Sidor

17 april 2009

Tur att det snart är helg!

Tack alla goa ni för era grattis! Dagen igår var en bra dag och dagen idag är en trött dag.

Kvällen tillbringades på Ulriksdals Wärdshus, där de så lämpligt har specialerbjudande på sin avsmakningsmeny just på torsdagskvällar. Bor ni tillräckligt nära kan jag varmt rekommendera ett besök!

Barnen var mäkta imponerade av de fantastiska smakkombinationerna och vackra uppläggen. Minstingen fick pannkakor, glass med jordgubbar och sysselsättning i form av tuschpennor och ett ritblock. Han gjorde en helt underbar teckning av vårt matbord ur fågelperspektiv! Morfars mustasch, mormors lockar och storasysters långa hår avbildades i detalj till stor munterhet.

Och till förra bloggens ostsällskap kan jag nu lägga kvittenmarmelad! Mums! Borde jag plantera ett kvittenträd, kanske? Eller känner jag någon som har ett? Inser just nu att jag funderat på vitaminrika havtorn också… hmm…

Så vad åt vi då? Håll i hatten!

Kastanjecappucino med skum

Gravad lax med skaldjur, pepparrot & vaktelägg
2006 Riesling Trimbach, Alsace, Frankrike

Grön sparris med kallrökt skinka
2007 Sancerre Les Baronnes, Henri Bourgeois, Loire, Frankrike

Torskrygg med saffranskum, oliver & gulrot
2007 Arneis, Seghesio Vineyards, Russian River, Kalifornien, USA

Vårlamm med toppmurklor, ramslök
2005 Vino Nobile di Montepulciano, Azienda Agricola Poliziano, Toscana, Italien

Münsterost från Jürss mejeri i Flen, med kvittenmarmelad (bilden är dock på en annan av deras ostar, den måste jag bara få smaka...)

Chokladmousse med kanderad mandel, aprikosparfait & pistageflarn
2006 Château d'Aydie, Pacherenc du Vic Bilh, Madiran, Frankrike

-♥-

Till sist vill jag bara skicka en extra stor stöttande kram till Tindra, ständigt i mina tankar


16 kommentarer:

Jihå sa...

Vilken underbar middag!
Men jag har missat nåt - vem firades, jag antar det var du, men voffor? Nåt jämnt? Har gått mig förbi.
Vad det än var - stort grattis och varm kram från mig.

Jihå sa...

Tindra är ständigt även i mina tankar.
Må tankens kraft verka!

Ulla PE sa...

Det var inte lite du smällde i dig! Här fick vi stekt gös och kantarellsås igår; inte så illa det heller.
Jag tänkte väl det att du kunde gissa vem avsändaren var. Och blå var den ju! Och finländsk!
Nu får du börja klura på Bossen-låttitlar!
kram också idag!

Nastasia sa...

Oj...va hungrig jag blev!!!...guuuu så GOTT!!!

Nåväl, jag ville bara tala om att Du, det var INTE av snålhet som det blev på ett vanligt papper!!!....men visst e´ de väl så att de e´ tanken som räknas väl va???...;o)

En dag i min säng med och ska tillbaka igen.

Kram på Dig ♥

Lallis - liv och leverne sa...

Det låter och ser så gott ut!
Och grattis goa du i efterskott:)
Kram Lallis

emsa sa...

Anni!
Härligt att du hade en bra dag!

Guuud så gott det låter då!
Men ska du hålla på med såna här skriverier så får jag låta bli att titta in på arbetstid!!!!
Jag ballar ur fullständigt!
Kramar

Anne-Lie sa...

Din dag tycks ha gått i njutningens tecken♥
Idag är det tillbaka till verkligheten eller?

Anni sa...

Men Anne-Lie, det vet du ju att jag njuter ALLA dagar! Vardag som helg!
Nu är jag mätt och belåten igen efter Charlottes lammgryta, men i kväll avstår jag allt från alkohol...

Barbro sa...

Åh, Charlottes lammgryta... den är så god!

Vilken fin middag ni åt, så ska en femtioårsdag firas!

Vill höra mer om din dag ♥

Susjos sa...

Har du fyllt år? Och jämnt oxå??
GRATTIS i såna fall!
Och tack för fantastiskt tips om Ulrikdals värdshus!!! Måste provas absolut!
Och vilka vackra bilder...NJUUTER!

Ann-Charlotte sa...

Tänker också på Tindra....hela tiden.

Artista sa...

Vilken mysig dag!
Så mycket gott.

Kul med Minstingens talanger. Inte svårt alls att förstå vem han ärvt dem ifrån. En riktig konstnärsfamilj är ni... alla med olika gåvor...

KRAM!!!

Lillis krusiduller sa...

Vilken enkel liten torftig meny du nöjde dig med....
Varför e jag inte förvånad?!

Kram (o slängpuss!)

Lallis - liv och leverne sa...

Ha en riktigt fin lördag.
Kram Lallis

Anonym sa...

*hehe* Lillis är kul:-)

Å jag gillar dig och dina ögon känsliga för blått. Dom var vackra dom. Ska allt ta mig en titt in i dom igen nån gång.
KRAM!!!!

maria sa...

:) grattar även här!
mmmm lät gott, jobbig läsning för mig som tog en yttepytteliten portion lax till middag idag... redan sugen på frukost... kram och godkväll!