Sidor

11 september 2011

EFIT - en gudinnelördag


För två år sedan sammanföll en EFIT med en gudinnehelg. Samma sak igår. Fem unika kvinnor som träffats på nätet, träffas irl hemma hos Maria. Då i ett vackert hus i Nacka, nu i sprillans ny lägenhet i Hammarby Sjöstad.

Catarina och Lillis kommer med flyg och tåg från södra Sverige. Jag och Nica från västerort och norrförort. En efter en droppar vi in på fredagskvällen och möts av varma kramar och stora leenden.
När fredagen övergår i lördag börjar min EFIT.



0:00
Vi sitter fortfarande vid köksbordet och pratar, 
men tröttheten gör sig gällande. 
Några av oss klipper med ögonen. 
Tackolov är jag och Cat lika trötta, vi som ska dela rum. 
Jag klättrar upp på sovloftet och somnar som en stock.



07:00
Vaknar av ljuset. 
Allt är vitt och solen strålar bakom rullgardinen. 
Jag hör att Cat också är vaken. 
Vänder mig om och slumrar en stund till.



08:00 ungefär
Nu vill jag inte ligga här längre, jag vill umgås. 
Få te. 
Och gå på toa.



09:00
Vilken sanslös lyx att få vakna och se ut på detta - varenda dag! 
Både Cat och jag säger, var för sig, att det är som en semesteranläggning.
Allt är nybyggt och fräscht, brödet köps runt knuten, 
croissanterna är nygräddade, det är ett överflöd av vatten, 
himmel och strandpromenader. 
På kajen ser vi morgonpigga stockholmare som joggar 
eller tar sin morgonpromenad.



10:00
Frukost. 
Vi väljer färg på porslinet och alla blir nöjda ...
Lillis och Nica är sist upp, de har av olika anledningar
inte fått så många timmars sömn.



11:00
Traditionellt bloggvänsfoto.



12:00
Vi promenerar längs kajer och strandpromenader.
Solen värmer, Hammarby sjö är knallblå och 
vi tittar förundrat på alla hus och miljöer.



13:00
Vi slår oss ner på Zeeside, jäser i de stora sofforna.
Låter solen värma utanpå. Vänskapen och vinet inuti.
Färja efter färja får åka utan oss.



14:00
Till sist är vi ändå över på Söder.
Trendiga Urban Deli erbjuder färdigrätter på påse.
Tycker jag att det ser gott ut? Nja.
På Urban Delis bageri träffar vi på Joanna med fru och son,
vilket oväntat kramkalas!



15:00
Lunch.
Lite sen kan tyckas.
Men jo, jag åt en macka först.
Och slog sönder en mugg sist.



16:00
Myrorna på Götgatan får ett besök.
Jag köper ett fat och suktar efter porslinet som fanns i källaren.
Inser att tjejerna skulle få spader om jag kom ut 
med en kasse med 21 tallrikar ...



17:00
Vi har gått över Skanstullsbron och vandrar åter mot Sjöstaden.
Här finns en obebyggd tomt med många fina fotomotiv.
Jag hamnar lite efter de andra.



18:00
Med fötterna på bordet slänger vi oss i sofforna.
Lillis ger Nica välbehövlig massage.
Hon kan det där.
Vi påminns om hennes fantastiska berättelser från massagekurserna!



19:00
Bordet dukas samtidigt som Cat och Maria dansar loss.
Snygga moves till hög musik.
Sedan byter Maria till Springsteen, 
så att jag kan stå i köket och fixa middagen.
 De fantastiska ostarna blir både förrätt och efterrätt.



20:00
Mat!
Cat har ugnsrostat jordärtskockor,
jag har lagat en favorit från Lotta Lundgrens blogg.
Men jag tar pasta istället för gnocchi.



Extrafoto:
Vi tänder ett ljus för Agnetas man, som hastigt gått bort.
Agneta, som jag träffade så sent som förra lördagen.
Som skrattade och var så glad.
Så lycklig.
Då.



21:00
Beundrar ett keramikfat från Kreta.
Det blå glaset i botten är magiskt vackert.
Men så är jag ju lite jävig just när det gäller blått glas ...



22:00 ungefär
Vi ser Mia Skäringer på svt.
Skrattar och torkar tårar.
Jag slumrar till i soffan, inte bara en gång.



Efter Mia.
Gäspar stort.
Vi är ju inga partypinglor direkt.
Nica åker hem och vi andra kryper isäng.
Jag somnar som en stock.
Igen.

12 kommentarer:

Kattila sa...

Förstår och ser att ni hade en Gudinnehelg! Jättefina bilder och jag är väldigt glad att ni tände ljus för Agnetas man. Jag är så ledsen för hennes skull.

Catarina sa...

Vilken uuuunderbar beskrivning av dagen. Du har magiskt öga och känsla för ord och bild. Så jädra snyggt. Gjorde om dagen en gång till. Förmåga att SE de där fina detaljerna, och förstärka känslan av fri och härlig helg, som det verkligen var. Tackar ödmjukt för att jag får umgås med dig och de andra. Sista bilden på ljus och Mia är så..... sanslöst...ee.... otroligt ... AMEN VA FAN....du vet va jag menar....:-))))

Anne-Lie sa...

Nog är det gudinnehelg alltid! Härliga bilder, härlig berättelse, härliga stunder, härliga vänner!
Skickar även jag en tanke till Agneta♥

Annika sa...

vilken härligt underbar helg ni har haft, tack för att du delade med dig

Agneta sa...

Tack Anni...vilken fin bild. Att livet är så skört var inget jag tänkte på då... den fina lördagen med er. Nu vet jag och kommer aldrig ta något för givet längre. Nu gråter jag om någon säger vi ses sen...Kram

Nica sa...

Kramar om- du beskriver det så rätt. Drog iväg - å det kändes avbrutet. Älsk

Gunilla - PixelCat sa...

Du skriver så fängslande, och dina bilder är fantastiska! Ni verkar ha haft det härligt... liiiiite avundsjuk är jag allt.

Öbon sa...

Janicke sa...

Åh så fint, tack för att du delar med dig!
Förundras över allt VK har fört med sig ♥

Anonym sa...

Det lät som en fin dag..
Men usch då stackars Agneta vars man gick bort.
Ha det bäst
Mia

Pumita sa...

Sjöstaden är så himla mysigt, där skulle jag gärna bo. Men du, den där färdigmaten ser ingevidare ut. Nästa gång du åker till de krokarna kan jag rekommendera Annas Lax vid Sickla kaj. Mm, vilken mat! Om man gillar lax dvs. :)

Susjos sa...

Dina bilder och fina ord...♥