Sidor

25 november 2021

EFIT - en novembertorsdag i kläm mellan arbetsdagar

Dags igen! Mitt i mina reseberättelser (som snart är slut) kommer en sådan där dag som dokumenteras. Övriga som fotar finns hos Micke på EFIT-sidan.

8.00
Trött idag.
Har fått hoppa in och jobba extradagar på Castor
eftersom den som skulle jobbat blivit sjuk.
Imorgon ska jag dit igen.
Nu värmer jag mitt te som maken gjorde för två timmar sedan.

9.00
Tar hand om färgad tvätt.
Vi tog hem blekta dukar från Gotland
och nu har jag färgat två av dem i en icke-Anni-färg.
De andra två blir lila.
Får väl bedöma resultatet när de torkat.

10.00
Bakar bröd eftersom jag sett att det var slut.
Lillhunken har jobbat natt på DN/Expressentryckeriet,
så jag har tid på mig innan han ska äta frukost.
Trodde jag.
Grabben kommer sömndrucket ned för trappan
eftersom han väckts av ett telefonsamtal.
Han har fått fast jobb och ska börja den 17 januari!
Av 180 sökande skulle fem få jobb och han är en av dem!
Stolt morsa! :-)
Jobbet på tryckeriet har varit som timanställd eller vikariat,
men nu får han ett helt annat jobb
som har med hans utbildning att göra
(och inte är på tryckeriet).

11.00
Inte kunde grabben somna om nu!
Han äter frukost och kollar på en kultrulle.

12.00
Det är drygt sex grader ute, så jag passar på att ta hand om
dahliaknölarna (!) och lite annat som behöver röjas ute.
Två ekorrar busar runt,
men jag lyckas fota en som sitter still i några sekunder.

13.00
Lillhunken tycker att han ska baka inför nattpasset,
för att fira sitt nya jobb.
Gubbarna på tryckeriet kommer att sakna honom.

14.00
Jag tar fram rödingfilé och lite tillbehör.
Ska snart åka iväg till äldste sonen,
så resten av mina foton kommer ikväll.

15.00
På väg till sonen.

16.00
Hur var nu den nya portkoden?
Jag försöker några olika,
ringer dessutom alla i familjen
men bara Lillhunken svarar och han vet inte.
Till slut kommer en man som släpper in mig.

17.00
Sonen har jobbat klart
(han har inte haft möjlighet att svara
i mobilen medan han jobbade).
Jag kollar hans palettblad
och vi äter middag ihop.

18.00
eller en stund senare
Är vi på väg in till stan.

19.00
På Stadsteatern ska föreställningen om Robert Broberg börja.

21.00
Är det slut.
En sevärd föreställning om man kan sina Broberg-låtar.

22.00
Hemma igen!

23.00
Ser matchen och tröstäter saffransskorpor.
Får se damernas fotbollsmatch imorgon.

13 kommentarer:

Karoleen sa...

Grattis till sonen, snyggt jobbat! Alltid trevligt när man får jobb inom det man har studerat, känns lite bättre då! Ha en fin dag!

Lillian "sognafaret" sa...

Så hyggelig selskap du har på fuglebrettet. Jeg skulle ønske det var ekorn i min hage også.

BP sa...

Så du färger saker i din tvättmaskin. Fick mig ett gott skratt. Har i och för sig aldrig färgat nåt, men på våra maskiner i tvättstugan står det en stor förbudsskylt mot att färja tyg - hahaha:-) Å (lime-)grön och lila låter bra det;-)

Även om det är jobbigt, så är det väl ändå skönt att få gå till Castor igen och kunna sälja konsthantverk efter de långa uppehållet.

Stort GRATTIS till Lillhunken och det fasta jobbet han lyckades få. Bra jobbat där!

Razzy sa...

Åh grattis till jobbet Lillhunken! Hoppas du får en bra dag i morgon. Kram Eva

Anni sa...

BP; Vet inte vad du menar med "det långa uppehållet"? Butiken har varit öppen hela tiden utom i mars och april förra året.

Hanna sa...

Men åååååh, det där brödet ser magiskt gott ut!

Maribel sa...

Hej Anni!
Grattis till sonen, så kul. En händelserik dag, som rymmer mycket.
Brödet ser riktigt gott ut. Och ekorren, så söt.
Ha en fin helg och första Advent!
Kram / Marika

Micke sa...

Kollar in dagen.. Baka innan jobb känns som överkurs :)

Tjusigt med snön hos oss ha, och idag minus 15 grader! Ahh!

Kristinas oas sa...

Grattis till sonen, vad skönt med positivt jobbesked!! Blir lika glad varje gång någon berättar om barn som fått jobb, det känns så bra i föräldrahjärtat. :)
Kram Kristina

Lena i Wales sa...


Grattis till nya jobbet för sonen!
Vad mycket du hinner med på en dag.
Har läst dina reseskildringar nedan, men inte hunnit att kommentera. Känner igen en del av det.
Ha det bra!

Violen sa...

Grattis till sonen! Det är skönt när ungdomarna får jobb och dra nytta av sin utbildning. Mina palettblad "tog slut" häromnatten trots att det inte var så kallt. Nu är det bara pelargoner kvar på balkongerna. Hoppas de håller sig över nyår.
Så mysigt att komma hem till en upplyst trädgård! Det ser riktigt mysigt ut!
Ha det gott och ha en skön 1:a adventhelg!

LillaSyster sa...

Lycka att ha ett fast jobb!
Fina foton och det på Kurre ååå så fint.
Ha en bra måndag!

Vonkis sa...

Men så roligt med fast jobb, grattis till er!

Har Robert Broberg fått en föreställning efter sig alltså, det låter ju som att det skulle kunna vara något. Jag har inte superkoll på hans låtar men några kan jag nog.