Sidor

17 oktober 2021

EFIT - en solig oktobersöndag

Det smiter in en EFIT - Ett Foto I Timmen mitt i mina reseberättelser. Egentligen borde jag fotograferat gårdagen då jag både var på vernissage och besökte brorsonens familj, men den här dagen blev inte alls dum den heller!

8.00
Höstsolen lyser upp magnolian som växer sig allt större.
Lycka!
Snart döljer den det fula huset på andra sidan.
I alla fall på sommarhalvåret.

9.00
Maken rengör frukosthörnet.
Det samlas mycket smulor under skärbrädan
och brödrosten.

10.00
Jag tänker byta gardiner i sovrummet.
Dessa ska få hamna i gästrummet
eftersom äldste sonen tagit de som hängde där.

11.00
Men de "nya" gardinerna behövde få en kanal.
Jag kommer inte överens med symaskinen,
men se det gör maken
(det är också han som köpt den).

Bonusbild på de allt utom nya gardinerna.
Dessa satt i mina föräldrars sovrum när jag var liten.
Snacka om att jag blivit präglad på William Morris redan i unga år!
Pinnsoffan vi byggt om till sängram köpte de på Myrorna.
Pappa målade den blå när mamma var bortrest på språkkurs i England.

12.00
Maken orkar inte hela lasagnen, så jag äter hans rester.

13.00
När vi kör förbi Bromma flygplats ska ett plan snart lyfta.
Det är lite häftigt att man kör så nära startbanan.

14.00
Andas lite Mälarluft hos äldste sonen.
Vi har tagit hand om hans balkonglådor
för att försöka övervintra pelargonerna.

Bonusbild.
Det gör ont i mitt hjärta att ta bort dessa fina lådor,
men det ska bli frost och jag tänker ställa lådorna
i växthuset för att försöka
njuta av hänglobelian lite till.

15.00
Nu är vi hos Mellangrabben istället.
Ska åtgärda den tomma väggen.
Eftersom det är en tegelvägg
behövs faderns borrhammare.

16.00
Så sitter den uppe,
den stora Stockholmskartan från 1972.
En spegel har också kommit på plats.
Nu bärs grabbens balkonglådor ned till bilen.
De kommer inte på bonusbild för de innehåller bara torra pinnar.

17.00
Hemma har det varit slut på mat länge,
tycker ekorren.
Jag åtgärdar problemet
och sedan kommer kompisen också farande.

18.00
Börjar planera kvällens middag.
Det blir tysk korv, potatis, kokta morötter och dito blomkål.

19.00
Olivia Schough vinner SM-guld tillsammans med FC Rosengård.
Hon gör ett mål och en assist.
Hade gärna haft kvar henne i Djurgården ...

20.00
När vi äter upptäcker jag Lillhunkens nyaste armbandsur.
Den här klockan är stor och tung!
Det är fler i familjen som är samlare.

21.00
Ser finalen i Sveriges Mästerkock VIP.
Är imponerad av deras matlagning.
Några av finalrätterna tycker jag verkar otroligt goda!

22.00
Två nätter med risk för frost,
sedan blir det 9 grader natten därefter.
Suck.
Jag har fantastiska mörkblå salvior som jag försöker skydda.
Antagligen knäcker jag dem istället.
Gåstavar, sopkvastar och hockeyklubbor agerar stöd under lakanen.
Mina fuchsior och palettblad har jag tagit in.
Håll tummarna!

10 kommentarer:

BP sa...

Så jag skrattade när jag så din man som hade inga problem med att hantera en symaskin. Nu har han troligen uppfostrats av dig, men jag kan lugnt säga att min man gått på kurs hos sin pappa. Det måste ligga i hans släkt att kunna sy, både från hand och med maskin. Jag klarar det då inte.

Älskar dina sängkläder. Ser ut som riktigt gamla, hederliga och smakfulla sängkläder. De nya gardinerna däremot skär sig en aning med resten om jag får säga så.

Kul med Rosengård! Olivia Schough lär nog flytta utomlands efter säsongen gissar jag. Älskar hennes spel. Läste idag att hon bor tillsammans med Caroline Seger.

Lillhunkens armbandsur är helt i min smak. Så ska ett armbandsur se ut. Har haft liknande "skönheter" på armen. Just nu är det en lila variant;-)

Razzy sa...

Härliga bilder och korren är ju så söt ❤️

Hanna sa...

Fullspäckad dag, och vilken söt ekorre!

Efwa sa...

Fullt upp som vanligt. Vilka vackra lobelior trots mitten av oktober. I morse hade vi fyra minusgrader så nu är även mina luktärtor borta. Jag har kunnat plocka ända tills nu.

Maribel sa...

Hej Anni!
Så fin lobelian var fortfarande, Har rensat bort den från mina krukor för ett bra tag sedan, medan den är riktigt fin på garageväggen. Så bra att kunna ta tillvara saker och återanvända. Kul att maken syr, lärde faktiskt min son det när han bodde hemma. Ekorren är som alltid riktigt kul att titta på.
Frosten tog dahliorna inatt, så det var tur att jag plockade in en bukett igår.
Ha det gott /Kram Marika

Anita, de fyra blomsterhaven sa...

Undrar hur kallt du fick inatt. Här var det -3,8 och rejält med markfrost ... men det var tredje natten i rad. Vi bor verkligen i ett riktigt köldhål. Tog för säkerhets skull upp elementet till uterummet igår kväll, har fortfarande Jamaican Bell kvar därute men dom ska skördas närmaste dagarna. Många är röda nu så det är dags.
Det går att använda hockeyklubbor, gåstavar och sopkvastar till mycket. Hoppas nu att det gick bra!
Såg också finalen i Mästerkocken VIP igår. Också djupt imponerad och saffransapelsinerna kändes som att jag ville prova.
Thuringer är god och ekorren är som vanligt ett riktigt charmtroll! Tur att dom har dig som matte :)

Kram

Carina sa...

Jodå här ska hållas tummar! Upptäckte precis en begonia halvfrusen ute på trappen. Nu åkte den in i källaren under belysning istället. Den vill jag försöka bevara till nästa säsong. Händelserikt under EFIT dagen som vanligt :) Och så praktist med mannen som hanterar symaskinen. Det han gjorde är en typ av syjobb som jag tycker mindre om.

Kram, Carina

Violen sa...

En händelserik dag med många insatser för att rädda olika växter. Så bra era söner har det, de får mycket hjälp med att fixa till det i de egna lyorna. Här har vi ännu inte haft någon nattfrost så våra växter lever och frodas. Jag hoppas våra pelargoner klarar vintern utan att frysa ihjäl.
Ha det gott!

Kristinas oas sa...

Lyckan när ett träd förbättrar utsikten! Och det är ju aldrig fel med en stor magnolia! :)
Frostvarning och sedan plusgrader, ja det är ju oktober det... Hoppas det gick bra! Här ska det bli riktigt kallt i natt, så idag ska jag plocka en "sistabukett" i trädgården.
Kram Kristina

Vonkis sa...

Präglad på både William Morris och blått vad det verkar och av allt att döma har i alla fall det blåa hängt med den yngre generationen också :-)

Nog blir man lite fundersam över vädret, vi har nog inte heller haft mer än två frostnätter än så länge. Å andra sidan lär väl dödskylan komma snart, så då får jag klaga på den istället.