Sidor

16 mars 2010

EFIT - en galleridag



06.30
När jag kommer in i köket lyser morgonsolen in genom fönstret. 
Tebaljan är fylld av varmt gott te och påskliljorna ger hopp om vår. 
Men det är minus 8 grader ute. Det kunde jag ha sluppit...


07.30
Snart dags att gå till skolan med Lilleman. 
I rönnen utanför ytterdörren sitter ekorren 
och tömmer behållaren med solrosfrö.


08.30
Hemma en kort vända efter morgonens promenad på isgator i sol och bitande vind. 
Hinner gå på toa och väcka tonåringar.
Ekorren är kvar.


09.30
Möte hos en granne angående årets upplaga av Öppen Trädgård
som anordnas av den lokala villaägareföreningen. 
Jag lyckas få evenemanget framflyttat en vecka 
eftersom jag är bortrest det tänkta datumet. 
Får lite reklammaterial om trädgårdsmässan också.


10.30
På väg till galleriet. 
Vi delar på dagarna, jag och min medutställare, 
akvarellisten Yngve.


11.30
I Gamla Stan skyltas med vårblommor och fastlagsris. 
Färgglatt och efterlängtat! 
På de smala gatorna ligger isen glashal.


12.30
Dricker te ur min souvenirbalja från Eiffeltornet. 
Dottern och jag stannade på andra våningen 
när grabbarna åkte upp till toppen, 
då handlade vi temuggen och en fin burk i en av butikerna. 


13.30
Läser lite i min pocket som jag fått från Pockethexan
Den är fängslande, men läsningen blir splittrad 
när det kommer in besökare i galleriet.


14.30
Dottern har kommit och jag går till Järntorget 
och köper mjölk till mitt te. 
Här står Evert Taube staty.


15.30
Vi löser korsord när galleriet är tomt.


16.30
Så här ser det minimala köksutrymmet ut. 
I mikron ryms inte ens en mattallrik, 
i kylen inte de flaskor man vill kyla till vernissagen. 
Toaletten är inte större den, 
det gäller att vända sig åt rätt håll innan man stänger dörren...


 17.30
Yngve har med en gästbok. 
Jag gillar kommentaren han fått av ett barnbarn: 
"Grym vänersars morfar. Du leder tävlingen nu!" 
Grabben har sålt två egna målningar till grannar, 
men nu har morfar sålt fler!

18.30
Har släckt och låst för idag. 
Hinner precis med tåget hem. 
Skönt.


19.30
Värmer rester till middag. 
TV-dinner för dottern framför dagens avsnitt av Topmodel.


20.30
Äldste sonen har komponerat och vill ha smakråd. 
Melodin och texten är utmärkt, 
men när ackorden dundrar lite för enformigt 
orkar inte mammans trötta huvud riktigt med.


21.30
Lilleman är nattad, kvällens film framtagen. 
Gissa vem som snart måste lämna över fåtöljen till sin mamma?


22.30
Jomen visst blev det en Depp! 
Public Enemies. 
Den var bra. 
Han är grymt bra. 
Som alltid.


23.30
Filmen är slut. 
Daimen är slut. 
Sängen väntar. 
Badrummet är upptaget. 
Suck.

8 kommentarer:

Anne-Lie sa...

Skickade precis in min Efit jag med!
Gillar hur du äger platsen framför tvn;-))

Annika sa...

hej vilka härliga blommor du har dina foton
kul att kolla in din dag

Cari sa...

Sser du/ni en film varje kväll? Imponerande. Vi ser nog inte ens en i månaden. Men vi borde och yngsta dottern vill gärna men det gäller att få ihop allt - tiden och filmen iallafall.

Anni sa...

Nej Cari, vi är ju inte hemma varje kväll. Men de kvällar vi är hemma och det inte blir för sent vill jag gärna se film. (Vilket innebär i bästa fall två i veckan) Igår blev vi fyra som tittade, iförrgår bara maken och jag. Då såg vi Coraline och jag somnade nog tre gånger under filmen...

Sara och Mr T sa...

Åh, vilken fin mugg från Paris. En sån borde ju jag ha. ;)

Jag måste kolla upp när nästa EFIT-dag är, tycker det är lite roligt. :)

Kram

Annie sa...

Tack för att få vara med en dag på galleri i Gamla Stan. Bättre än att sitta instängd på ett kontor i Liljeholmen ;-)

Micke sa...

Ser ut som lite mer vår där än här..
Fast jag är ju nyss hemkommen från sommaren jag.

Nica sa...

Underbara vardagliga och värmande bilder!
Och skönt att du höll dig på benen på isgatorna.
Skönt att jag inte är ensam om att dela arbetsrum :)
Ha en fin onsdag!
Kram