Sidor

04 juli 2021

EFIT - en svettig arbetslördag med fotboll

Jamenvisst det är dags för EFIT igen. Jag ska jobba min fjärde dag i rad i butiken, sedan är det dags för en liten road trip. Det ser jag fram emot!

7.30
Oj, så skarpt ljus det var på mina cliviors blommor.
Dessa delade jag och planterade om förra året,
så jag trodde inte att de skulle blomma i år.
Men här står de, bland rhododendron och hibiskusar.
Och jag dricker dagens första tebalja.

8.30
Går runt i trädgården och vattnar lite.
Upptäcker en lila ros bland mina vita.
Var kom den ifrån?

9.30
Börjar packa lite i fina väskan.


10.30
Gamla stan.
Sommar och sol.
Öppna fönster.
Varmt.

Bonusbild
I trapphuset bakom butiken.
Anar att det är en gammal igensatt slasktratt
ut mot gatan?

11.30
Butiken är öppen och jag ställer ut vatten till de fyrbenta.
Det bor väldigt många hundar i Gamla stan.

12.30
Lena är ny medlem hos oss.
På söndagen gör hon sin första egna arbetsdag.
Hon har får på Väddö
och syr bland annat fina nallar.

Ulf är ny kommissionär.
Han jobbar i trä och emalj.
Spännande!

13.30
Äter av chokladen jag köpte i grannbutiken igår.

14.30
Inne i butiken är det vansinnigt varmt.
Ibland går jag ut och står i gränden
där det fläktar skönt från vattnet.

15.30
Läser.
Jo, jag har kunder också.
Idag säljs mest smycken.

16.30
Vår kommissionär Rita kommer för att hälsa på.
Hon köper glass till oss!

Bonusbild.
Inte ofta man ser en mogen Lolita/Decora-klädd dam.
Hon har dessutom en Hello Kitty-väska.
Skärpan hamnade visst  lite fel,
men jag tyckte att damen var så härligt unik att hon får vara med ändå.

17.30
Maken har hämtat upp mig och vi kör hemåt.

18.00
Nu börjar kvällens höjdpunkter!

19.00
Potatisen och grönsakerna är klara,
men köttet har visst tio grader kvar ...

19.45
Äntligen mat!
En favorit här hemma är Icas porchetta,
bara att stoppa i ugnen på låg värme
(vilket Lillhunken hade gjort)
och sedan göra sås på all den goda skyn.

21.00
När nästa match börjar har jag klippt valda delar av gräsmattan.

22.00
När andra halvlek börjar har vi flyttat runt tavlor.
Dessa akvareller kommer från mitt föräldrahem.

23.00
Nu är matcherna slut.
Vi mumsar jordgubbar,
sedan kryper maken till kojs.
Jag pratar med Lillhunken och lägger in min EFIT.
Får väl sova i bilen imorgon istället ...

13 kommentarer:

Anita, de fyra blomsterhaven sa...

Alltid trevligt att läsa om din dag och nu fick jag också se blommande clivior och en lila ros som smugit sig in i det vita. Hoppas du fick sova gott när det väl blev dags.

Kram och finfin roadtrip till dig Anni!

Micke sa...

Idag ska jag inte göra nånting. Utom åka flotte och bada. Jag går iaf in med den inställningen.. �� Dikesröjandet var bestämt sen tidigare, första lördagen i juli..

Maribel sa...

Hej Anni!
Jag antar att de fyrbenta vännerna uppskattar din omtanke. Det är riktigt varmt och känns nog varmare inne i stan. Härlig färg på den lila rosen.
Ha en skön roadtrip.
Kram Marika

Lena i Wales sa...

Så roligt att få vara med dig en dag på jobbet och roligt att affärerna börjar komma igång igen. Så kul att se det ni har i affären.
Glass, oj vad gott. Älskar glass och blev jättesugen nu.
Trevlig semester!

Efwa - Medea sa...

Kikar in på din dag. Vilken underbar lila ros du fått i landet. Satt den på samma gren som de vita eller var det ett eget skott från jorden?

Janicke sa...

Så omtänksamt av dig att tänka på våra fyrbenta! Så söt och glad nalle, borde generera gott klirr i kassan. Hoppas att ni överlever denna svåra period. Önskar att jag kunde hälsa på dig men kommer knappast till Gamla Stan i sommar.
Inte ska du väl behöva drunkna i tomater som du hotar med i ditt förra inlägg. Jag köper gärna en och annan planta om det går. Odlar själv inga i år för jag är ju evakuerad och har inte tillräckligt med sol på nuvarande balkong. Har just fått datum får återflytt - 26 oktober! Ser redan fram emot nästa sommar på min vanliga balkong. Och att dessa långa ombyggnadsår en gång är över.

Carina sa...

Roadtrip låter härligt :) Ska ta en till Skåne till helgen som kommer. Det lät som en välfylld dag och jag hade varit supertrött när du började med din EFIT sammanställning. Ja egentligen innan ;) Den härliga damen - det var ingen tvekan om vad som var favoritfärgen och jag beundrar människor som så helhjärtat, och utan funderingar på vad andra tycker, går in för sin grej.

Kram, Carina

BP sa...

Jättekul att Castor har fått nya hantverkare, och det trots pandemin, eller kanske just på grund av den. Hoppas nu bara att kunder/turister kommer till Gamla Stan och shoppar. Håller verkligen tummarna där!
Gillade ditt foto av damen i rosa - hahaha! Ett unikum:-)
Ja, fotbollen gick ju ungefär som jag ville, alltså att Danmark skulle slå Tjeckien och att England skulle göra processen kort med Ukraina. 4-0 var ungefär det enda som hände i denna tråkiga match, ja alltså fyra mål är lika med fyra höjdpunkter under 90 minuter.
Nu önskar jag mig en final mellan England och Italien:-)

Hanna sa...

Vilken mysig dag! Men ja fy, det är på tok för varmt nu tycker jag allt...

Vonkis sa...

Jag trodde du hade en orange rhododendron först, och så var det en clivia, så kan det gå.
Decora-damen var helt underbar, i eller ur fokus. Tänk så många som blir glada när de ser henne.

Susanne sa...

Haha, jag satt också här, precis som någon annan skrev, och trodde att du minsann hade orange rhododendron men tyckte nog, innan jag läste texten att dom såg väldigt mycket ut som clivia... :) Förresten, när jag ändå skriver om rhododendron... Klipper du bort alla vissna blommor? Har hört en del som gör det och jag kanske har missat något...
Det var en väldigt vacker lila skönhet du fått som gäst. Sticker verkligen ut bland dom vita.
Önskar er en härlig road trip och ljuva sommardagar. Stor kram <3

Karoleen sa...

Trevligt med icas porchetta, är det bra smak på den också? Jag handlar itne så mycket på ica men man kanske får ta sig en tur för att inhandla det =)

Violen sa...

Så skönt att butiken är igång och att det kommer kunder som vill köpa av era alster! Omtänksamt av dig att se till att det finns vatten åt hundarna, de har det säkert jobbigt i värmen. Låter så mysigt att sitta på tu man hand och prata med sonen.
Vad jag förstår är ni ute på vägarna och ser omkring! Ha det jättebra!