Charlie Chaplin.

Bonusbild: Sandstranden skapades av hitfraktad sand
när Zarah Leander sa att en dam i hennes ställning
minsann inte kunde bada från klippor.
Sedan dess heter stranden såklart Zarahs strand.


15.30
Happy Ship!
(Vi avstod från att köpa dagens drink
som var Explorer med päronsoda)

16.30
Vi har gått iland i Sandhamn och får höra fler skrönor och historier.
Guiden har bott här som barn
och har inte mycket till övers för "jetsetarna"
som skränar och stojar i bortre delen av hamnen.

17.00
Ser ni kön som ringlar sig bort längs husen?
Vilken känsla det var att gå förbi alla dem och ombord på vårt skepp.
De i kön väntar på bl a den båt som just lagt till,
men också på andra, med andra destinationer.

18.00
Sedan 1994 har man som tradition på Waxholm III
att på två ställen tuta och vinka till folk på stranden.
Det var väldigt kul att se alla på land som gick ut
och vinkade med vita dukar för att hälsa skeppet.

19.00
Sjön suger och jag är hungrig!
Vi får bubbel och snittar.

Maken har valt silltallrik till förrätt,

jag valde en liten landgång.
Men vi delar lika så båda får smaka.

Huvudrätten är lax med Sandefjordssås.
Mycket gott!

Sedan tar jag en superdupersmaskig chokladefterrätt
när maken äter pannacotta.

20.30
Är vi de sista som lämnar matsalen

och skeppet efter en mycket trevlig resa!

22.00
Har jag gått en vända och huggit mördarsniglar
i trädgården.
Det är så varmt att jag inte fattar hur jag ska kunna sova
trots att jag är så trött efter all frisk luft.

Lördagen, som är den egentliga EFIT-dagen,
kommer att ägnas åt tippen, besöka mamma, dammsuga och lite sådant.

13 kommentarer:

Karoleen sa...

Men vilken mysig dag maken (och du) fick! Har inte riktigt förstått att det finns såna kryssningar i skärgården där man får en heldag... men det kanske inte finns på "min tid" då det mest var att man åkte med en båt och hoppade av och sen tog man nästa till nästa ö osv... det var inte så ordnat.

Maribel sa...

Hej Anni!
Oh vilken härlig dag ombord och i land. Allt ni åt blev jag sugen på och riktigt hungrig. Vilken härlig tur. Tur att det inte blev regn och blåst. Vädret ser fantastiskt ut.
Kram Marika

Anna sa...

Vilken härlig dag! Jag har bara besökt Muskö och Norröra. Jag fotar i dag, men har inte lagt ut några bilder.än.// många kramar

Annika S sa...

Vilken härlig dag ute i skärgården.
Hälsa maken ett grattis.
Några tips om Karlovy Vary?

BP sa...

Hoppas maken uppskattade den födelsedagspresenten. Vädret kunde ju inte varit mera perfekt.
Sandhamn har ju alltid varit en jetset-ö. Bara att kolla in båtarna i hamnen och så har tv-serien "Morden i Sandhamn" säkert gjort sitt också.
Min kompis som bor söder om stan blev överöst av mördarsniglar ifjol. Hon har inte sett en enda i år. Hon har inte gjort nåt speciellt säger hon. Men utrotningsmetoden verkar ha fungerat;-)

Joakim sa...

Vilken härlig utflyktsdag du hade :) och god mat

Micke sa...

Härlig utflyktsdag. Förstår du fotade då (igår) när det vankades båtutflykt.

Efwa sa...

Kikar in på din dag. Vad kul att få följa med på en skärgårdstur.

Anna i Portugal sa...

Vilken härlig tur! Förstår det var skönt att vara på havet och särskilt om det är så varmt i stan. Att klippa mördarsniglar gjorde jag också i Sverige. Här plockar jag snäckor och åkersniglar. Fast bara på vintern, nu har de nog krypit långt ner. Vi som har så nära till Spanien har inte några spanska mördarsniglar. Ha en fin söndag! Här blir det tomatkonservering.

Eva sa...

Skönt att ni slapp ovädret som dök upp. Ni fick en härlig tripp i vår vackra skärgård.

Susjos sa...

Vilken härlig dag ni fick, och så mycket gott att äta och dricka ( förstår att ni hoppade över Explorer och päronsoda)
Och sån tur med vädret!
Vi hade ju en fantastisk kväll i skärgården på S/S Stockholm samma dag ;-)
Mördarsniglar, japp har klippt ett stort antal av dem på landet, slemmigt värre!

Ha det gott!
Kram
PS. Antar att det blir besök på Strawberry Arena i veckan ?

Lena i Wales sa...

Wow, vilken resa!
Den skulle jag vilja göra. Ska försöka komma ihåg detta. Kanske nästa sommar.

Vonkis sa...

Åh, en sådan fin och inspirerande resa genom skärgården. Nu blir det till att googla lite. Kanske kan det hinnas med en sväng innan sommaren är slut.