Sidor

23 juli 2021

EFIT - en fixarfredag i juli

Just detta datum för tio år sedan var det också EFIT. En dag jag tror att de flesta av oss aldrig glömmer. Denna gång är jag gräsänka eftersom maken och Lillhunken är på scoutläger och äldste sonen har flyttat sin stationära dator till sin lägenhet och därmed också flyttat på riktigt efter 1,5 år i vårt gästrum.

01.00
Då som nu börjar jag med ett tänt ljus för att hedra alla som miste livet.
Minns att jag den gången insåg att det skulle vara många fler
än de första rapporterna gav gällande.
Nu sitter jag och sträckstreamar en serie,
känner att jag behöver en verklighetsflykt i form av engelskt kostymdrama.

02.00
Serien Belgravia är slut och jag låter datorn jobba i sin ensamhet.
Men sedan har jag svårt att somna.

08.00
När jag är ensam hemma har jag mobilen i sovrummet.
Nu väcks jag tvärt av att den ringer.
Mellangrabben har kommit till Gotland och undrar hur han får igång internet.
Det är så mycket som vi fått luska ut själva efter pappas bortgång.
Jag mår lätt illa av trötthet.

09.00
Tar första tebaljan ut i solen och försöker vakna.
Dynor och duk har legat kvar över natt,
det regnar ju inget.

10.00
Mår bättre och går runt i trädgården.
Ser att tomater börjar mogna och att chili är på gång.
Gurkskörden verkar däremot ha stannat upp.

11.00
Vattnar lite här och där.
Jag skördar libbsticka och lägger på tork.
Har gjort örtsalt tidigare och även pulvriserat torkad libbsticka
för att ha istället för glutamatstinn buljongtärning.
Nu luktar mina händer så vansinnigt gott.
Starkt men gott!

Jag har också haft ett av dagens samtal med lilla faster,
bokat husbocksundersökning av gotlandshuset
och fortsatt hjälpt sonen med internet, som nu äntligen ska fungera!

12.00
Tar bort arvegods från förr som jag inte längre vill ha.
De här krukorna har stått högt upp i köket och blivit väldigt kladdigt dammiga.
Nu har jag nytt arvegods, som jag hellre vill ha.
Igår blev jag klar med tömningen av föräldrahemmet,
men på tisdag ska jag dit för att röja i trädgårdsdjungeln.

13.00
Vi är nog fler som kollar på invigningen av OS nu.
Men jag tröttnar på hur kommentatorerna pratar sönder allt.

14.00
Jag bestämde mig för att ta hand om de 5 dl vispgrädde som stod i kylen,
inget jag direkt smäller i mig ensam här hemma.
Glass skulle det bli!
Vispad grädde, kondenserad mjölk, saffran och kanderade valnötter.
Stekpannan med nötterna far i golvet!
Hur varmt är bränt socker?
Väldigt varmt.
Jag får lite på ena foten, men det kunde ju gått riktigt illa!

15.00
Sitter ute i solen en stund.
Sällskapar med humlor, blåmesar, talgoxar och gråsparvar.
Har inte sett ekorren vare sig idag eller igår.

16.00
Tyckte att det var kul med alla blå flaskor i fönstret.
Nu har jag ångrat mig och bär ner dem i källaren.

17.00
Tomt är det i trapphuset där alla pappas akvareller satt förut.
Nu har barnen fått sina och jag har helt andra tavlor att sätta upp.
Sen.

18.00
Har suttit i trädgården och tittat igenom
mammas och pappas kalendrar från 1954 och framåt.
Tänk om pappa eller mamma inte hade gått till Ribbersborg den där dagen.
Då hade jag inte suttit här idag.

19.00
Där ligger jag sällan.
Väldigt sällan.

20.00
Jag har insett att det finns mogna bär.
Inte just dessa röda krusbär, men de gula.
Och röda vinbär.

21.00
Fyra kilo röda vinbär och 1,5 kilo krusbär senare.
Himlans bra tid på dygnet att dra igång något nu ...

22.00
Jomensåatt.
Skurtrasan hade inte ens hunnit torka efter valnötskladdet.
På'n igen.

Och av förståeliga skäl slutar jag min dag där ...

16 kommentarer:

Vonkis sa...

Oj! Vilken tur att du inte fick mer på dig, bränt socker är inte roligt att få på sig.

Jag började titta på invigningen men tappade lusten ganska snabbt.

Annika sa...

Kikar in på din dag och beklagar sin förlust, hoppas att allt ordnar upp sig

Var rädd om dig

joakim sa...

Tittar förbi din dag. Vilket grönskande hem :)

http://kraka.moah.se sa...

Usch, det där med sockret kunde gått illa. Visst är det härligt med allt som mognar nu och snart ska skördas.

Micke sa...

Åhh, krusbär! De buskar som mamma&pappa haft genom åren har alla blivit "dåliga". Tror pappa så att nån insekt biter/äter nått innan bäret är på gång och det då blir nått konstigt. Den bild ni såg hos mig klockan 08 och webOS är tvn's operativsystem kan vi säga.. Kommer bara upp/fram efter en uppdatering.

Carina sa...

Vilken skatt att ha dina föräldrars kalendrar och vilken kommentar han skrev din pappa. Kärleken lät då ungefär som nu. Du hade innehållsrika timmar och det där illamåendet efter alldeles för lite sömn känner jag igen.

Läste dina kommentarer och jo - jag är en sann trädgårdsamatör, plantskolornas gissel för jag köper bara en, 1 av varje :)

Kram, Carina

Vonkis sa...

What a girl :-)

Imponerande plockning på den tiden, speciellt krusbären. Eller är det en sort utan taggar?

Anita, de fyra blomsterhaven sa...

Oj ... ja det kunde gått riktigt illa. Tur att det finns skurtrasor :) Alltid roligt att läsa om din dag men ... det som fastnade mest den här gången var orden ... "oh, oh, oh what a girl". Ja vilken tur att dom båda gick till Ribbersborg den där dagen.
Nu är det andra halvlek ... måste rusa :)

Kram och fin helg!

BP sa...

Den dagen gick ju inte riktigt som du tänkt dig. Har en känsla av att du är i ett stort behov av semester alternativt vila i din fina hängmatta.
Är impad att dina föräldrar har sparat almanackor från 1954 och framåt. Ännu mera imponerade är att du läser anteckningarna. Men kul att läsa att din pappa verkade ha fallit pladask för din mamma. Å resultatet - du alltså, är ju verkligen lyckat:-)

Maribel sa...

Hej Anni!
Men oj, att du har dina föräldrars kalendrar frän 1954. Så gulligt skrivet, oh what a girl. Det sa nog klick direkt. Du har mycket att stå i Anni, du får ta det lite lugnt.
Ha det gott /Kram Marika

Lena i Wales sa...

Det var en fullspäckad dag.
Bränt socker på huden är hemskt. Tur det gick bra. Minns fortfarande när det hände mig när jag var ca 10 år, i julstöket. Kunde inte spela julsångerna jag repeterat in på pianot. Kanske lika bra för resten av släkten, jag var aldrig bra på att spela piano.
Jag har också hittat gamla almanackor bland mina föräldrars grejer och sommardagböcker min pappa skrev.
Hoppas helgen blir lite lugnare så du kan koppla av också!

Susjos sa...

Jösses så mycket du hann med denna dag, hoppas du nu hinner njuta lite i hängmattan också.
Älskar din pappas fina anteckningar i kalendern!
Ha nu en fin start på veckan!

Åke sa...

Spännande lösning från 1954. De blå flaskorna var ju fina. Krusbär får mig att tänka på sylt. Hockeyklubban föll mitt intresse på… annars en spännande dag. Man kanske ska prova någon gång…

BP sa...

Svar: Det var rätt så många hyllor med vin och öl som gapade tomma faktiskt. Konstigt nog verkar man bara ha problem med flaskviner. För det var då inga BIBar som saknades.

Håller helt med dig om expertkommentatorerna. De snackar sönder både tävlingar och events (= invigning). Gillar också Kajsa. Men har faktiskt inte hört Carro som expertkommentator, förutom vid invigningen.

Svt är överlägsen bäst vad gäller sportsändningar, friidrott och fotboll. Är dålig på annan sport tyvärr...

Violen sa...

Det verkar som att det blev väl mycket fixat! Hade du ingen tanke på att ta det lite lugnt och njuta av att vara ensam hemma? Det är naturligtvis svårt när det finns så mycket son behöver tas omhand i trädgården. Strongt av dig att du orkar hålla igång. Har suttit och kollat dina bilder, de är fina illustrationer till din fixarhelg!
Ha det gott och var rädd om dig!

Janicke sa...

Har hört så många som får spunk på sportkommentatorerna. Underligt att de inte lär sig.
Minns mina röda krusbär, bland allt annat som jag minns från min stora kolonilott. Mums var det.
Fullspäckad var din dag, som vanligt, tur hade du som inte fick allt hett över dig.
Kram!