Sidor

24 juli 2010

Tre museer och en marknad



1992 öppnades Europas första renodlade dinosauriemuseum i den gamla järnvägsstationen i lilla Espéraza. Strax väster om staden pågår stora utgrävningar och här fann man år 2001 det mest kompletta dinosaurieskelettet någonsin i Frankrike. En ampelosaurus, förmodligen ungdjur eftersom man funnit vuxenben som är nästan dubbelt så stora.
Och då är ändå det här skelettet från en 12 meter lång dinosaurie!

Fyndet beräknas vara 72 miljoner år gammalt. En ofattbart overklig ålder. Namnet Ampelosaurus atacis betyder vingårdsödla från Audefloden, skeletten är funna i en gammal flodbädd där de bäddats in i en mer stillastående sväng av floden. Förmodligen har de överraskats av en stor våg och spolats iland tillsammans med massor av flodsediment som bäddat in och bevarat kropparna.

Idag kan man få komma dit och hjälpa till vid de fortsatta utgrävningarna och barn kan tillbringa en dag med att lära sig hur utgrävningar går till. Mina söner konstaterade lugnt att de redan gjort tillräckligt med utgrävningar på Gotland, även om det inte handlade om dinosaurier utan om en gammal grav så tyckte de att de redan kunde tillräckligt...

I samma byggnad som dinosauriemuseet finns också ett unikt hattmuseum. Lilla Espéraza hade under sin glansålder många hattfabriker och i det lilla museet finns flera maskiner som visar de många stegen från ull till färdig hatt. En tjugo minuters introduktionsfilm på franska fick mellangrabben att stöna, själv fascinerades jag av den hantverksmässiga processen! Och Lilleman som länge velat ha en basker fick självklart köpa en, trots de 32 graderna - han fick dessutom förevisning hur den skulle bäras beroende på om man var från trakten, från Baskien eller militär!

En dag reste vi till Figueres i Spanien. Där var jag senast 1979 och tyckte minsann att det var på tiden igen. I de gamla teaterruinerna uppförde Salvador Dalí 1974 ett konstmuseum fyllt av sina verk - en mycket annorlunda upplevelse! Här finns skisser, smycken, hologram, skulpturer och takmålningar. Vackra, otäcka, äckliga, men alltid intressanta. Här finns också hans krypta.

Var går gränsen mellan geni och galenskap?

Jag har gillat Dalí sedan tonåren; har affischer, vykort och böcker i mina samlingar. Tyvärr passar de inte riktigt på väggarna i ett gammalt hus från förra sekelskiftet.

Och marknaden? Ja, den enda vi åkte till var i Quillan och vi kom dit strax innan de stängde. Det blev lite provsmakning och köp av god salami...
(Bilderna är klickbara)

Fortsättning följer...

11 kommentarer:

Cari sa...

Vi var till Dali-muséet förra sommaren då vi bodde ett par veckor i nordöstra Spanien. Verkligen ett häftigt museum.
Så roligt att läsa dina intressanta inlägg om era resor.
Tack.

Anne-Lie sa...

Sitter precis och mumsar på en macka med pepparsalami på;-))
Kul att fortsätta följa med på din resa - vilken dag var detta?

Susjos sa...

Spännande läsning som vanligt ;)

Lisbet sa...

Jag instämmer med föregående kommenterare!
Är du solokvist ännu?
Jag kom i gång med min röjning. Hur blev det med dej?

Anni sa...

@Anne-Lie: Espéraza fick besök på måndagen 5/7, Figueres på tisdagen 6/7 och Quillan på onsdagen 7/7. Vad vi gjorde på söndagen resp efter museerna på måndagen kommer i nästa inlägg, om Veckans Hus.

@Lisbet: inte har jag hunnit så mycket som jag velat, men en hel del. Idag måste jag få undan allt jag dragit fram, för familjen kommer hem på eftermiddagen.

@Cari & Susjos: Tack ♥

Anonym sa...

Det är nåt fel på mig.
Tycker korven till vänster liknar nåt annat...

Lycklig och rädd?

Vet inte.
De ögonblick lyckan vinner över rädslan - ja.

Samtal från min trädgård sa...

Härlig korv, så nu vill jag åka dit och gå på marknad!
Och museum kan vi ju behöva sådär lite för kulturens skuld, när vi ligger och gör ingenting på semestern.

Ulla PE sa...

Det är klart man ska traska på museer! Spännande med dinomuseum och riktiga skelett.

Birgitta sa...

Hej! Äntligen tid att kommentera hos dej. Jag har läst alla dina semesterrapporter nu och sett alla fina bilder. Vilken härlig tur ni gjort och så mycket ni sett. Hattfabriken låter ju så mysigt.
Ha det gott.
Kram Birgitta

Anonym sa...

Nu har jag kommit efter och får läsa ikapp. Man kan nästan låtsas att man är med på resan.

Jag är ju lite frankofil så jag grubblar över om jag ska våga bila i F någon gång, innan jag blir så gammal så jag inte vågar köra längre. Fast då kanske det går att åka tåg...

Innan jag åker kommer jag nog att visa dig planeringen och få den godkänd.

Fanns det ingen god choklad i F?

kvintia

Lisbet sa...

En skön söndag tillönskas!
Härligt med smutskläder, eller hur? Njut :)