Sidor

30 juli 2017

Blogger's Sunday Walk på Närsholmen


I fredags var jag på brorsonens bröllop (bilder kommer i annat inlägg) och direkt från festen körde vi till Nynäshamn för att ta nattfärjan till Gotland. Vi sov i vilstolarna i tre timmar och körde sedan de tio milen till mina föräldrars stuga i strålande morgonsol. Kröp isäng, sov till 11 och vilade sedan på stranden tills vinden blev övermäktig.



Då körde vi till Vamlingbo Prästgård och åt räksallad på deras café.



Sedan blev det glass vid gamla mejeriet innan vi tog oss till Burgsvik för att handla mat.



På kvällen kom regnet som på beställning, så jag som äntligen kommit ihåg att packa alla trasor kunde sätta mig vid vävstolen.



Sedan tre år tillbaka sitter där en matta jag vävt men inte tagit loss. Nu ska jag försöka växa slut på varpen så att allt kan tas ner.



Idag är det Blogger's Sunday Walk då vi förhoppningsvis är några bloggare från hela världen som promenerar och berättar om det med en länk hos Vilt og Vakkert.

Min plan var en promenad längs stranden till raukarna, men morgonens sol byttes plötsligt till mulet och vi gav oss ut på utflykt.

Först åt vi galette i Fidenäs, sedan körde vi till Närsholmen, en av Gotlands uddar mot öster.



 Vi parkerade bilen och promenerade i det säregna landskapet som mest liknar en afrikansk savann. Den magra steniga marken har betats hårt genom tiderna och skapat ett unikt landskap med enskilda enar.



Här har många filmer spelats in i den speciella miljön.



Längst ut ligger fyren och döm om vår förvåning när vi plötsligt hörde en trumpet spela Amazing Grace! Musiken kom från ett sällskap vid fyren och vi förstod att det pågick en utomhusgudstjänst. Lite surrealistiskt! 



Den här vackra fyren är den mest fotograferade på Gotland och den spelade dessutom en väldigt stor roll för de båtflyktingar som kom från Baltikum vid den ryska invasionen.



När det mulnade på igen tog vi oss till närliggande Närshamn där dagens fiskeskörd just röktes.



Färskare nyrökt fisk kan man inte få!



Nu har vi ätit rökt flundra och rökta räkor med äggröra och färskpotatis från en gårdsbutik. Killarna har åkt till Burgsvik för att gå på bio men jag ska sätta mig vid vävstolen igen. Ute mullrar åskan och regnet faller, ett ljud jag knappt hört hemma i Stockholm i år.

8 kommentarer:

Vilt og vakkert sa...

Heisann, du ga med turen din meg også anledning til å mimre om turen vi hadde til Gotland for 35 år siden. Ja, det er et merkelig landskap, forblåst og slipt av vinden gjennom mange år. Jeg samler sammen et bilde fra alle som har gått tur. Det er nok ikke like mange som da jeg starta opp denne utfordringen. Håper du får gjort ferdig fillerya!
Takk for at du deltar ;:OD)

Olga T sa...

Underbara Gotland! Där är så vackert och det har du fångat på bilderna. Mattan kommer att bli vacker! Första bilden ser så skön ut och det där har v i haft för lite av denna sommar...:(

Eva Trillian sa...

Blå himmel, sand och vilande fötter :) bilden av sommar och vila. Verkligen!

Ett litet kuvert kom med en färggrann beställning. Stort tack!

Janicke sa...

Åh guså gott, vilken härlig avslutning på en härlig dag!

Maribel sa...

Rökt flundra är alldeles för längesedan jag åt. Så gott.
Ha det bra /Marika

Vonkis sa...

När jag var liten hade vi en granne som rökte fisk. Favoriten var helt klart sik.

Annette sa...

Fina bilder igen! Kan du väva också?! Jättefin matta i fina färger och med perfekt bredd, och så jämnt och fint.

Bosse Lidén sa...

Mysigt inlägg att läsa så här i efterhand. Vamlingbo Prästgård var en otroligt trevlig ny bekantskap för oss. Där fick man ju "allt" i samma paket.
Ps. Du verkar vara en tusenkonstnär.