Sidor

13 mars 2010

Veckans hus - vattentorn

Det finns ett vattentorn som jag tycker mycket om, det ligger i Vanadislunden i Vasastaden i Stockholm och ser ut som en riddarborg. Tyvärr har jag inte haft möjlighet att ta mig dit för veckans tema, men jag gillar Ferdinand Boberg också, så hans vattentorn vid Mosebacke på Söder duger alldeles utmärkt!


Ferdinand Boberg är arkitekten bakom flera vackra byggnader, inte bara i Stockholm. Han har bl a ritat Rosenbad, NK-huset, Thielska galleriet, Centralposthuset, Posthuset i Malmö och Sveriges paviljong på världsutställningen i Paris 1900. Han ritade möbler, skåp, kakelugnar mm. Under tio år reste han runt i landet och dokumenterade hotad bebyggelse, ett uppdrag han fått av bl a kung Gustaf V, kronprinsen (sedermera Gustav VI Adolf) och prins Eugen. På Blekinge Tekniska Högskola pågår ett projekt att återbesöka platserna och dokumentera dem som de ser ut idag. Om detta projekt kan du läsa mer här.



Men så ritade han också vattentornet vid Mosebacke. Ett åttkantigt torn byggt 1895-97, 32 m högt med röd tegelfasad och rik ornering av naturstensdetaljer. En hög kvadermurad sockel med omväxlande fin- och rustikhuggen granit och åtta toureller på krönet. Tegelmurverket har en horisontell indelning av mönstermurade partier och hög rundbågsfris av formtegel. Idag är vattentornet ombyggt till bostäder.


Vitsen med vattentorn är att konstruktionen ger ett konstant vattentryck p g a tyngdlagen. Ett vattentorn förvarar skillnaden mellan vattenledningssystemets förbrukning och inpumpning, men fungerar också som reservoar vid extra behov som t ex eldsvådor eller vattenledningsavbrott.

Många vackra och en hel del fula vattentorn syns på denna roliga sida - andra bloggare har beskrivit sina bidrag till veckans hus här.

7 kommentarer:

emsa sa...

Det borde finnas vintorn!
Kram pådej!

Anne-Lie sa...

Påläst som vanligt! Nästa gång du kommer hit ska jag visa dig vårt vattentorn;-))

Gunilla sa...

Vilket läckert torn.
Vårt vattentorn är ju inte så fint som detta.
Hoppas att din utställning har varit lyckad.

Ha en fortsatt fin helg
Kramen/Gunilla

Hedwig sa...

Vad kul att du visar något av Ferdinand Boberg. Jag hittade denna duktiga arkitekt härom veckan när jag letade information om ett av de hus du nämner i ditt inlägg. Det återkommer skall du se...
Vattentorn är fascinerande, vilket du beskriver i din text. Tack för ett fantastiskt fint inlägg.

Ladyinblue sa...

Mycket finta bilder på ett fint torn, intressant läsning därtill.:)

Lisbet sa...

Vårt vattentorn sprängdes, planerat, för ett antal år sedan. Då var jag där och fotade, undrar var dom bilderna finns nu. En dag ska jag ordna upp :)
Ha en fin söndag!

Anonym sa...

Vackrare torn än de man oftast såg i söderförorterna på 60-talet. Där hade Bettan Betong trivts! Och tegel är ett vackrare material än betong.

/Öbon