Sidor

01 juli 2010

Veckans hus - sommaridyll

Sommaridyll = smultronställe, tänker jag först. Men så är det ju inte. Ett smultronställe behöver inte ha med sommaren att göra. Och behöver inte vara en idyll. Dessutom vill Hedwig att det ska vara byggnader med! Alltså faller flera av mina smultronställen bort.

Jag koncentrerar mig på begreppet sommaridyller. Det blir inte så lätt. Huset på Gotland faller inte under begreppet idyller. Många fina platser har jag bott på under somrarna, men idyller - nja...


Till sist bestämmer jag mig för det bästa jag vet. Huset som var ett ruckel när vi köpte det julen 1991. Det hade stått tomt i 7 år och grannarna var oroliga för att det skulle bli ett tillhåll för skumma figurer. Gräset växte meterhögt, trädgården var full av snöbärsbuskage. Garaget var fallfärdigt med en trasig presenning som tak.

Invändigt behövdes allt göras.
Allt!
Huset var byggt 1904 och renoverat på 40-talet, sedan dess hade ett handikappbadrum byggts mitt i ett av rummen på bottenvåningen. Taken hade sänkts och masonit spikats för spegeldörrarna.

Dessutom var det (är det) byggnadsantikvariens favorithus i den här delen av Stockholm. Henne insåg vi snabbt att vi skulle hålla oss väl med. Inget fick göras utan hennes tillstånd. Vi fick inte isolera utvändigt, inte byta fönster (okopplade, enbart enkelglas på sina ställen), tak eller panel.

Det första halvåret renoverades bottenvåningen med hjälp av ett stort antal vänner. Till sommaren 1992 kunde vi flytta in med vår ettochetthalvtåriga dotter, sedan tog vi resten av huset i etapper. Grävde runt grunden, lade om taket (svärmor handskurade samtliga tegelpannor som återanvändes), satte in två nya fönster, byggde takkupa och nytt badrum.

Garaget med min ateljé byggdes när fjärde barnet föddes 2001, vi smet från förlossningen för att kika på tegeltaket som skulle plockas ner från ett hus i Danderyd. Kunde det passa? Fönstret från det gamla garaget och husets ursprungliga ytterdörr återanvändes till ateljén. Garageportarna är inspirerade av makens morfars verkstadsdörrar. Specialbeställda.

2002 byggde vi ut. Behövde utrymme till alla barnen. I vintras, veckan innan kylan kom, tog vi bort den gamla oljepannan och installerade luft-vattenvärmepump.

Idag öppnar jag ytterdörren mot morgonsolen. Sätter mig med tebaljan på trappan och har ekorrar, koltrastar och småfåglar en meter från mina fötter. Jag bär ut ett arbetsbord utanför ateljén och kan stå i solen och grönskan när jag arbetar med mitt glas. Blommor, bärbuskar och fruktträd frodas. Den här tiden på året är gudomlig. Pioner, vallmo, gullregn och rosor blommar. Trädgården är idyllisk.


Min sommaridyll!
(och nu blir det lite bloggpaus - vi ses snart igen)

19 kommentarer:

Anonym sa...

Å din idyll vill jag se IRL så småningom!!

Susanne sa...

Oj, WOW vilken idyll!!! Låter alldeles fantastiskt härligt och ser underbart ut!!! Förstår att ni trivs=)
Ha det gott och Kram

Anne-Lie sa...

"Det hade stått tomt i 7 år och grannarna var oroliga för att det skulle bli ett tillhåll för skumma figurer." Men lite skumma är ni nog ändå;-))

Titti sa...

Det är verkligen en idyll och för oss som varit med hela tiden så vet vi vilket fantastiskt arbete ni båda har lagt ner på denna pärla. Men inte vore det en idyll om det inte också bodde en glad, generös, rolig familj där :)

Cari sa...

Det är verkligen fantastiskt ert hus. Och som sagt ovan: en underbar familj bor där.
Det är så roligt att ha upplevt huset från första rivandet och byggandet fram till det fina hus det är nu.
Och vilket arbete ni har lagt ner på tomten!
Ha en bra sommar i er idyll.

Göran S sa...

Underbart hus,sådana gillar jag!

Ulla PE sa...

Ser så underbart ut! Och akvarellen är så fin. Och blåregnet!!!

Lotta sa...

Oj oj oj vilket drömställe
Vilket fantastiskt blåregn som hänger ovanför fönstrena. Helt sanslöst!!!!
Akvarellen är UNDERBAR...Allt är underbart Grattis till erat smultronställe.
Vem sjutton skulle inte trivas där.
Jättefina bilder...
Kramizzz// Lotta

Janicke sa...

Smet från förlossningen, du är för härlig!!
Ha det goast på resan ♥

Lisbet sa...

Suck så härligt! Läser dina inlägg från de senaste dagarna, jag har varit lite frånvarande den sista tiden... Jag upprepar: Så härligt, ALLT!

Anonym sa...

Förstår om huset är det bästa du vet:) Som jag skrivit många gånger så tycker jag att ni har ett underbart och levande hem.

Ja blir alltid så glad när du lagt in bilder. Mina barn tycker också att det är så mysigt:)

Önskar dig en underbar sommar och hoppas att bloggpausen inte blir allt för lång.


Kram Nina

emsa sa...

♥♥♥KRAAAM♥♥♥

Maria sa...

Så mysigt hus! Ha en fin semster! Kram Maria

Nica sa...

Sommaridyll, jajamän. Och lika vackert verkar det vara på våren, hösten och vintern :)
Tror att ni byggt in en hel del kärlek i huset - och sånt både känns och syns!

Ha en härlig paus - njut!
Kram

Mia S sa...

Underbart !

Och ha en trevlig och skön ledighet :)

Kram ♥

anne sa...

Vilket arbete!!! Men så är ju resultatet helt fantastiskt!!!

Lo sa...

Hej! Första ggn jag är här...tror jag... Huset ser jättefint ut. Ni har verkligen lyckats. Hoppas vi kan få vårat sommaridyll som vi vill ha det. Vi har en del att göra...

Må gott
Lo

Pockethexan sa...

Kul att få höra hela historien bakom ert hus o jag som bygging. o fantast av gamla hus blir riktigt glad att höra att det har gått "rätt" till med antikvarien just så att man spar alla de rätta unika delarna o inte bara river ut innan man tänker sig för.
Stort grattis till ert vackra hus som ni förvaltar så väl!

Kramis o ha en skön sommar!
<;D

Mona sa...

Vilken underbar idyll! Det måste vara ett hus, som man bara måste älska.