Sidor

09 september 2011

Veckans hus - p-hus

Hedwig som håller i Veckans hus ville se bilder från Parkaden på Regeringsgatan i Stockholm, så då åker jag väl in till stan en sväng!


Hans Asplund, son till världsberömde Gunnar Asplund (Skogskyrkogården, Stockholms stadsbibliotek mm) var också arkitekt och det är han som har ritat parkeringshuset i betong, uppfört 1963.



Parkaden är pelarlöst och konstruerat så att våningsplanen lutas uppåt i körriktningen; ett varvs körning motsvarar en våningshöjd.



Vid utfart används en en cirkelrund spiralformad utfartsramp. När p-huset byggdes rymdes 915 bilar, idag 800.


Fasadens dekor är grafiskt genial - de olika våningsplanens nummer får bilda genombrutna mönster i betongen. Notera att fyran och sexan vänts på så att mönstret ska bli snyggare ...












Läs mer om Parkadens arkitektur här!



Ett annorlunda p-hus är Pendulas cykelgarage som finns på några platser i landet. Här hyr man ett låsbart parkeringsbås som rymmer cykel, hjälm, regnkläder och väska och behöver inte oroa sig för stölder eller regn. Mitt allt utom vackra exempel finns inklämd mellan Pressbyrån och järnaffären vid Spånga station, en av de platser i landet där flest cykelstölder begicks redan 1998.



8 cyklar får plats i varje garage. De lyfts snillrikt upp i sitt framdäck när de körs in båset och står sedan på bakhjulet - allt för att ta så lite plats som möjligt. Garaget tar en yta på 6 kvm vilket är en kvm mindre än 8 cyklar i traditionellt cykelställ.

Tyvärr går cyklar med korg fram eller barnsits bak inte in i båset - jag som har båda delar på min Racersnigel!

10 kommentarer:

Öbon sa...

Det där är mitt faovritparkeringshus! Det är lätt att parkera, t o m med min stora bil, och när man ska köra ut, slipper man trängas med bilar på väg in. Och, så är det smart med våningsnumren i fasaden.

Hedwig sa...

Tusen tack för många bilder från Parkaden. Konstruktionen på detta P-hus liknar det jag har som bild 5-6. Men där är bara halva våningsplanet lutande. Och avfarten är likadan.
Hoppas denna byggnad får stå kvar. Undrar hur många som noterar siffrorna på väggarna.

På tal om felstavningen - har velat mellan namnen och skall nu korrigera mitt inlägg.

Hedwig sa...

Pst, glömde kommentera Pendula. Tror inte jag sett sådana nånstans, eller så har jag inte 'sett' dem. Smart lösning, men synd att så få får chansen att förvara cykeln där. Men är väl till för dyra racercyklar, inte för oss måste-cyklare.

Susie på Stjärnarve... sa...

...att det var ett otroligt p-hus! Tänk att man aldrig tänkt på det eller uppmärksammat det när man bodde i stan!?
En av dom vackraste byggnaden är dock i mitt tycke den moderna kyrkan i en söderförort (kommer inte ihåg exakt vilken) som är gjord i rödbrunt handslaget tegel. Mmmm!!!

Mona sa...

Klart det ska vara en Asplund till att rita en sån fantastisk fasad! Här finns ju hur mycket som helst att studera och vilken fantastiskt ljusinsläpp det måste vara på insidan. Tack för dessa spännande bilder! Inte är Pendula vacker att titta på, men det är ju en smart konstruktion.

Anonym sa...

Ja men va fiffigt,,det hade jag banne mig inte tänkt på.Jag tyckte mönstret var fint och så var det siffror.
Mia

Lisbet sa...

Tänk att ngn har kunnat planera detta parkeringshus! Vilka snillen det finns och har funnits!

Ha en fin dag!

jenny sa...

Vilka suveräna parkaden bilder du bjuder på! alla siffror från insidan :) jag var också där och fotade inför veckans tema!

Elisabeth sa...

Parkaden är verkligen fin och snitsigt att dekorera med våningarnas nummer. Fina bilder. Ha dé!

Cari sa...

Har tidigare helt missat siffrorna. Verkligen snyggt.