Sidor

29 april 2009

Det finns korta lyckor som man får ta, där man finner dom

Körsbärsblom i Kungsträdgården.
Just nu, men snart över.
Bladen har redan börjat falla.
Obeskrivligt vackert!

Min bloggs titel är en parafras på en av Barbro Hörbergs sånger.
Men till detta inlägg får hon med en hel text, utan ändringar.
Tycker att hon var fantastisk på att skriva.
Synd att hon gick bort så tidigt.


KORTA LYCKOR
(Jag samlar stunder. Gärna korta - men fantastiska. När jag fått ihop 52 stycken ska jag blanda dem väl och kupera. Sedan ska jag tillbringa resten av mitt liv med att lägga patiens med dem)

Ja det finns korta lyckor som man får ta där man finner dom.
Som

att stå på en bro när det kommer en ångbåt och spotta ner i skorstenen och höra hur det fräser till i ångpannan.
Som
att trilla omkull med en jordgubbskartong i en backe där det växer smultron
tänk dig att plocka jordgubbar på ett smultronställe.
Som
att göra nånting och göra det uppochner och segla en drake med metrev
precis som när man fiskar men uppåt.
Som
att kyssa en kille och viska Kalle Kalle jag älskar dig
och ha sån tur att han verkligen heter Kalle
faktiskt.
Som
att hissa ett segel en morgon med solbris
hissa seglet i flaggstången

och sen kasta loss och segla iväg med hela tomten.
Som
att härma en gök en vårkväll på landet
och stå där på trappan och vänta
och sedan få höra grannen som svarar kokokooko.
Ja,
det finns korta lyckor som man får ta där man finner dom.


Ha en riktigt skön valborgshelg, njut av de korta lyckorna!
Och har ni möjlighet att ta er in till Kungsan nyss, så gör det!


17 kommentarer:

Samtal från min trädgård sa...

Otroligt tjusigt! Och tänka sig att hos oss är det bara knoppar, bara 7 mil bort, men jag väntar också. vi har både hemma och vid jobbet.

maria sa...

Mmm härliga rader... å du... ha en underbar helg :)

Anne-Lie sa...

Men Anni vilka underbara bilder du bjuder på idag! Skulle gärna gå där under träden med dig och njuta av bladen som likt snöflingor snart singlar ner!

Helga sa...

Vi har ett likadant träd utanför entrén till jobbet och dessutom precis utanför mitt fönster. Kikar ut på dom underbara blommorna då o då. Dessutom står det en doftande Magnolia på andra sidan entrén. En annan sort än du har. Massor av vita doftande blommor.
Våren är underbar!

Jihå sa...

Tack för en välbehövlig tanke just nu.
Din blogg är en behövlig njutning för kropp och själ. Tjat tjat men jag måste få det sagt igen.
Du är en kamerakonstnär också, det vet du väl redan, hoppas jag.

Ann Charlotte sa...

Guuuuuud, sååååå VACKERT!!!
Tack snälla för att du visade mig detta:-)
En riktigt skön valborg tebax!

Nica sa...

...och kastanjeblad, som paraplyer... (nynnar vidare)
Tack för underbara bilder!
Och jag tycker mycket om Hörberg, jag med.
Kram

Ulla PE sa...

Ja det är väl tur att det finns körsbärsträd på andra håll också. Men visst är det vackert!

Nastasia sa...

Ja men visst är det VACKERT!!!!

och Du Anni...strax, alldeles strax så...=D

Kramen på Dig!

Artista sa...

Så vackert... så underbart vackert...

Anonym sa...

Fan...
tasktiskt vad det är gott att kika in här hos dig!
Grät en skvätt över raderna och så stoppade jag in lite choklad mellan varven.
110 gram kinasnacks...puts väck nu!
Å jag får nog lov att erkänna att jag mår lite illa:-)

kramkalas till dig och servera mer udnerbara foton vet ja!

Lallis - liv och leverne sa...

Vilket härligt inlägg. Tack:)
Kram Lallis

Susjos sa...

UNDERBART!!!
Kram kram

pinglan sa...

blundar och känner doften.. här har det bara blivit små små blad på äppelträden,men några dagar till så. Kramar

emsa sa...

Kan bara hålla med, sååå ljuvligt vackert!
Den är inte dum..korta lyckor...
Ha en riktigt nice helg!
Förresten jag vet att du kommer ha det!
Kram

Artista sa...

Hoppas du/ni haft en uuuunderbart fin helg!
Önskar såååå att jag bodde närmare.

Nastasia sa...

Ja Du Barbro Hörberg var verkligen fantastisk bra på att skriva texter!...men det är inte så dumt att lyssna på henne sjungande dem, heller förstås.

Mitt gårkvällsinlägg är inte kvar här...censur???

TACK för en trevlig kväll! ♥
Hoppas ni var nöjda med er kväll!

Ha nu en riktigt härlig vecka!

Kram på Dig! ♥