Sidor

03 juli 2017

EFIT - från Prag till Stralsund


Då var det dags för en EFIT från mobilen igen. I bilen, denna gång. Vi är på väg norrut och jag försöker uppdatera lite då och då. Vi skaffade Telia Sense före resan och har wifi i bilen.


7.00
Prag.
Vaknar i vårt fina hotellrum på ön Kampa vid Karlsbrons västra fäste.



8.00
Hotellfrukost. Inte lika lugnt eller välsorterat som på söndagsmorgonen. Men gott.



9.00
Köper lite öl och annan dryck i en matbutik norr om staden. Bl a ett bubblande vun som ser turistigt ut, men en tjeck köper 12 flaskor och säger att det är gott. Jag chansar på tre flaskor. 30:- styck är ju ingen större ekonomisk uppoffring.


10.00
GPS:en sägs vara uppdaterad men den här motorvägen känner den inte till. Då är det bra att ha en codriver som skriker när föraren vill svänga ner på småvägar!



11.00
Vi pausar vid slottet Moritzburg som ligger otroligt vackert omringat av vatten.
Vi vandrar runt i parken och njuter av miljön.



12.00
Det viktigaste med tyska slott och borgar näst deras skönhet är kakorna. Har ni aldrig ätit tyska bakverk har ni verkligen missat något!
Jag drygar ut lunchen med wienerkorv också.



13.00
Efter att ha fyllt ögon med skönhet och mun med godsaker har vi nu en dryg bilresa framför oss.



14.00
I bilen. Autobahn. En del vägarbeten, men inga störningar.



15.00
Lite konstigt känns det att ha en påskmustflaska med tjeckiskt vatten i Tyskland. Så litet är Europa, trots allt.



16.00
Gamla kartor är trots allt bra att ha. Jag planerar en liten avstickare från resvägen.



17.00
Vi vandrar längs stadsmuren runt Neubrandenburg. Stadskärnan var inte medeltida som jag hoppats, men det fanns ändå en hel del att välja på.



18.00
Köper vi frukost mm. Imorgon får vi inte njuta hotellfrukost.



19.00
Far vi vidare. Passerar en del väggmålningar som inte riktigt lyckas piffa upp de gamla öststatshusen.


20.00
Har vi kört rakt in i spöregnet i Stralsund. Maken får gå ut själv för att hämta nyckeln till vår lägenhet. Mitt paraply ligger ordentligt nedpackat i väskan.



 21.00
Aperol spritz i väntan på maten. Mysig restaurang, knasig kyoare.



22.30
Är vi de sista som lämnar restaurangen. Mätta och nöjda.



23.00
Regnet har dragit bort men torget är öde. Det är trots allt måndag.  Anar att här var mer drag i helgen.

Och där säger jag godnatt!

15 kommentarer:

Micke sa...

Man kan ju bli chockad värre då det kommer uppdateringar om EFIT från "Anni-blå" redan klockan 10 ;)

Skrik lugnt och hitta rätt!

Vonkis sa...

Det är ju nästan så en måste åka till Tyskland bara för att testa bakverken :-)

Efwa - Medea sa...

Jag har helt missat bakverken i Tyskland men det kanske mer beror på att jag inte ofta äter bakverk alls. ;-)

BP sa...

Hotellrummet i Prag är behållningen här - det är så otroligt läckert.
Slottet Moritzburg verkar behöva en total makeup om man säger så, men tyska bakverk, om man gillar sött, är ju kända för sin kvalitet.

Neubrandenburg fick jag faktiskt googla - forna DDR, nu vet jag det också.

Beundrar dig att du lyckas mobilblogga med så många bilder. Det har jag då inte lyckta med än. Bra jobbat!!!

Kattis sa...

Om tyska bakverk tycker vi! :)

Eva Trillian sa...

Annie och Telia levererar :)
Tänk så bra det är med gamla hederliga kartor ibland :) Och oj så gammal jag kände mig när jag skrev det ... men det må ju vara hänt, det är ju (nästan) sant ;)

Charlotte sa...

Vilka härliga bilder från Prag och Tyskland. Nu blev jag verkligen sugen att ge mig ut på en bilresa! Om inte annat så bara för den goda matens skull!
Ha en trevlig semester!

Susjos sa...

Så kul att få se bilder från er resa!
Mums med tysk korv säger jag ( och öl...fast där kanske den tjeckiska är ett strå vassare!)
Galet att tyskarna dubbar de engelska filmerna, men så är de inte så duktiga på engelska heller minns jag nu när vi var till Berlin!?
Ha det fortsatt toppenbra!

Vilt og vakkert sa...

Hei, Praha er en av mine favorittbyer, mange flotte steder dere har besøkt! Fortsatt go´ferie ;:OD)

Cari sa...

Vanliga papperskartor är bäst när det gäller planering av resor. De ger översikt.
Att hitta in och ut ur städer - där är gps:en fantastisk. Så en kombination är vad som behövs.
Kul att följa er resa.

Mia Eggimann sa...

Det ser helt underbart ut, vill åka dit med. Men det får bli senare, en del annat på agendan nu.

Ariella sa...

Kikar in på er fina efitdag. Så mysigt!!

Olga T sa...

Det där hotellet i Stralsund bodde vi på 27 juni! Vilket fint hotell!! Frukosten var otroligt bra.

Annette sa...

Så kul med uppdateringar om mycket av det som en roadtrip består av! Jag gillar ju sådana resor och känner igen mig i så mycket av hur ni planerar era resor. Det blir nästan litet nostalgi trots att jag inte varit på de platserna :) Hotellrummen är alltid lika spännande att upptäcka, och se om de motsvarar förväntningarna. För att inte tala om frukostarna som kan variera rätt så rejält. Kartläsningen. Den tycker jag är en stor del av nöjet. Patrik kör och jag läser kartan. Ibland har vi GPS, men jag gillar överblicken man får av en vanlig karta. Och apropå det skall jag skriva ut några resvägar på skrivaren i dag, inför vår resa. Och livsmedelsbutikerna, de är alltid en intressant upplevelse. Där tycker jag att skillnaderna kan visa sig ganska ordentligt mellan olika länder, och faktiskt även mellan olika platser i ett och samma land.

Versch sa...

Åh vilka härliga bilder. Kul att fler varit på resande fot denna EFIT-dag. :)