Sidor

14 maj 2021

EFIT - en klämdag i butiken

Jajamen, det är dags igen! Ett foto i timmen under hela min dag. Vi är ett tappert gäng som gör detta och samlas på EFIT-sidan.

8.00
Jag hade svårt att somna igår.
Mycket som händer nu och många tankar att bearbeta.
Varmt i sovrummet.
När så maken började hosta kl 02
gick jag ned till sängen i mitt arbetsrum istället.
Bara för att upptäcka att där inte fanns några lakan.
De få timmar jag sovit har inte varit de bästa.

9.00
Regnet tar med sig stjärnmagnolians blomblad.
Tur att jag hann njuta lite av blomningen
under de fina försommardagar som varit.

10.00
Inser att jag inte ätit frukost och fixar snabbt två mackor att ta med.

11.00
Öppnar butiken!

12.00
Ställer fram ett av mina glasfat på disken,
det ser helt annorlunda ut på en svart yta
jämfört med den vita hylla det brukar stå på.

13.00
I grannbutiken Blå Gungan berättar Annu
att hon har något jag kommer att gilla.
Och hon har rätt.
Jag köper några cykelsadelskydd.
Vi fortsätter att tappert kämpa för vår överlevnad
och stöttar varandra genom pandemin.

14.00
Det regnar.
Gatan är tom på folk.

15.00
En sen lunchsoppa.
Åt ju frukostmackorna här i butiken,
så jag har inte varit hungrig tidigare.

16.00
Läser.

17.00
Molnen lättar och jag ser lite blått!

18.00
Stänger kassan för idag.
Har haft en enda kund.

19.00
Handlar mjölk och sådant som behövs.

20.00
Kokade massor av extra potatis för att kunna
göra smashed potatoes en annan dag.
Nu ska de in i kylen.

21.00
Köper säng med tillbehör till Äldste sonen
så att han kan flytta någon gång.

22.00
Min mördarsnigelmassaker är avklarad för ikväll.
Kl 23.00 lade jag in inlägget och snart ska jag sova.
Det är jobbdag imorgon också.

14 kommentarer:

BP sa...

Det är som fruktansvärt ledsamt att läsa att du haft en enda kund i butiken på hela dagen. Hur överlever ni konstnärer/hantverkare? Får ni statligt bidrag eller lever ni på era mäns/fruars inkomster. Det hela är sååå tragiskt tycker jag och många andra antar jag.

Sadelskydden är ju helt suveräna. ÄLSKAR dom. Synd att jag inte har en cykel annars hade jag absolut slagit till jag med. Skydden är dock så fina att de troligen är väldigt stöldbegärliga...

Så du försöker allt att bli av med äldsta sonen - hahaha! Gissar att du inte är helt ensam om dessa ansträngningar;-)

Mördarsniglar - YUCK! Det har absolut sina fördelar att bo på andra våningen i en lägenhet;-) Konstigt att du redan fått in ett antal. Min kompis som bor söder om stan tyckte att det var förvånansvärt få av dessa äckel som hemsökt hennes trädgård hittills i år...

PS. Hoppas innerligt att du får fler än en kund imorgon!!! DS.

Micke sa...

Sådana sniglar har vi klarat oss ifrån, ja knappar så jag sett en endaste snigel. Ujuj, vad tragiskt med en enda kund på hela dagen.

Carina sa...

Tråkigt med så få kunder. Gissar att Stockholmarna lämnar stan för att göra långhelg nån annanstans... ..då behöver ni turisterna. Nåja - jag hoppas du fick sova lite bättre den gångna natten.

Kram, Carina

Maribel sa...

Hej Anni!
Hoppas ni överlever, det kan inte vara lätt när kunderna uteblir. Skulle gärna komma till Stockholm, men det får vänta tills jag fått min andra spruta. Blev så förtjust i sadelskydden så jag mailade affären. De fanns inte i deras webshop. Det var en fin vink till sonen...
Ha en trevlig helg /Kram Marika

Vonkis sa...

Men så fina cykelsadelskydd! Jag förstår att det köptes några :-)

Igår stötte vi på vår första mördarsnigel på lotten. Jag försökte klippa den men fixade det inte, den var så jäkla fet så jag såg framför mig hur jag skulle behöva gnaga mig igenom den med saxen. Den hamnade i skräppåsen med kirskålen istället, den hamnar direkt i brännbara sopor på returpunkten.

Det är ledsamt att läsa om butiken, jag hoppas verkligen att ni klarar er. Samtidigt blir jag ännu mer upprörd på att stora företag har fått stora stöd samtidigt som styrelser och ledningar fått ut bonusar trots pandemin. De pengarna kunde väl ha gått till er småföretagare istället? Ja, jag förstår att det inte är så lätt att se till att stödet hamnar rätt men ändå...

Men för att sluta med något trevligare, jag såg de här stolarna och tänkte självklart genast på dig :-)
https://www.instagram.com/p/CO2KOb5pDQn/

Razzy sa...

Så tråkigt att höra och se hur tomt det är i stan, hoppas verkligen att det snart lättar både för er och andra butiker. Hoppas du sov bättre i natt. Kram Eva

Nette Cecilia sa...

Oj vad jobbigt med en kund ,vi har nu ganska normal försäljning sedan 2 veckor tillbaka ,men det är ju det här med kläder ingen vill köpa då det inte ordnas någonting som heter fest . Jag får min andra spruta om 2 veckor så det känns lite bättre ,hopas det blir bättre för er också ,kramen Nette

Annika sa...

Kikar in på din EFIT-dag lite sent
Jag hoppas verkligen att er butik överlever pandemin, det är så tråkigt om det bara skulle finnas mainstreambutiker

Susjos sa...

Såååå kul att se dig idag i butiken, och tusen tack för boken!!! Nu fick jag dåligt samvete för att jag inte köpte något i butiken, det var ju så kul att få träffa dig! Så glad att min kompis handlade i alla fall...
men jag blev väldigt sugen på det större halsbandet i silver som Patricio gjort, den där snurran...får komma tillbaka och titta närmare!
Än en gång, tusen tack för boken, ska bli så spännande att läsa!
Varm Kram

Lena i Wales sa...

En enda kund på hela dagen, ingen rolig dag för dig. Hoppas verkligen ni kan överleva pandemin ekonomiskt, men det kan inte vara lätt. Även om ni inte som oss haft total lockdown i flera månader, så förstår jag också mänga som inte vill gå ut bland folk, åka kommunalt, åka till andra områden är där man bor och inte vill gå in i affärer med risk för att själv bli smittad eller föra smittan vidare. Vilken värld vi lever i just nu och läget i Sverige verkar inte heller vara det bästa. Inte lätt att se en ljusare framtid, men det är det enda vi har att göra.
Hoppas trots allt att får en fin fortsatt dag idag.
Kramar!

Kristinas oas sa...

Fin vink till sonen, haha, men det blir säkert bra. :)
Det är så ledsamt för alla småbutiker! Finns en ost och delikatessbutik nära oss som jag handlar extra mycket hos när jag är i närheten, vill så gärna att den tar sig igenom detta elände!
Stor kram och hoppas du fått sova lite bättre i natt.
Kristina

Violen sa...

Det är sorgligt att kunderna uteblir från er fina butik! Det är bara att hoppas på bättre tider nu när allt fler blir vaccinerade. En enda kund på en hel dag, suck.
Smart att köpa en säng åt sonen, kanske fattar han vinken även om det är mysigt att bo kvar hemma.
Mördarsniglarna är ett elände. De börjar dyka upp här också så jag hoppas att de inte får härja fritt.
Ha det gott! Kram!

Ditte sa...

Fint att följa din dag. Men visst är det så trist att besökare fortfarande lyser med sin frånvaro. Har gjort "reklam" det jag kunnat. Hoppas och önskar att det nu med vaccinationerna ska kunna lätta.
Ska ta mig en titt ner till Castor i veckan.. SEr fram emot det. Var ett tag sedan.
En lång dag blev det.
Ha det gott!

Susanne sa...

Känslan när man vrider och vänder sig och ser klockan rusa fram... Det är hemskt! Hoppas verkligen att du sovit bättre nu i veckan. Det är så sorgligt att läsa om hur många i samhället som drabbats extra hårt i denna pandemi. En endaste kund på hela dagen... SÅ ledsamt! Måtte det snart vara över.
Din mördarsnigelmassaker ger mig rysningar men jag förstår dig absolut och blir imponerad. Jag är alldeles för klen och vet att ljudet när dom kapas skulle ge mig mardrömmar. Själv springer jag runt med snigelmedel och sen läste jag någon gång om en ölfälla... Så det fanns en tanke när jag råkade glömma en öppnad ölburk ute i trädgården. Visserligen gömd för det ser inte särskilt bra ut inför grannarna ;) Om den funkar vet jag inte men värt ett försök. Sen vet jag inte om dränkning är mildare än giljotinen... Oavsett är dom jäkligt otrevliga besökare i trädgården.
Ha det gott!!