Sidor

16 juli 2010

EFIT - i packartagen



8.00
Vaknade när maken gick upp, men somnade om. 
Drömde massor, så jag var ganska omtumlad 
när jag bestämde mig för att inte ligga kvar i sängen längre. 
Möttes i köket av gårdagens skörd, 
barnen plockade fem kilo röda vinbär och jag kokade gelé.


9.00
Lilleman är med i Postcrossing där man skickar 
och får vykort från hela världen. 
Nu ska två iväg till Tyskland och Finland, 
jag hjälper honom med bokstaveringen.


10.00
Morgonpigge maken har packat klart inför scoutlägret. 
Dottern har åkt till stan och tonårssönerna är väckta. 
Imorgon bitti åker hela familjen (UTOM JAG!) på läger. 
Jag blir ensam hemma i en hel vecka 
för första gången sedan barnen föddes... 
Snacka om semester!!!


11.00
Inte oväntat står mellangrabbens frukostdisk kvar på soffbordet. 
Det har gått troll i den där chokladmuggen...


12.00
Varmt och soligt idag också. 
Blåmesarna och talgoxarna vill knappt flytta sig från fontänen 
- de badar och badar och badar!


13.00
Lunchdags. Sill och potatis. 
Äldste sonen får en sax för att klippa gräslök 
- tycker att hans skörd räcker till tre personer, 
själv skulle jag tagit allt om jag hade ätit med dem!


14.00
Ja, vad säger man?
Han bara ligger där i rönnen och kikar på oss. 
En av årets fyra ungar, en hane utan tofsar på öronen.
Titta på tassen vid nosen!
Titta på tassen som hänger ner bredvid!
Titta på magen och rumpan som hänger över kanten bakåt!


15.00
Mina föräldrar kommer på snabbvisit mellan begravning i Skåne 
(min styvmormor har gått bort och begravdes samma dag 
som vi kom hem från vår resa, så jag kunde inte delta) 
och sommarhuset på Gotland. 
Jag ringer hem Lilleman som är hos en kompis, 
så att mormor får gosa lite.


16.00
Jag köper sönernas terminskort på nätet
och inser att jag bara måste ha bröllopskortet själv
även om jag inte använder SL Access ännu.
Skickar ett sms till dottern i stan och ber henne hjälpa till
eftersom det måste köpas på plats.


17.00
 Jag vattnar och vattnar och vattnar.


18.00
Har glömt att hämta posten.
Där ligger ett fint scrapbooking-kort till mig.
Ett blått!


19.00
Suddig bild på bakpotatisarna i ugnen.
Det ska bli middag.


20.00
Äntligen middag!
Kryddade kycklinglår, grönsaker, gräddfil smaksatt med pesto 
och bakad potatis till de som vill ha.
Nu dröjer det tills de äter på tallrik igen.


21.00
Packning pågår fortfarande.
Det springs och undras en del i huset.
Letas saker.
- Var är...?
- Har du sett min...?


22.00
Avslutar kvällen (trodde jag ja!) med en bit ost från den lilla
ostfabrikanten granne med min bror.
Riktigt god med lite portvin till.


23.00
Lilleman kommer med näsblod som inte vill stoppa.
Badrummet på övervåningen är upptaget av
duschande storasyster.
Han får ligga på vardagsrumsgolvet tills det slutar blöda.

Hoppas att natten blir lugn!

11 kommentarer:

Sofi sa...

Vem annars skulle ha ett blått kort om inte du?
Kram ♥

Anne-Lie sa...

Funderar på om det är mormor som gett lilleman de lockiga generna?
Den där ekorren flyttar nog in i vinter ska du se! Gillar posen;-))

Lisbet sa...

Jo, jag visste att det heter bokmärke... :) Glansbild är också ett bra ord.
Jaha, så det är bara att ta en tur till Italien så där... så där bara...

Vilken dag du haft i dag!

Elisabeth sa...

Har tittat in på din Efit dag :)

Anonym sa...

Underbart foto på ekorren!!
Å det var säkert Plutostina som gjort det vackra kortet.

Kan inte låta bli att fnissa när jag tänker på hur lilleman ligger på golvet och hans mamma skriker: Vänta!!! Jag måste få ta kort!!

En kram. En stor en.
Tack för att jag fick ta del av din dag. /Fighter

Anna sa...

Så härligt det lät med en hel veckas semester, utan barn och gubbe!

Hoppas du rår om dig själv!

En härlig EFIT dag, verkar du ha haft!

// Kram Anna

Anonym sa...

Vilken fantastisk bildserie över dagen!!
Ekorren, fåglarna, packning, chokladmugg, ja allt!!
Jag hoppas du får en glimrande vecka för dig själv, njut!

Ninni sa...

Tänk vad innehållsrik en dag är när man dokumenterar den i bilder! Du undrade om vår resväg. I är var det lite annorlunda än det brukar vara när vi reser. Vi hade inte planerat något alls i förväg utan körde så långt vi orkade och letade hotellrum efterhand. Nu är vi ju bara två vuxna så då är det inga större problem. Men när vi haft barnen med så bokade vi ofta på förhand, oftast vandrarhem. Hemresan planerde vi så tillvida att vi bestämt att vi skulle åka på två museér längs vägen. Det var allt. Men om vi ska bila till Portugal nästa år igen så tror jag att vi planerar i förväg ;)
Må så gott!

anne sa...

Det var då en dag full av sysselsättning och aktivitet, jag hoppas att du fick en lugn natt.

Ekorren, den är då bara för skön och ditt foto så bra! Me like!

Annika sa...

vilken dag, och vilken ekorre :-)
kommer också ihåg att mina barn plockade vinbär och jag gjorde gele som de fick ha på morgongröten

Janicke sa...

Kurre njuter uppenbarligen av att följa livet hos er!