Sidor

05 juli 2010

Hustrubyte, någon?

Jag skulle bli bortbytt.

En av våra tevekanaler ville göra ett program där två mammor byter familj under tio dagar. De första fem dagarna skulle mamman följa den nya familjens regler, de kommande fem skulle hennes regler gälla.

Tanken var/är att mamman och familjen skulle få lite nya "inputs". Antingen kanske förstå hur bra de har det, eller inse att en hel del går att ändra på.

Nu ville de ha tag i en scoutfamilj. En familj där alla var scouter. Undrar just hur den andra familjen skulle vara? Partypinglor? Discodivor? Storstadsslödder?

Det måste ju bli bra teve!

Nåja. En scoutledare i min närhet tyckte att just vår familj lämpade sig för detta program. Fem av sex familjemedlemmar är aktiva scouter/scoutledare.

Men just mamman är det inte.
Även om jag är väldigt bra på kärringknopar.

Jag började fundera lite på hur programinspelningen går till. Bor mamman i gästrummet? Eller i den andra mammans säng för att verkligen bli ett med familjen? Eller på hotell?

Vi har inget gästrum. Vi får för sjutton knappt plats själva!

Jag bad maken svara den där scoutledaren att jag inte var intresserad av hustrubyten. Frågade inte maken om hans åsikt...

Men jag fick senare veta att dottern, som fått samma förfrågan per mejl, hade svarat att hon inte ville byta ut sin mamma.

Det känns lite tryggt.

Tonårssönerna å andra sidan hade tyckt att det vore toppen att leka totalnördar, gå upp i ottan, dra igång spritköket och knyta knopar.

Tur att det inte är de som bestämmer i den här familjen!

9 kommentarer:

Lisbet sa...

Jag har sett det där programmet, vet inte om det var från england eller usa... Riktigt underhållande, bra teve. Men gå inte med! :)

Visst heter det sprikök? Eller heter det spritkök? Varför har jag kallat det för sprikök?
Oj, nu fastnade jag. Ha en fin måndag!

Anne-Lie sa...

Spritkök låter mer festligt och då kommer ju all spriten till användning;-))

Skulle verkligen vilja se detta program men fattar dotterns inställning - men vet ju vad man har men inte vad man får;-))

Anonym sa...

Å hjälp! HAr sett programmet. Tror det hade blivit enhit med dig i det!! Men samtidigt vill jag dig ditt bästa så tackoch lov att det blev ett nej!

KRAM! En stooooor!

Ulla PE sa...

Vi hade suttit som klistrade vid tv:n :)

emsa sa...

Va på ett möte igår där man talade om vikten att skratta ofta!!

Tack Anni!! Nu skrattatde jag gott, du hade gjort succe och jag skulle inte missat något program men att bli en bortbyting i en annan familj, nä tack! Har också settt...Bra att kvinnorna i er familj har lite "små grå"!!!
Kram på dej!

Maria sa...

Vad skönt, blev nästan orolig att du skulle bli bortbytt! :)även om du skulle göra succé i din "nya familj".
skönt att ha dig här igen och du, vilken helt otrolig sommar vi har! kram på dig.

Anonym sa...

När tusan kommer du hem!!!

Happy sa...

*hahaha*, gillar slutklämmen där. Kan se framför mig hur din familj tar scoutandet in absurdum bara för att spela på fördomarna. Alla marscherar på rad i sina scoutuniformer iväg till skola och jobb *fnissar*.

Bra tänkt där, kul TV, men inte kul att exponeras sådär tror jag (framför allt inte barnen).

Men kul var det att läsa *ler*. Kram! (o välkommen hem igen)

Cari sa...

Vad synd att ni inte nappade på att vara med. Det hade varit så kul att få se det programmet:)

Undrar vem annan än du som fixar administrationen med 4 barn?

Hälsningar från ett vintrigt Peru (fast här i Lima är temperaturen mellan 14-29 grader och det regnar aldrig. Det är dock fuktigt i luften så här på vintern. Senast det regnade var visst för 7 år sedan och då blev det vattenskador i alla hus för taken är inte vattentäta.)