Sidor

20 juli 2021

Födelsedagsresan till Sundborn

Klockan 10 på söndagsmorgonen efter midsommar hämtade vi upp min svägerska för att ta henne på en dagsutflykt. Hon åker inte på så många sådana, så det här var en utmärkt födelsedagspresent till henne. Tyckte vi.

Upp mot Uppsala och Gävle for vi, så in mot Hofors och ut i skogen.

Dottern och jag jublade högt när en sjö med ett litet, litet hus dök upp!

Mitt inne i djupaste dalaskog ligger Korsåns bruk, ett stångjärnverk med lancashiresmide, uppbyggt under 1840-talet.

I väglöst land fanns en hel bruksmiljö, med arbetarbostäder, skola, ladugård och handel. Det var ångbåt till järnvägen som gällde om man skulle ta sig hit eller härifrån. På vintern när isen inte höll att gå på var man helt isolerad. Bruket lades ned på 1930-talet och först 1945 byggdes en bilväg hit!





Här i Korså finns en herrgård, där brukspatron en gång bodde. Det var dit vi egentligen var på väg. Här kan man även bo på B&B, men det skulle inte vi göra. Inte denna gång i alla fall.

Direkt till höger när vi kom in såg jag jordgubbstårtan och då förstod jag att det här skulle bli bra!


Så mysig och hemtrevlig miljö!

I dessa coronatider hade jag bokat bord i förväg och vi satt bara ett enda sällskap per rum.

Jag kan ana att det annars sitter folk runt hela detta långbord i det rum där maten nu serverades.

Här må ni tro att det vankades buffé! Allt på detta bord var vegetariskt, utom kycklingsalladen men då fanns det en version med quorn istället. Dottern var lycklig.

Här fanns västerbottenpaj med tångkaviar, auberginesill och tre varianter av vanlig sill, räkröra, romsås och två sorters lax. Sedan var det ett bord med rotfruktsgratäng och något mer, men dit kom aldrig jag för jag stannade helt vid laxarna. Glömde bort gratängen!

Sista bordet bjöd på meloner och ostar. Visst var det fantastiskt att finna detta mitt ute i skogen?


Ja. Jordgubbstårtan och kaffe/te fick vi som avslutning. Helt suveränt. Åk hit!

Vi stapplade ut från herrgården ...

... kikade in i butiken, men köpte inget utan for vidare till dagens huvudresmål:

Lilla Hyttnäs i Sundborn - Carl och Karins Larssons vackra hem.

Jag hade bokat visning på sen eftermiddag, för jag ville inte ha stressen att hinna fram i tid. Det är trots allt en bit att åka från Stockholm. Nu hade vi gott om tid på oss att vandra runt och se huset utifrån.

Det var full aktivitet i trädgården. Barnen fick måla på staffli, iförda fina målardräkter.



Under visningen inomhus får man inte fotografera, så det blev mer av den varan på utsidan.








Kombinationen av fasadmaterial är verkligen okonventionell och visar hur huset byggts ut i omgångar. Ursprungshuset var av timmer, sedan tillkom delar med puts eller träpanel. Ett rum är hitflyttat helt och hållet, det är fyllt av riktigt gamla väggmålningar.

Till sist satte vi oss här, framför de stora ateljéfönstret och väntade in vår tur. Jag inser att om man skulle fotografera inomhus skulle turen ta mycket längre tid, för den mängd detaljer som finns där inne är svårslagen. Det är så otroligt inspirerande!

Intressant är också att man tror att man vet hur allt ser ut efter att ha sett alla upptryckta bilder ur genomslagsboken "Ett hem" - men den gavs ut innan Larssons flyttat hit och en hel del ser faktiskt annorlunda ut där inne mot vad målningarna visar.

Även på utsidan finns detaljer att upptäcka, flera av dem visar på humorn paret Larsson hade.









Det skulle ha regnat hela dagen, men det kom inte en droppe förrän vi satt i bilen igen. Mellan Hedemora och Avesta kröp bilarna fram i spöregnet. När vi kom till Sala var marken torr och vi kunde sitta ute, äta superdupergod pizza och dricka lite bubbel. Sedan körde vi hem min svägerska och var väldigt nöjda med dagen!

Nu har det nästan gått en månad till och jag har varit ut på en annan liten resa - det blir några inlägg om den - plus jobbat mycket på Castor. Under juli brukar det vara svårt att få folk att ha tid att jobba i butiken, så jag erbjöd mig och väljer att ha mer ledigt i augusti och september istället. Kanske det kan bli en biltur ut i Europa då?

9 kommentarer:

BP sa...

Det var då ett roligt sammanträffande. Har en bloggkompis som flyttade just till Sundborn den 1 juni. Så hon har en del att utforska där ser jag. Tycker det var mastigt att klara av så mycket på en enda dag. Hoppas svägerskan var med på noterna. Blev lite tveksam där när jag läste "Tyckte vi";-)

Verkligen suveränt att herrgården klarar sig i mitten av ingenstans. Bra jobbat där skulle jag säga. Bra att det fanns mat för oss "vanliga" ätare också, alltså vi som börjar "diskrimineras" och inte gillar quorn som har en konsistens som gummikulor, ungefär som keso...

Visst skulle det vara skoj att göra en tripp till Europa, även om det inte ser så värst ljust ut i de länder som ni brukar besöka. Men jag håller tummarna:-)

BP sa...

Svar: Varför Vaxholm för att äta glass, som jag inte ens gillar. Men du tycker ju om glass. Så på Söderhamnsplan bredvid Vaxholms Hotell och den berömda Kabyssen finns det en glassbar på hörnet. Den är "världsberömd" norr om Stockholm för sin goda glass. Har dock inte testat. Men du och maken kanske kan göra en utflykt dit...

Vonkis sa...

Spännande att vägen byggdes först efter att bruket stängt och väldigt roligt att det går att ha en sådan fin verksamhet mitt ute i skogen. Hur hittar du alla dessa platser?

Sundborn är verkligen helt underbart. Den ömma modern och jag har varit där två gånger och det är som du säger, det finns så många detaljer att titta på.

Har du besökt Zorngården i Mora? Den är inte lika vinlande men bjuder på en hel del överraskningar ändå :-)

Maribel sa...

Hej Anni!
Vilken trevlig födelsedagspresent, ni ser ut att ha fått gott att äta och många fina upplevelser. Det lilla huset är helt ljuvligt.
Hoppas ni kan förverkliga resplanerna.
Ha det gott / Kram Marika

Violen sa...

Tack för att du delar med dig av födelsedagsresan i både bild och text! Det är flera år sedan jag besökte Sundborn så det var mysigt att se alla bilder därifrån. Den där herrgården verkar lockande, skulle gärna äta där men har nog inte vägarna förbi i nuläget.
Hoppas det blir en längre resa för er senare i sommar och att du i väntan på den får många kunder i butiken!

Anita, de fyra blomsterhaven sa...

Oj, vilket späckat program lät det som. Fattar inte att ni (efter att ha åkt vid 10-tiden) hann både äta vid Korså, njuta vacker miljö där och sedan åka till Sunborn och gå på visning på eftermiddagen. Och ändå lät det så avkopplande och skönt. Det vill till att det är en mästare till att planera en sådan tripp och du verkar vara mästare nummer 1 när det gäller planering :)
Sundborn minns jag väldigt väl, både trädgården och framför allt huset och alla detaljer.
Ser fram mot fler inlägg från din senaste roadtrip, Ha det nu så bra på Castor i juli. Håller tummarna för att du får en biltripp ut i Europa senare i sommar.

Kram

Vonkis sa...

Angående fyllda stockrosor, betyder det att de bara är ettåriga eller är de en sort som kommer tillbaka ett år till om man klipper ner dem?

Lena i Wales sa...

Oh, vilken trevlig dag!
Vad kul att hitta detta gamla bruk. Gillar bruksmiljöer, kanske p g a att jag själv bott i en, som du vet.
Och vilket lunchställe med massor av godsaker och trevlig miljö. Såg ut som man kom in i ett hem.
Sundborn, det skulle jag vilja återse. Det var så längesedan jag var där. Minns inte så mycket av besöket, har nog mer i minnet av det jag sett i böcker och på hans tavlor av deras inredning.
Fin avslutning med god pizza och bubbel.
Ha det bra!

Susjos sa...

I Hofors bodde jag under min tonårstid, men var aldrig till Korså bruk, jösses så mycket gott de hade! Bokade du bord i förväg?
Carl Larsson gården är ju underbar, varit där några gånger nu, och ser nya grejer varje gång! Var där med våra ungdomar förra sommaren, jättekul!
Ha det gott!
Kram