Sidor

02 maj 2021

EFIT - första majsöndagen

Jag ska inte upprepa vad jag skrev i förra inlägget, men plötsligt var det dags för EFIT igen! Och som alltid samlas vi som dokumenterar vår dag på en och samma sida.

8.00
I hallen står mina storvuxna dahlior i väntan på att få tillbringa dagen utomhus.
Den här kalla våren gör att alla ytor är upptagna av sådder och växter som ska ut.

9.00
Frukost.
Tänker på vad olika saker betyder för mig, vilka minnen de ger.
Muggen är köpt i Potsdam, på Königsblau keramik,
dagen efter att vi sett Bruce Springsteens konsert på Olympiastadion i Berlin.
All keramik var glaserad i underbar blå glasyr (några få saker i grönt),
men man tog bara kontanter så det blev ingen stor shopping, bara muggen.
Brickan köpte jag och äldste sonen av Nadja Wedin själv,
hon hade en pop-up-butik på Hornsgatan före jul ett år.
Minns att just när vi var där mådde hon väldigt dåligt.
Duken köpte vi i somras av Barbro Sandell på Gotland.
Hon tar fram textilier av gamla gotländska mönster
och berättade hur pandemin gjort att företaget
som tryckt åt henne gått i konkurs.
Hortensian hade min brorson med på min födelsedag,
tillsammans med en hel del andra presenter.
Majonnäsen under äggen är en dijonnaise,
en färdig blandning av majonnäs och dijonsenap,
hemtagen från en resa till Frankrike.
Så kan tankarna gå till frukost.

10.00
Dagens första telefonsamtal med lilla faster.
Det kan bli både två och tre till innan dagen är över.
Och vi säger samma sak varenda gång.

11.00
Tänk om man skulle ta och mangla lite?
Har Bruce på hög volym så jag hör inte
när Lillhunken frågar om jag vill ha te.

12.00
Ser man på, det har kommit en regnskur!
Jag som trodde jag skulle jobba i trädgården idag.

13.00
Inspekterar ett litet gurkembryo.
Gurkplantorna trasslar in sig i varandra på verandan.

14.00
Äldste sonen och jag röjer på garagevinden.
Då kommer ekorren och smaskar på lite torrt bröd.


15.00
Man anar inte hur stor min blyblomma är när man ser denna bild.
Snacka om att den längtar efter sommarlovet ute.

16.00
Halvlek i damernas derby mot gnaget.
Vi leder med 1-0, vilket Google så snällt visar.
(I andra halvlek gjorde motståndarna tyvärr två mål.)

17.00
Äldste sonen röjer i gamla barndomsminnen
och jag inser att han behöver lite energi.
Den som spar har påskskum kvar.

18.00
Har vispat smör med vitlök, timjan och rosmarin inför middagen.

19.00
Lammrostbiff med smöret, sallad, hasselbackspotatis och -morötter.
Så vansinnigt gott!

20.00
Shoplifters-regissören har tre andra filmer på SvtPlay
som bara går att se till midnatt.
Vi väljer att casta Efter stormen.

21.00
Hade kanske velat se något annat,
den här ger mig inget.
Och så sover jag bort slutet.
Får backa och ser om.

23.00
Tar en sista bild på barnböcker som sonen rensat bort.
Hans rensning lär ge mig mer att göra.
Men det måste göras.
God natt!

19 kommentarer:

Ulrika sa...

Ekorrar är väl för ljuvliga!
Vi hade tre stycken här idag, som jagade varandra upp och ner i träden.
Ljuvliga!

Versch sa...

Vad stora och fina dina dahlior har blivit. Mina knölar är fortfarande kvar i garaget, ska ta och sätta de i jord inom de närmsta dagarna.
Vilken söt liten ekorre ni har.

Annika sa...

Tack för titten, gott med äggmacka

Micke sa...

Tittar in på Annies EFIT-blogg ��

BP sa...

Tänk att din frukost ar såååå många ingredienser från olika länder. Riktigt roligt:-)
Lilla faster verkar (också) har drabbats av Alzheimers verkar det som. Så sorgligt och deprimerande.
Sedan är jag impad att du månglar så himla många grejer. Måste medge att jag manglar påslakan, men där går gränsen. Jag manglar dom alltid när det är fuktiga, då blir dom "skarpare";-) Det är nog troligen bara du, min granne och jag som fortfarande manglar saker...
Härlig bild på söta Kurre:-)

Vonkis sa...

Efter alla år med att ha läst din blogg har jag blivit så indoktrinerad på vissa färgkombinationer att jag undrade var det röda tagit vägen på frukostbilden 😂

Visst är det lite av ett elände att det fortfarande är för kallt för att kunna ha växter ute dygnet runt. Ja, jag vet att jag sagt att jag inte vill ha för varmt men jag anser mig ha rätten att klaga på väder och temperaturer åt alla håll och kanter.

Mangling är ett riktigt hantverk. När den ömma moderna är här brukar jag be henne att mangla kökshanddukar och sänglinne åt mig för hon är så duktig på det. Kökshanddukar klarar jag på egen hand men lakan och påslakan får alltid något veck och vill gärna fastna.

Maribel sa...

Hej Anni!
Blir riktigt hungrig när jag ser bilden på middagen.
Jag började rensa så flitigt både ute och inne förra året, mycket åkte till tippen, återvinning, secondhand och till barnen. Men det blev en hög kvar på garagegolvet som jag inte vet vad jag skall göra med. PUH, får ta tag i det, snart. Några av mina dahlior växer till sig i växthuset medan mina gamla knölar är kvar hos dottern. Så imponerad av din gurka, jag sådde sent så det är små plantor än så länge.
Ha det gott/Kram Marika

Ulrika sa...

Men åh, jag har aldrig tänkt på hasselback i morotsform, det måste jag testa! Morötter är så gott!

Caroline sa...

Mysigt med en ekorre i närheten!
Lammrostbiff brukar sambon grilla, till det tar vi bakpotatis, stekt svamp och gorgonzolasås, mums!

Anita, de fyra blomsterhaven sa...

Så där ja ... nu är EFIT fullbordad, igår när jag var inne stod det fortsättning följer efter kl 14:00. Och så borde jag lära mig att aldrig titta på dina inlägg när jag är hungrig. Äggmackan såg smarrig ut och det var roligt att läsa om dina minnen. Undrar om du fick något te ... eller om det gick förlorat i och med att Bruce var så hög i volymen. Och så det vispade smöret som smälter på den varma lammrostbiffen ...suck.
Oj, vet hur slingriga gurkor kan bli ... därför sådde jag inte mina förrän idag. Dom brukar gro efter två dagar och sedan sätter dom en farlig fart. Gillar din gurknärstudie. Och dina ekorrbilder är alltid så fina.
Jaha, det där med att somna till film känner jag till. Det går an när det är en hyfsat ointressant film men ibland vill jag verkligen vara vaken och ... så går det bara inte!

Kram och fin fortsättning på veckan till dig!

Lena i Wales sa...

Blå mugg, förvånande färg du valt😊. Vår favoritfärg. Så roligt att du beskriver var du köpt de olika sakerna. Finns ett minne i allt, så fint.
Så fina blå glasgrejer i ditt fönster, gillas.
Gullig ekorre.
Julskum känner jag till, men påskskum är nytt för mig. Fast gott ser det ut, alltför gott.
Vilken god middag, mums.
Ha det bra!

Bosse Lidén sa...

Du fick mig att sväva iväg till blå minnen från en svunnen tid. Bruce på Ullevi. Bruce i öronsnäckorna. Söta ekorrar i vår trädgård. Städa barndomsminnen kan röra om ordentligt. Att ha ett icke önskvärt rörigt hjärnkontor är sorgligt. Inget jag önskar någon.
Blåkramar till dig

Violen sa...

Det ska visst bli bättre väder så snart kan du nog ställa ut dina växter och få lite bättre utrymme inomhus. Ska bli spännande att följa din trädgård under sommarsäsongen, den brukar så välskött och prunkande! Manglar gör vi också men bara lakan och påslakan. Egentligen är det min man som manglar för jag är inte så bra på det. Det är ju mycket skönare att ligga på ett manglat lakan än på ett omanglat! Dina matbilder är jättefina, både frukost och middag! Blir faktiskt lite smått inspirerad,
Ha det gott!

Susanne sa...

Blev ju så inspirerad av dom där hasselbacksmorötterna från ett tidigare inlägg och har fått till det här hemma också. Det är verkligen en Hit!! Så gudomligt goda och något helt annat och t o m dom övriga två åt vilket inte sker om dom är i annan råare form. Typ rivna eller i stavar ;) När vi ugnsrostar rotfrukter och potatis får dom alltid en given plats. Det är så smarrigt! Undrar om man någonsin röjt klart?? Är det inte i det egna hemmet så blir det i någon annans. Kan vara riktigt spännande men ack så kämpigt.
Ljuvliga bilder som vanligt och den där lilla korren... Jag smälter :)
Önskar dig en underbar helg med hopp om sol och värme!! Kram

Carina sa...

Blyblomman är säkert fin men kan få slänga sig i väggen. Jag vill också ha en himla många blå kulor hängande i fönstret :) Och vispat smör... Å så sugen jag blev. Å nu kom jag på... jag köpte kött idag och har glömt det i bilen X antal timmar. Nu får jag skynda ut. Men tur du nämnde lamm och att jag läste nu och inte sen...

KRam, Carina

Kristinas oas sa...

Åh, jag blir ju hungrig av ditt inlägg! Ser så gott ut, både frukost, mat och godis. Fina lilla ekorren, hoppas det blir söta småekorrar i sommar!
Här städas det, ja, du kan ju gissa varför. Får glädja mig åt att huset blir rejält rent, även om trädgården lockar mer.
Kram!

LillaSyster sa...

Vilken fin blå glaskonst du har i fönstret. Kurre så söt =)

Vonkis sa...

Och där lärde jag mig att det finns påskskum. Ska försöka komma ihåg det till nästa påsk :-)

Ätliga trädgården sa...

Varje gång jag tittar in är det "Ett foto i timmen", sammanträffande eller är det ett tema som du gillar särskilt?
Alltså, skrattmåsen... underbar bild. Man undrar vad som rör sig i det lilla huvudet?
Allt gott
/Anette