Sidor

21 mars 2010

Veckans hus - spiraltrappa

Hon är minsann omväxlande, Hedwig. Ena veckan får man ett tema att bita ordentligt i, nästa blir det en enklare detalj. Oavsett vilket så gillar jag Veckans Hus skarpt och önskar att några fler ville nappa på utmaningarna!


Nu är det spiraltrappa som gäller och jag minns den vackra genombrutna järntrappan upp i tornet i jaktslottet Granitz utanför Binz på Rügen. Där fick man inte mötas utan guider höll ordning på köerna som skulle upp respektive ner.

Att stanna för att fotografera var inte populärt. Tyvärr.

Från tornets topp var utsikten över badorten Binz och Hitlers gigantiska semesterbygge (4 km huskropp!) Prora magnifik.

3 kommentarer:

Hedwig sa...

Huh, vilken läskig spiraltrappa, den hade jag tvekat inför. Men den är ovanligt vacker. Jag kan tänka mig varför man inte gillar att man stannar för att fotografera. Tänk dig den ivriga fotografen som lutar sig ut för att få bästa vinkeln - sen splash.
Jag valde ett lite enklare tema för att kanske få fler deltagare - vi får se.
Stor kram till dig !

Unknown sa...

Morrn.
Flott trappa, även om den är lite äcklig.

Adolf H hade storhetsvansinne, även om Prora kanske var riktigt då.

Ha de bra.

Hasse A.

På tal om trappan, kommer inte ihåg hur hög den var.....

Micke sa...

Ganska mäktigt det där, både trappan och Hitlers semesterbygge.