Sidor

20 maj 2021

Butikens kommissionärer

I mars skrev jag ett inlägg om den lilla hantverksbutiken Castor i Gamla stan. Jag visade bilder på vad medlemmarna, fasta och gäster, tillverkar. Eftersom vi dessutom har flera kommissionärer tänkte jag nu visa vilka de är och vad de gör!

Först ut är Anna från Värmland som gör keramiktavlor. De olika motiven är glaserade eller rakubrända.

Dessa två bilder är Annas, för det är stört omöjligt att fotografera tavlorna i butiken utan att det blir reflexer i glaset.

Så har vi nästa Anna, eller Atte som hon kallar sig. Hon täljer fantasifulla djur och annat, både av drivved från gotländska kuster och grannens nedsågade träd.

Handmålade är de förstås också!

Chatarina tovar ull och syr mössor med det lilla extra.

Visst blir man fnittrig av en broderad fluga?

Eva gör också hattar, främst i bomull och lingarn. Detta är den populära "Uppsalahatten" som finns i många färgställningar.

Men det blir också hattar i ull och färgstarka textilbroscher.

Elise virkar de charmigaste leksaker för våra minsta.

Hon gör snuttefiltar, barnvagnsskallror och mycket annat.

Från Erik Persasmedjan kommer ljusstakar i smide,

här finns tunna potatisstickor och rejäla skohorn.

Ewa bor på Gotland men härstammar från Kiruna och gör tenntrådsarmband och -halsband med renskinn.

Hon har en högre halt silver i sin tråd än vad som är vanligt och har en helt unik tennknapp på sina smycken.

Gittan i Åkersberga är känd för många mässbesökare. Hennes glada djur i keramik är det många som tycker om.

Att de dessutom går att använda som ljussläckare är en bonus!

Ingrid i Hudiksvall stickar med otrolig jämnhet fantastiska islandströjor.

Våra utländska turister var med all rätt helt lyriska över tröjorna, så vi hoppas att gatan snart fylls av all världens språk igen.

Ritas linnekläder finns i massor av färger och modeller. Hennes ponchos i olika mönsterstickning blir som olika plagg beroende på hur de vänds.

Hon har tunikor i vida och smala modeller och en hel del genomtänkta pynt som sjalar och halsband. Allt matchar!

Sannas ljuvliga trädgårdsfåglar i stengods kan sitta ute året om. Så snart vi får in talgoxar eller blåmesar säljs de. På bilden är det en steglits.

Alla fåglar som folk känner igen är de som går åt först. Själv har jag (bara) sex av dem i min trädgård.

I juli får vi en ny gäst, får återkomma om henne. Nu ska jag in och jobba!

11 kommentarer:

Lena i Wales sa...

Oh, vad roligt att se allt detta. Speciellt som jag inte kan komma till affären. Så mycket fint.
Den där blå hatten, precis i min stil. Kan de bero på färgen också😊?
Säljer affären on line också?
Ha det bra!

Susanne sa...

Men WOW! vilka fina alster! Trädgårdsfåglarna är helt bedårande och dom charmiga keramikdjuren :) och keramiktavlorna och fantasidjuren... Måtte vi snart få en ledig helg så vi kan ta en tur till stora staden <3 Underbara fina konstverk!

Janicke sa...

Fin presentation! Hoppas verkligen att ni överlever och att turisterna snart återvänder.

Vonkis sa...

Ni har så mycket fint i butiken! Men snart ska man väl våga sig på en resa till huvudstaden och göra ett besök hos er :-)

Visst är det lite roligt det där med flugor. För något år sedan hade IKEA gardiner med broderade flugor på och jag ångrar så att jag inte köpte ett eller två par.

BP sa...

Så fint av dig att göra reklam för kommissionärerna här på din blogg. Det är väldigt imponerande att se mångfalden av konsthantverken. Å alla är ju av högsta kvalitet.
Säljer ni även via nätet eller är det besök i butiken som gäller?

Maribel sa...

Hej Anni!
Oj så mycket fint , det är kul med riktigt hantverk. Det ser ut att finnas något för alla smakriktningar. Själv blev jag väldigt förtjust i all fin keramik. Hoppas det vänder snart, så ni kan få kunder.
Ha det gott /Kram Marika

Susjos sa...

Så fina saker! Å jag ska tillbaka till butiken!!!!
Kram på dig!

Ditte sa...

Tack, för en jättetrevlig presentation. Läste med stort intresse. Jag hade ju med lite av detta i mitt blogginlägg från Gamla stan som jag gjorde i samarbetet med "Hotels.com". Men det blev ju ytterst lite eftersom mer skulle med i inlägget.
Har planer på ett besök i morgon om vädret är ok.
väldigt fina saker som du visar och mycket som lockar. Det tyckte jag även när jag var här.

Violen sa...

Wow! Ögongodis när det är som bäst! Så många vackra ting!

Carina sa...

Ni är så många duktiga hantverkare runt om i landet!! Fåglarna har jag för mig att du visat i din trädgård. Och ett par skulle gärna få flytta in här. Kanske nån lite mer ovanlig som kan locka hit en vild like... Om jag får önska då :)

Kram, Carina

Mias Mix sa...

Jätteroligt att se allt fint! Har ju varit inne hos er en gång men det är länge sen nu. Bara coronan är över så är det dags igen. De där skalbaggarna är jätteläckra! Och himla snygga islandströjor och mössor.