Sidor

23 september 2018

Trädgårdsutställningen i Appeltern (3 av 3)


Tredje och sista inlägget med bilder från De Tuinen Van Appeltern, en utställningsanläggning som jag varmt, varmt rekommenderar! Info finns i första inlägget av tre med bilder. Jag låter bli att kommentera här.







Kolla vad med dagliljor!








Ja, bara kolla!













Trots att vi var här så många timmar hann vi aldrig till den sista tredjedelen av anläggningen, nog är det tur att man kan komma tillbaka eftersom allt är öppet året om och inte enbart över en helg!


11 kommentarer:

Eva Trillian sa...

De fina kon-/droppformade liggande topparna (??) och bordsdekorationen med trä och äggformar - ritkgit fina ting som får mig att fundera ... och vilka se med händerna! :)

Maggan sa...

Vilket fantastiskt ställe bilderna med gräs gör mig imponerad verkligen så vackert och vilka läckra stolar.Ha det gott/Margareta

BP sa...

Här fastnar jag nog mest för det lilla betongbordet vid den gamla tegelstensväggen. Otroligt läckert! Åsså armeringsjärnet över vattnet med vad det nu är på. Snyggt!

Maribel sa...

Hej Anni!
Där skulle jag gärna vandra omkring, ser skönt ut. Böljande grönt och fina murstenar. Vackert.
Ha det fint /Marika

Lisbet sa...

Underbart!

Anita, de fyra blomsterhaven sa...

Så där ja! Jag har med flit väntat tills ditt tredje inlägg kommit och nu ska jag ta mig en god stund och vandra tillsammans med dig (genom dina tre inlägg) i Appeltern. Jag återkommer :)

Kram Anita

Anita, de fyra blomsterhaven sa...

Anni! Tack för en mycket trevlig vandring. Det här är nog det närmaste man kan komma Appeltern om man inte har möjlighet att komma dit själv. Jätteroligt att du visar så många bilder och jag har förstorat varenda en. Och visst har jag fått favoriter ...

I del 1 så var den första delen, precis som du sa, lite konstig. Inte så mycket jag förstod mig på och inte så mycket jag blev inspirerad av. Men då jag gillar Piet Oudolf blev det betydligt bättre för en del av miljöerna var verkligen i hans anda. Jag gillade bilden med de rosa och blå skyarna. Att bygga ett staket med gamla verktyg var ju en rolig idé. Björkdungen fick mig att tänka på Helen Dillons gamla trädgård i Dublin som jag besökte 2011. Hon hade en liknande dunge på framsidan av huset.

I del 2 så tyckte jag de första miljörerna var väldigt karga även om krukorna var snygga. Men sedan kom hortensian mot den grå väggen ... så snyggt! De ljusgröna stolarna och miljön de stod i fick mig att tänka på medelhavet. Och trädet som växer genom fönstret startade tankeverksamheten. Det här var ju inte så gamla trädgårdar. Hade verkligen trädet vuxit igenom öppningen eller hade man medvetet byggt väggen med öppningen runt trädet. Bild 13 med träden med de ljust, ljust gröna bladen mot de mörkt, mörkt gröna häckarna ... också så snyggt! Och så blev jag imponerad av järnmönstret i trästaketet. Inte bara av mönstret utan också av din bildkomposition. Jättesnyggt hur stammen på trädet i bakgrunden fortsätter mönstrets linje.

Nu har jag skrivit så mycket men jag måste också nämna ett par bilder i del 3. Jag har tittat flera gånger på bilden med cykeln. Är det en riktig portal in mot det vackra huset i bakgrunden eller är det en bild som ger den känslan? Jag har sett liknande uppbyggda miljöer på Nordiska trädgårdar nämligen. På långt håll blir man nästan lurad. Och så måste jag bara nämna bilden med de gula blommorna med den svarta inramningen. Också så snygg!

Ursäkta min långa kommentar men jag är väl lite ursäktad för den var ju för tre inlägg :)

Kram Anita

Mias Mix sa...

Kan förstå att du trivdes där! Blev mycket läsning nu på morgonen men nu ska jag baka ut degen som jäser. Min man fyller år och ska få färska frallor. Ha det så jättebra! Kram

Kristinas oas sa...

Tusen tack för dessa tre inlägg! Jag antecknar mentalt en avstickare dit på nästa bilfärd ner i Europa... :) Det är så många vackra miljöer och mycket att se och vilka växter! Underbart!!
Kram Kristina

Violen sa...

Tack för en underbar promenad och för att du tar dig tid att lägga ut så många inspirerande bilder! Det känns extra bra denna gråvädersdag.
Ha det gott!

Åke sa...

Åhh dammar och en bäck😱😱😱 Jag faller pladask 🤗 Jag ska allt ta till en förhandligt... Så missade jag kommentera äppelkakan också i ditt tidigare inlägg 😉