Sidor

24 april 2009

Med fara för eget liv – och andras!

Bland mina födelsedagspresenter fanns ett presentkort på en ny cykel. Jag cyklar mycket och har haft min trögtrampade gamla skorv i tjugo år. På väg till en fest under påskhelgen beklagade jag mig och sa att jag kanske skulle önska mig en ny. Några glas rött i magen och uppförsbacke nästan hela vägen till festlokalen, gjorde inte cykelturen enklare. (Men hem gick det fort!)

Men med tanke på notan från födelsedagsmiddagen på Ulriksdal kändes det onödigt att lägga pengar på en cykel. Middagen var present nog.

Så hände det något på vägen hem från minstingens fotbollsmatch i S:t Erikscupen igår kväll. Jag tar ett ganska rejält tag i styret när jag tar sats i uppförsbacken och något lossnar. Obehagligt, men det gick att cykla hem. Väl hemma glömde jag bort allt, bara för att påminnas när det var dags att cykla till skolan nu på morgonen.

Så länge jag har tyngden på höger sida av styret går det att cykla. Efter en bit inser jag att jag glömt hjälmen hemma. Just idag. Minstingen säger till mig att cykla försiktigt.

När vi stannar vid ett övergångsställe tittar jag lite närmare på styret. Rost! Styrstången har gått av till tre fjärdedelar och sitter hjälpligt ihop på vänstersidan. Inte konstigt att det kändes vingligt! Och vilken tur att det inte gått av helt i uppförsbacken – det hade blivit platt fall!

Jag leder cykeln hem från skolan och känner mig förskräckligt handikappad. Det får kanske bli en ny cykel ändå…



Bilden: Idag slår min stjärnmagnolia ut! Lycka!


12 kommentarer:

Mia S sa...

Läskigt.. och tur i oturen !
Tittar in och önskar en trevlig fredag :-D

Sofi sa...

Tur att det inte blev en olycka med din rostiga styrstång.
Blir det kanske en blå cykel åt dig?

Lallis - liv och leverne sa...

Men fy vad otäckt, Tur att det inte hände något värre. Ja,en ny cykel r nog ingen dum idé. Vackert och underbart med Magnolia:)

Catarina sa...

Anni....jag har hittat tillbaka till trädgårdslusten!!! Det är en hisnande igenkännande känsla. En djup känsla av frid och tillhörighet. Samförstånd med bladverket och myllan och kloten och det ljusgröna och solen.... byggde en divan förra helgen av lecablock. Ska ha dynor, segelduk över. Kanske ljusslinga sen. Litet bord. Fram med krukor. Planterar om. Flyttar över ett hebeklot, ett ligusterträd. Ner med doftliljor i en stor bytta. Aaaa, otroliigt. Känner mig lugn och hel. Kramar om dig och din magnolia....:-)))). Just ätit en suveränt god middag. Pasta med frästa tomatskivor i olivolja, och sen med balsamvinäger och lät det fräsa och ånga av. Grovsalt. Ruccola. Liiite creme fraiche med färsk timjan och oregano från trädgården. Rödvin. Är hög och frälst.

När jag äter, så äter jag. När jag gräver, så gräver jag. När jag dricker, så dricker jag = mindfulness

Kram goa kvinna! ♥

Anne-Lie sa...

Den cykeln har helt klart gjort sitt! Tur att det inte hände någon olycka♥ Kan inte maken få en damcykel i födelsedagspresent - det underlättar ju för honom om du kan cykla omkring och sköta allt som vanligt;-))

Det är så härligt intensivt i trädgården nu så man nästan spricker!

emsa sa...

Klart du ska ha en ny cykel!
En blååå!!
Med cykelkorg där du kan ha choklad!! I fall att.....

Jag får nöja mej med grannens fullt utslagna magnolia!

Hos mej är det grööönt och sköönt idag! Hängbjörk, träd, häckar har fått gröna blad de sista tre dagarna!
Forsythian i full blom(gul!)
Gräset är plötsligt 10cm högt och
så även min kirskål.......

Fast havet är blått och glittrar såå vackert!

Var rädd om dej !

Nica sa...

Aj... usch. Det kunde gått riktigt illa. Du har nog en skyddsängel, du. Eller - det VET jag att du har - det har goda människor! :)
HOppas du njuter för fullt i solen - du kanske rent av cyklar på en ny cykel?? :)

Kram

Nastasia sa...

En riktigt härlig solvarm kram till Dig! ♥

Susjos sa...

Så fint foto!!!
Och du,en ny cykel blir bra!
kram

Ulla PE sa...

Antingen har jag blivit dement eller så har min kommentar försvunnit. Var helt säker på att jag kommenterat cykelskrället. Men under tiden har du väl hunnit skaffa en ny, du är ju en handlingens kvinna!

Lallis - liv och leverne sa...

Hoppas du har en fin helg.
Kram Lallis

Anni sa...

Catarina - så glad att se dig här ♥

Maken försöker laga cykeln min, hittills har dock alla styrstänger han kommit hem med haft fel dimension...