Sidor

09 juli 2017

Innan man tar färjan över till Tyskland ...


... kan man njuta lite danskt hygge. För man vill ju vara trendig nu när hygge är så inne, eller hur?



Och man vill gärna låta semestern börja i lite lugnt tempo, så lugnt det nu är när man kört från Stockholm till danska Falster.



Efter att ha checkat in på Skelby B&B i den gamla prästgården, kan man åka den korta sträckan till Marielyst, parkera bilen och vandra på träspången ner till havet.



Kanske sätta sig på en häftig bänk.



Och så komma ner till stranden och fundera över varför man inte tog badkläder och handduk med sig. Stranden är så vacker och vattnet så lockande.



Istället letar man rätt på var man vill äta, det ligger gott om restauranger längs gågatan.



Det låter lockande med konceptet "beställ i kassan och sitt sedan kvar så länge ni vill" (fast på danska). Och gott var det.



Åter på prästgården kan man knäcka en flaska bubbel och sitta en stund på den romantiska och charmiga gården.
(Ni slipper se de färgglada plastmuggarna vi drack ur, de förtar liksom lite av stämningen.)



Efter en god natts sömn ...



... väntar frukosten i den personliga och mycket vackra matsalen.



Där alla gäster fått sin egna dukning i det polska porslinet jag är så förtjust i.



Och jag en redig kanna med te, förutom det lilla portionsglaset med god yoghurt och färska bär.



Nygräddat bröd och en tallrik med olika pålägg passar bra innan det är dags att köra de 10 minuter det tar att komma till färjeläget i Gedser.
En ljuvligt skön start på resan!

11 kommentarer:

Violen sa...

Där hittade ni ett smultronställe! Bara att njuta och må gott!

Marit sa...

Takk for et flott reisebrev! Danskene kan virkelig det med hygge :)
Vakkert porselen der!

BP sa...

WOW! Vilket hygge!!! Å de måste ha vetat att din ögon är känsliga för blått om man säger så.

Förstår dock inte varför det är så foltomt på den fina stranden. Är vattnet för kallt eller har semestertider inte börjat än. Troligen både och.

Skrattade också gott åt julstjärnan som troligen hänger där året om - och varför inte;-)

Susjos sa...

Härliga bilder, och verkligen fint porslin att äta frukost på!
"Hygge" fick jag googla på, men nu vet jag att det är "danskt mys"!

Anni sa...

Susjos; du kan ju klicka på länken jag gjort ;-)

Anni sa...

BP; det var kväll. Jag gissar att stranden varit full av folk tidigare på dagen.

Maribel sa...

Vilket härligt ställe, och en god frukost. Håller med dig porslinet är vackert.
Ha det gott /Marika

Nette Cecilia sa...

Där passade du in som hand i handske ,väldigt kul med det personliga porslinet och miljön ,skulle ha gillat det där jag också ,kramen Nette

Vonkis sa...

Det var ingen dålig frukost det där. Och så fick jag lära mig ad dankt hygge är :-)

Eva Trillian sa...

Vilken fantastiskt fin plats ätt äta frukost på :) och i gott sällskap! Hygge i kvadrat!

Annette sa...

Hade missat att hygge var ett inneord, men nu vet jag det - kul att ett sådant ord blir trendigt :) Håller med dig om porslinet, otroligt fint, och kul att se att du också stylar om inför fotografering när färger stör det estetiska sinnet, som att du plockade bort de färgglada plastmuggarna ;)