Sidor

15 juli 2018

EFIT - vinbär och fotboll en stekhet söndag i juli


Dags för en ny EFIT - Ett Foto I Timmen - och jag har varit bortrest sedan förra gången. Kom hem i fredags kväll och har förstås haft fullt upp med allt som behöver tas omhand efter en resa.

Idag är vi flera som försöker fotografera vår dag varje timme, du hittar alla andra här.



8
Sitter i godan ro i hängstolen med dagens första tebalja
när jag ser på mobilen att det är EFIT!
Bara att dra igång, med andra ord!



9
Lilla Molly behöver nya frön.
Tänk att skopan vi använder är från barnens vällingpaket en gång i tiden.
Inte så konstigt att handtaget är trasigt.



10
Dags att börja bry sig om trädgården.
Först hjälpte en granne oss,
sedan äldste sonen.
Det har gått bra, men jag kom minst sagt hem i sista stund för en del växter.
Usch, så torrt här är!



11
Så här ser entrérabatten ut med funkior som börjat blomma.
Nu ska blommorna klippas bort och en del överblommat ska rensas.
Jag ger mig på ogräset framför verandan också.



12
Så här ser det ut när blommorna (som ju är ganska fula) är bortklippta.
Visst blev det mycket prydligare?



13
Sönerna och jag plockar vinbär.
10 kilo röda, halvannat svarta.
Det är 30 grader i skuggan, men vinbären står i solen.



14
Ett halvkilo vita vinbär fanns det också.
Nu rör jag till det i köket, kokar gelé på de röda och sylt på de svarta.
Det kokar över på spisen.
I ugnen steriliserar jag glasburkar.



15
För att ni ska få se något annat än köket går jag ut till maken
som fräser lister till badrumsspegeln enligt mitt önskemål.



16
Äntligen är sylten klar, men gelét står och rinner av.
Det tar en evighet trots att jag inte använder silduk utan Saftmajan.

Jag hinner inte klart före VM-finalen och sedan ska vi grilla.



17
Matchen är igång.
Heja Kroatien!



18
Plockar sallad i pausen och lägger den i blöt
så den blir krispig.



19
I saftflaskan har det varit rödvin som rest runt med oss lite väl mycket.
Det blir godare när vi häller i en liten skvätt Crème de Cassis,
något vi lärde oss i Bourgogne för något år sedan.
En "Cardinal" till skillnad från Kir som ju görs med vitt vin.



20
Vill inte gå in, sitter kvar ute
och spelar Sagrada med äldste sonen.



21
Sonen går in före mig men kommer strax ut
och påminner mig om geléet
som inte hanns klart före fotboll och middag.
Suck.



22
Äntligen är allt klart och "bara" disken kvar.
Burkar har läckt, så jag har fått hämta nya och sterilisera dem.
Tre tioliters grytor plus saftmajan ska också diskas.



23
Fyller vatten i stenfontänen
och ser hur sovrumsfönstret står på vid gavel.
Det lär behövas.
Hör att det varit 33 grader här i Stockholm idag.
Nu ska jag jobba i Gamla Stan veckan som kommer.
Pendeltåget går inte, stationer är stängda
och min tunnelbanelinje går inte till Gamla Stan.
Hur tänkte jag när jag bokade just de här dagarna i butiken?

18 kommentarer:

Lillian "sognafaret" sa...

Jeg holder også på i dag,men har ikke fått gjort noe annet enn tatt bildene ennå. Så koselig å se at du safter og syltet. 😀

Ariella sa...

Kikar in på din dag. Koka sylt i denna värme?! Tappert ����

Efwa - Medea sa...

Hoppas att mina vinbär håller sig tills jag kommer till Sverige på onsdag. Vore kul att kunna plocka av dem.

BP sa...

Välkommen hem till högsommarväder som ska hålla i sig hela nästa vecka. Bra tajming för att njuta i hängstolen i skuggan höll jag på att skriva, för det är precis det jag skulle göra. Men du är ju inte jag utan kokar gelé i 30 graders värme. Å snickrar, men det är visst maken som gör. Ni är inte kloka;-)
Hoppas verkligen att du såg VM-finalen, bästa matchen i hela turneringen. Sett till hela VM vann Frankrike välförtjänt, men sett hur Kroatien har gett allt och lite till samt fått en mycket tveksam straff emot sig efter VAR-granskning, så kan jag inte låta bli att tycka väldigt synd om kroaterna.

www.jette.se sa...

fina bilder, oj vad du kan!

joakim sa...

Tittar förbi din vad det ser ut som sköna dag :)

Micke sa...

På tok för mycket jobb en varm dag som denna! Själv har jag badat så jag funderar på simhud mellan tårna.

Maribel sa...

Hej Anni!
Mina vinbär är kvar på buskarna, lockar inte att ta hand om dem i värmen. Men har i alla fall lite drottningsylt som jag kokade av blåbären och hallonen som maken har plockat.
Ha det fint /Marika

Violen sa...

Strongt av dig att hålla ångan uppe i värmen och gå iland med EFIT! Som vanligt intressant att följa din dag och därtill inspirerande bilder!

Olga T sa...

Härliga bilder! Fina vinbär och så mycket du gjort av dem. Här är precis kruttorrt och jag har aldrig haft en sådan här trädgård. Men utan vatten kan ingenting växa och jag tänker "Denns sommaren blev det så här". Undrar bara hur mycket som tagit skada eller om rötterna därunder överlever.
Hoppas du kom fram till Gamla stan och att butiken varit välbesökt.

Anna sa...

Ja, jag tycker också bättre om " Hela Danmark bakar " än den svenska. Så tycker jag att Mette Blomsterberg, är så lik Hennes Kungliga Höghet Kronprinsessan Viktoria. Och märkligt fotbolls VM och lika märklig final! Lika roligt som vanligt att se din dag!

// Kram Anna

Eva Trillian sa...

Ni pysslar och fixar så jag nöjt sitter still med en bok - förutom en och annan promenad - det är så det blir balans i världen ;)
Sv: Det finns STORA Ahlgrens - just för ändamålet ;)
Tarmfloran sa i stort sätt upp sig. Jag återodlar den nu - bland annat med morötter! Sedär ja :) även jag odlar denna sommar ;)

mossfolk sa...

Oj vad härligt med så mycket vinbär. Här har vi ett par små små buskar, som i år gav precis så mycket skörd att barnen kunde gå ut och plocka in några till frukosten ett par dagar.

Jag tycker för övrigt att det ser ut att grönska fint. Här är det alldeles eländigt torrt. En del perenner har vissnat innan blomning och andra blommar när de är knappt hälften så höga som de brukar bli... Rejält med nattliga regn vore fint.

Mia Eggimann sa...

Ja det har varit extremt varmt, gräset ser ut som hö. Jag önskade jag hade vinbärsbuskar, älskar gele.

Paula sa...

Oj vilken energi du har efter semesterresan! Hade inte hunnit ens med hälften, dessutom tappade jag bort Efit fast jag skrivit in det i almanackan. Det gäller ju att kolla den ibland också...
Ja varmt som i...är det, o brinner gör det, mycket här i mitt hörn av landet, Dalarna. Läskigt som bara den, det kan gå oerhört fort o det räcker med att nån slänger en cigarettfimp eller grillar mot bättre vetande. Hoppas hoppas regnen kommer snart så vi slipper fler otäcka bränder. Du gillar Elde skriver du, ja det gör jag också. Bengt var en godmodig man och hans fru är liten och söt som en älva. Hon är ju konstnär hon också, vill minnas att hon producerat bra många hattar...Stället de har här i grannbyn är fantastiskt, naturen likaså, och de har trivts här i alla år. Lycka till nu med resan till jobbet, kan du cykla? Eller är det för långt...

Mias Mix sa...

Vet inte riktigt om du är duktig eller knäpp som står vid spisen i denna värme :) Men man står ju inte ut utomhus för långa stunder heller. Skönt att ha sylt och gelé sen i höst/vinter.
Och rabatten blev mycket snyggare utan blommorna! Tur att det mesta överlevt när ni var borta. Bra husvakter.
Ni verkar ha haft en härlig resa. Gott att äta, mysiga ställen, vackra trädgårdar. Och lite tid för bara er. Hur kändes det? Bra hoppas jag! Var ni även ute på slottet/ön vid Mont Saint Michel?
Inget roligt att åka kommunalt i Stockholm nu. Hoppas du hittar en bra lösning. Och hoppas ni har air condition i butiken! Kram

Vonkis sa...

Det är härligt att ha egengjord sylt/saft/gelé men det där med disken alltså, det kan bli galet mycket av ett kok.

Värmen verkar hålla i sig, undrar vad det blir för följdverkningar till hösten och vintern.

Susanne sa...

Härlig läsning. Jag fick en massa svarta vinbär av pappa nu när jag fyllde. Han var inte alls intresserad av dom men visste att jag vill göra saft. Helst en saft man kan förvara i frysen och skeda upp när man önskar. Håller på att kolla nåt bra recept. Har du nåt bra tips? Jag har ingen saftmaja utan kokar i kastrull. Må så gott! Kram på dig <3