Sidor

22 mars 2010

Fascinerande möten

Att umgås med en av sina bästa vänner och tillsammans göra något båda gillar, träffa intressanta människor, fika och bli inspirerad - ja det är väl något man mår riktigt bra av!


På lördagen var jag och M på Stockholms konstsalong vid Fjärilshuset i Hagaparken. Av en slump läste jag om utställningen i min konstförenings utskick och tyckte att det lät som en lagom utflykt.


Inte var jag beredd på anstormningen av folk! Kö till parkeringsautomaten, kö till Fjärilshuset, massor av barnvagnar med glada och mindre glada innehåll, sollapande och kaffedrickande livsnjutare på de öppna uteserveringarna, både vid Fjärilshuset och Koppartälten.

Men på konstsalongen var det lugnt.
Så inspirerande! Så mycket att se, så skilda tekniker, så många konstnärer! 


Vi pratade en lång stund med kvinnan som gjort den i vårt tycke intressantaste montern, Louise Nelson, f d gynekolog som förfasade sig över hur hormoner i vårt vatten påverkar naturen, hur insekter tappar förmågan att fortplanta sig eller kanske inte hittar någon annan av sin art att fortplanta sig med. Vid första anblicken såg man bara själva insekten på hennes tavlor, sedan såg man detaljerna - allvaret (ser ni den utdöende familjen i skalshalvorna?). Louise använder silversmide, etsningar, teckningar och digital grafik, är 72 år gammal och mycket engagerad. Hon berättade hur hon vägrade att skriva ut p-ring som preventivmedel, eftersom kvinnorna sedan spolade ner dem i toaletten utan att inse effekten på naturen. Massor av hormoner finns kvar i de förbrukade ringarna!


Louise berättade också om sandflugorna som omnämnts redan av James Cook - en sann plåga på Nya Zeeland. Hon hade gjort tavlor med tapeter från 1400-talet som bakgrund, små vykortsliknande bilder och små silversandflugor som satt fast med nål. Mycket läckert!


Den här charmknutten fanns bland Catinca Nyströms skulpturer, 
en pose de flesta hundägare känner igen, eller hur?


Sungmin Lee från Korea var en annan intressant konstnär. 
Hennes tavlor är varken av olje- eller akvarellfärg 
utan hon använder små, små bitar av orientaliskt papper!


En detaljbild visar det tydligare.


Se bara på trädstammarna, så verklighetstrogna - av papper!


Och aluminiumfiskarna av Bertil Rennerfeldt, ett sant handarbete med mycket humor.


Flera vackra träskåp i sköna färger av Jukka Nyström.


Den härliga tuppen av Lena Nilebäck gjorde mig väldigt glad.

Vi lämnade konstsalongen med en sann önskan 
om fetare plånböcker och flera väggar...

11 kommentarer:

Gudrun sa...

Tack för den guidningen! Tänk vart man kan komma bara genom att titta in hos någon. ;)

Ha en fin kväll.

Lisbet sa...

Så gärna jag kommit med!
Lees tavlor är underbart vackra. Förstår inte hur hon gjort... med papper?

Anne-Lie sa...

Lena Nilebäck är min granne och har varit lärare till mina grabbar - nog blir jag glad!

Sara och Mr T sa...

Sicken härlig dag du verkar ha haft. :)

Har du den på inspelad? Parfymen alltså, det vore nåt att se. Kanske finns att hyra...
Ja, den verkar lite läskig men spännande. :)

Kram

Sara och Mr T sa...

Gick in på ginza.se och letade upp filmen med Parfymen. Såg trailern och jisses, filmen verkar jätteläskig och jag ska absolut se den! :)
Nä, nu går jag och lägger mig och läser lite. ;)

Catarina sa...

Gillade också tuppen....:-).

Funderade häromdagen på vad en bra dag egentligen innebär. Vilka komponeneter som behövs. Kom fram till;
1. någon form av fysisk aktivitet (träna eller jobba i trädgården eller dyl,
2. någon form av naturupplevelse,
3. sinnlig upplevelse (som kan vara detsamma, men också som en konstrunda/skapa/elda/baka osv),
4, vila,
5, vacker och kärleksfullt lagad mat och dryck i fin miljö.
6. En stund i ensamhet, egenvård (bada, läsa eller nåt).
7. En stund med god vän eller annan inspirerande människa
= en härlig dag i livet.

Anonym sa...

När jag kommer till städerna brukar jag gå på museum,,finns inte så mycket här nere..
Jättefina bilder
Mia

Ulla PE sa...

jag vill också gå på konstutställning. Nu!

Susanne sa...

WOW!!! Vilken spännande utflykt och vilka alster!! Underbart vackert!!
Kan man säga annat än WOW??? Och vilken klok och kreativ läkare. Visst ser jag skapelserna i skalen. Fantastiskt. Ha en bra vecka!!
Kram

Lisbet sa...

Att umgås med goda vänner och göra ngt tillsammans är absolut ngt av det trevligaste!

Pockethexan sa...

Den konstutställn. hade jag också gärna varit med på (är den kvar?) men så är det med mig jag vill mer än jag orkar med för hela den här v. kraft går till att åka på begravn. utanför Uppsala i morgon o då ska jag förhoppningsvis kunna ligga i husbilen när vi åker dit, bara inte vägarna ser ut som de gör på min bild..

Kramis!
<;D

..o jag måste bara säga att jag är svag för akvareller så bilden på tuppen(?) är nog min favo!
o diskutionerna som du hade med ex-gyn. låter nästan som det gör vid vårt köksbord när Na-turnördarna kommer igång om någon fakta de har nosat upp o jag vill ju inte vara sämre..<;p