Sidor

05 april 2009

Det tog 30 sekunder!

Vilken underbar vårlördag det var igår!

Här fortsatte perennrensningen i rabatterna, jag pyntade trappen med blå minipenséer och små påskliljor planterade i en stor avlång blå kruka, vi sågade lite extra i fruktträden (vår gamla Transparante Blanche håller sakta på att dö, men vi har planterat ett nytt alldeles bredvid), min underbara svarta hängstol sattes på plats (från IKEA, jag rekommenderar den varmt) och jag hann sitta och njuta en liten stund i den. Bad maken att dra igång fontänerna. I baljan under stenfontänen låg en stor isklump, men det gick bra att lägga ner pumpen ändå.

När han fyllt glasfontänen med vatten dröjde det 30 sekunder.

30 sekunder!

Så var tre blåmesar där och kollade, en av dem vågade till och med bada lite. Jag satt i min hängstol och fick faktiskt tårar i ögonen! Äntligen vår!

En stund senare var en blåmes vid stenfontänen, den som jag kallar för blåmesjacuzzi. Tillgången till vatten och mat (jag matar fåglarna ända fram till midsommar) gör att fåglarna blir väldigt oskygga. Jag har kunnat sitta nära, nära mina blåmesungar och koltrasthonorna är inte rädda de heller. Värre är det för hanarna som måste gasta iväg om jag kommer för nära.

Det påskpyntades både ute och inne. Min cylinder av armeringsnät som fungerar som stöd för honungsrosen från Wij Trädgårdar och två småblommiga klematis får traditionellt påskfjädrar (lampslinga till jul). Jag satte två söner på att pynta, men insåg att det blev för lite blått. Hittade en hel påse med enbart blå fjädrar som jag senare kunde komplettera cylindern med.

Eftersom min pappa och min bror båda är allergiska mot björk tar jag alltid in äppelgrenar som påskris. I år hade jag köpt söta ägg på Indiska, så det blev ett mer sparsmakat ris än när det fyllts av diverse hopsamlade påskprydnader. Under riset ställer jag barnens pysselalster sedan många år tillbaka – jisses så mycket alster det blir när man har fyra kreativa barn! Summan av kardemumman blir i alla fall inte så sparsmakad – men det är så det ska vara tycker jag. Det står ju bara framme någon vecka.

På Indiska hade jag också köpt en samling blåvita hönor på rad, den passade perfekt bredvid dotterns oljemålning. Där får den nog hänga kvar även efter påsk!

-♥-

Till sist vill jag få dela ut awards/awarder/utmärkelser (välj själv vad ni vill kalla dem!) till bloggar och bloggare jag gillar.




En alldeles färsk blogg finns hos Anne-Lie, men hon visar direkt vad som komma ska! Vilka härliga bilder!


Ytterligare en blogg av en tjej med känsla för estetik är den hos Artista, nu i nya färger – wow!


En mycket tänkvärd blogg finns hos Kristina, en tjej som gjort en remarkabel resa och nu jobbar med att landa i sitt nya jag.


Och till sist en blogg med en härlig blandning av teater, nöjen, vardag och små betraktelser hos Susjos.






12 kommentarer:

Artista sa...

Vilket vårinlägg! Vilka bilder!!!
Jag återkommer snart med Skottlandsbilder, när jag kommit på hur jag ska ladda upp dem. Har fått ny dator nämligen. En apple. Lite annorlunda mot pc, men också mycket roligare!
...och tack för att du gillar min blogg!
Jag gillar din med, lilla blå!

:o)

Susjos sa...

Nejmen..så sprudlande glad jag blir när jag nyvaken efter nattens jobb tittar förbi här!
Först ditt underbara inlägg...gör mej sugen på att börja pynta för påsk! Och sen...en liten award,till MEJ också! Snälla rara du,tusen TACK! Blir så glad :)
Kram kram

Kristina sa...

Tack finaste du!!
Det värmer att veta att min blogg är lite omtyckt.

Idag har jag ätit för flera dagar så jag tror att min veckovägning får vänta någon dag haha... Men jag kanske snart måste tillbaka till VK. Just nu har jag tappat fotfästet lite gällande det...
Men det ska jag ordna upp.

Massa kramar kära du

emsa sa...

Härliga "människa" vilken eneri och
glädje du sprider!
Ha en alldeles underbar påskvecka!

Kram o hej!

Anni sa...

Hahaha, emsa! Det är nog befogat med citattecken runt "människa" - hon är nog inte riktigt normalt funtad, den här varelsen!
;-)

Ulla PE sa...

Här har påskpyntandet inte påbörjats, men jag har sått påskgräs och det har grott!

Nastasia sa...

Det selar ju liksom ingen roll vilken sorts ris som kommer in tll mig...jag får ju i vilket fall som helst ögon som röda bandybollar och en näsa som blir som en rödmålad kran - PÅSLAGEN!....och så lite strypt lufttillförsel också då förstås. Men va fasiken ris MÅSTE man ju ha! Så utan vatten står riset stå här hos mig! =D

Kramar i massor och vi fortsätter njuuuta våren! =D

Barbro sa...

Åjo Anni! Den "människan" är helt underbar. Å det vet du att vi tycker ♥ ♥ ♥

Härliga bilder!

imse sa...

Vilket fint vårinlägg! Och så söt pippin är vid badet.

Måste tala om att jag gillar halsbandet jättemycket!

Lallis - liv och leverne sa...

Vilka härliga bilder:) Och vilken mysig blogg du har!
kram Lallis

Anonym sa...

Åh, vilka härliga bilder! Vad jag saknar min gamla trädgård när jag ser dem!

Men jag har också börjat påskpynta idag, och nästa vecka ska jag och Walle gå och titta på en lgh med uteplats där man kan plantera lite roliga, fina växter, så det finns gott hopp om tillvaron.

Och vet du vad mer - vi har förlovat oss! :-) Han överraskade mig på Alla Hjärtans Dag med hotell, champagne och gourmetmiddag - hela kitet! Då kunde jag ju inte göra annat än att tacka ja. :-)
Så vi har VK att tacka för mycket. Vi kanske inte förlorade så många kilon, men vi vann varandra.

Hoppas att du har det bra!

Kram, Tigerlily

Anni sa...

Barbro, kram på dig - en STOR!

Imse, vad roligt att du gillar halsbandet - då blir jag också glad!

Lallis, stort tack!

Tigerlily, SÅ glad jag blir att se dig! Och Grattis till förlovningen! Hälsa Walle med massor av kramar!