Sidor

10 november 2021

Första vingårdsbesöket, en missräkning och nya vänner

Bort från böhmiska skogar, bort från tyska stenblock och in i vinlandet Franken!

En fördel med gamla kartböcker är anteckningarna som gjorts i dem. Innan resan hade jag plötsligt upptäckt att vi ringat in en ort och skrivit VIN vid den. Ingen av oss minns när detta kan ha gjorts, men nu passade vi på att besöka byn Sommerach! Återigen en plats som gav mersmak. Liten, cykelvänlig, vacker och charmig.

Det fanns såklart många vingårdar med försäljning, men nu svängde vi in på den största där folk satt på en stor uteservering med vinglas och lite mat. Vi gick in i den stora butiken och bad att få provsmaka några olika vita viner. Ofta får man då någon sorts broschyr eller förteckning med vinhusets viner så att man kan se druvsorter, årgångar och priser. Utgående från detta kan man berätta vilka man vill prova. Man behöver inte känna sig stressad utan kan i lugn och ro prova vinerna och fundera vilka man eventuellt vill köpa.

Vi kom därifrån med tre olika vinsorter; en billig Müller Thurgau på literflaska (typ husets vin), en betydligt dyrare Weissburgunder (Pinot Blanc är samma druva på annat språk) och en bubblande Frizzante. Nu hade resans vinshopping börjat!

Vi körde vidare till dagens sista mål, vårt hotell i Erlabrunn. Inte direkt det charmigaste stället, men här skulle vi bo i två nätter.

Utsikten från rummet var ett klart nedköp efter att ha bott i Loket.

Hotellägaren Guido skickade oss till den stora ölträdgården bara ett kvarter bort och trots att det var fullbokat fick de fram ett bord till oss där vi satt och bara njöt av den ljumma kvällen och alla glada röster. Maken valde sig en planka med charkuterier och ostar med tillbehör. Jag njöt av en speciell läckerhet som heter Angemacht Camenbert, en röra av ost, lök, paprikakrydda och grädde som jag åt i Würzburg första gången 1989 och inte har ätit sedan dess! Den är inte vacker på bild, men jag ska banne mig prova att göra min egen och blir den lika bra så kommer ett inlägg i min andra blogg.

Den här kvällen drack jag vin istället för öl. På menyn stod det att man kunde välja vinprovning vilket visade sig vara fyra valfria vin från vinlistan. Jag valde två röda och två vita, som synes. Det var ett skönt slut på en underbar dag.

Nästa dag blev däremot inte som jag tänkt mig. Vi skulle hyrt cyklar och ägnat dagen åt en cykeltur längs Main, men uppenbarligen borde vi bokat cyklar två veckor tidigare. Det fanns inga att få!

Jaha, bara att tänka om. Vi körde till fina Karlstadt där vi vandrade runt och sedan satt en stund i solstolar som ställts längs vattnet. Jag letade rätt på en ölträdgård med minigolf som inte låg så långt bort och ja, varför inte?

Vi körde dit och fick ett bord nära vattnet. Som smittskydd mellan sofforna hade man satt upp korrugerad plast, fiffigt men inte så snyggt.

Vi åt flammkuchen, en supertunn pizzaliknande rätt som är vanlig i Tyskland. Botten påminner om ett hårt tunnbröd och kan ha olika toppings. Den här var med lax och purjolök.

Sedan spelade vi minigolf i värmen. Alla tyskar gick i ordning mellan hålen, men vi ville inte stå och vänta utan tog de som var lediga. Vad spelar ordningen för roll när alla ska spelas?

Inför vårt sista hål, vulkanen, låg vi på samma poäng. Då gjorde jag hole in one. :-)

Maken hade hittat en geologisk vandringsväg en bit bort, så vi tog oss dit och påbörjade klättringen upp bland vinrankorna. På solsidan av dalgången. Det var varmt!

Vindruvsklasarna hängde i mängder på vinstockarna.

Geologin var inte speciellt imponerande efter gårdagens upplevelser. Eller så var det helt enkelt för varmt.

Egentligen skulle vi gått bort mot det steniga grå partiet i vänsterkanten av bilden, men makens ork tog slut och han kände att han behövde kaffe. Vi vände tillbaka.

I lilla Gemünden hittade vi direkt ett fik på torget, där han fick sitt kaffe och jag mitt te. Plus lite gott att äta till.

Svettiga kom vi tillbaka till Erlabrunn och tänkte ta en öl i gårdagens trevliga ölträdgård för att sedan duscha innan vi skulle äta middag. Tji fick vi. Det skulle vara musikunderhållning i ölträdgården och det var helt omöjligt för oss att få bord utan bokning, trots att vi bara skulle dricka något.

På väg till parkeringen hade vi överraskat ett tyskt par eftersom vår nya bil är en väldigt tyst elhybrid som de inte hade hört komma. Maken hade vinkat glatt till dem när han körde förbi. Nu visade det sig att de satt vid bordet närmast ingången och tjejen kom fram och sa till hovmästaren att vi kunde få dela bord med dem. Så gulligt! Det blev en mycket trevlig stund med Kristian och Sabine som stod ut med två svettiga och ofräscha svenskar. Jisses, jag hade ju inte ens sett mig i en spegel efter vandringen!

Efter att ha utbytt kontaktuppgifter ifall att deras planerade resa med husbil till Sverige blir av nästa år, gick vi till vårt rum, duschade och gav oss ut igen. Nu hittade vi en liten, liten uteservering som kändes väldigt familjär. Menyn var inte så omfattande, så det blev schnitzel igen. Vid bordet bakom maken satt ett stort kompisgäng med äldre män som uppenbart kände restaurangägarna för de gick själva och hämtade stolar i ett förråd allt eftersom vännerna kom. Alla gubbar utom en drack weissbier, den siste drack faktiskt vin. Jag smygtog en bild för jag ville fånga stämningen, men det gick väl inget vidare ...

Vad gäller mina kartor kan jag påpeka att vi förmodligen inte kört den väg Google visar, eftersom vi ofta körde på småvägar istället för de snabbare. Kartorna visar mer var platserna ligger.

Nästa dag bytte vi flod.

7 kommentarer:

BP sa...

Nej, det var då inte "a room with a view". Åt andra sidan sover man ju bara på rummet, så det spelar ingen större roll tycker jag. Bara det är rent och madrasserna okej.
Den är Angemacht Camenbert har jag sett hos Lidl. Har inte testat, men efter din recension ska jag nog köpa den nästa gång den finns.
Flammkuchen däremot har jag aldrig sett/ätit, och då har jag ändå bott 6 år i München.
Skrattade gott åt första mötet mellan dig, din man och tyskarna. En kollega till mig sa alltid att det vore såt så otroligt pinsamt att bli på- eller överkörd av en elbil. Kan bara hålla med;-)

Gissar att du inte kommer äta schnitzel i någon form i Sverige efter alla schnitzlar du har ätit under semestern. Weissbier gillar jag inte, men i München användes just denna öl som återställare efter en blöt kväll.

Mias Mix sa...

Ja här blir man ju lite avundsjuk på alla vingårdsbesök och vinprovningar :) Tyskland är vackert! Gillar landet och människorna men maten är väl inte den bästa. Fast schnitzel älskar jag.
Grattis till Hole in one! Bra gjort! Otur med cyklarna men ni verkade ha det bra ändå.

SV: Ja man blir verkligen nyfiken på lägenheterna. Och min handstil är heller inget vidare. När vi har skrivit går vi laget runt och läser upp vad vi skrivit så det gäller att åtminstone kunna tyda sina egen kråkfötter, inte alltid helt lätt :)

Carina sa...

Härliga dagar trots missräkningar. Möten med nya människor är nog det allra bästa men jag är glad för dina matbeskrivningar. De påminner mig om tiden i München och all god mat vi åt där. Tänk hur lite som kan väcka smakminnen :) Spännande med nästa flod!

KRam, Carina

Maribel sa...

Hej Anni!
Alltid lika trevligt att följa med på era resor. Inte tänker man att det behövs en bokning av cyklar två veckor innan, det ger inte tillfälle att göra något spontant. Men ni kom på annat att göra. Härliga vyer, och alltid trevligt att träffa hjälpsamma människor.
Ha en skön helg /Kram, Marika

Violen sa...

Alltid roligt och intressant med vingårdsbesök! Tråkigt när det blir bottennapp men desto större glädje när det är bra viner och trevligt bemötande. Har varit i Franken flera gånger och haft ganska många flaskor utmärkt vin med mig hem. Är man vinnörd så är man.

Anita, de fyra blomsterhaven sa...

Så där, nu är jag sen igen ... kommentarsgranskningen har aktiverats :)

Jag tycker att det kändes som det blev en lyckad etapp, trots missräkningen.Att prova vin, äta flammkuchen och schnitzel ... igen :) låter definitivt inte fel. Och så trevligt med ölträdgården och framför allt den nya bekantskapen. Hoppas deras Sverigeresa med husbil blir av så ni kan träffas igen.

Kram

Vonkis sa...

I vanlig ordning blev det en mat-googling :-) Oströran låter väldigt god och såg faktiskt rätt god ut också, lite som en kletigare hummus.

Minigolf är supersvårt så jag är otroligt imponerad över ditt hole in one.

Hur går det med knät under vandringarna?