Sidor

04 augusti 2018

EFIT - en Prideparad-augustilördag i butiken


Jag missade förra EFIT - sicket elände! När jag låg på den gotländska sandstranden och njöt på onsdagen tänkte jag på den, men när jag satt i bilen på väg till båten hem på torsdagen hade jag helt glömt bort den. Sådana resdagar går inte att återskapa heller.

Idag ska jag jobba, så det blir inte världens roligaste dag att följa, men så här har jag det en svettig lördag i Gamla stan. Andra som fotograferar sin dag varje timme finner du här.


8.00
Trött, trött, trött ...
Äldste sonen har varit uppe i småtimmarna för att följa en live-streaming.
Under tiden stryker han om det behövs. T ex sin pappas skjortor.



9.00
Det blir Ernst till frukost.
Han är lite färglös i år, tycker jag.
Lite för naket för mig.
Lite för lite blått ...



10.00
På tunnelbanan på väg till stan.



11.00
Öppnar butiken i Gamla stan.
Det regnar.
Undrar om det blir en lugn dag trots Prideparaden?



12.00
Kanadensiska kunder undrar om de får ta hem renskinn.
De får ta reda på vad som gäller, hoppas de återkommer.



13.00
Hittar prislappen en kund tappat.
Sätter tillbaka den på rätt örhängen.



14.00
Jag börjar undra varför jag inte hör paraden.
Upptäcker då att den inte alls går genom Gamla stan!



15.00
Hittar en ny tesort bland påsarna i köket.
Den var inte alls dum.



16.00
Mellan kunderna stickar jag på ett riktigt UFO.
Ibland undrar man ju varför saker blir liggande?



17.00
Kollar när jag ska jobba nästa gång.
Inte förrän i september.
Gott om tid att hinna med det som ska göras inför höstens utställning.



18.00
Tunnelbanan hem igen.
Passerar Lillhunkens gymnasieskola.
18 dagar kvar av sommarlovet.



19.00
Maken och Lillhunken har kommit hem från sommarens scoutläger.
Nu vill de ha pizza.
Jag köper räkor till mig.



20.00
Plockar de mogna björnbären.



21.00
Scouternas tält ligger på vädring över hela uteplatsen.
Undrar om maken kommer ihåg att ta hand om det före natten?



22.00
På väg till stan klickade jag hem de snygga sittkuddarna
men kunde inte betala så ordern gick om intet.
Nu försöker jag igen, men då tar kuddarna slut framför ögonen på mig.

Slutar min EFIT där för idag, ska läsa bloggar
och se lite Poldark innan jag kryper i säng.

18 kommentarer:

Lisbet sa...

Hej! Få se vad din dag kommer att bjuda på. Jag har många gånger tänkt visa ngn efit, men inte kommit till skott. Får ha det i planerna.
Ser vackra skor, vacker kjol och vackert paraply. Det blir nog en bra dag för dig.
kram

mossfolk sa...

Oj, jag har missat efit igen. Tycker att tiden går så svindlande fort nu.
Så mysigt med en butik mitt i gamla stan och kul att vara på plats nu under Pride!

Mias Mix sa...

Rolig idé med efit. Regnade här också men nu skiner solen igen. Hoppas det blir uppehåll under paraden. Hade gärna åkt upp men packar för fullt. Och sista rycket med jobbet.
Vilken väluppfostrad son som stryker kläder medan han kollar!
Ser att Ernst i alla fall har blå tröja 😉 Annars kollar jag aldrig på Ernst.
Hoppas du får en härlig dag på jobbet så hörs vi snart igen. Kram

Vonkis sa...

Härligt med regn.

Var och såg Pridetåget för fyra år sedan, det var en häftig upplevelse.

Annika sa...

Tittar in på din dag. Kan du skicka hit regnet sen, det skulle behövas.

Lillian "sognafaret" sa...

Jeg har også glemt et par stykker, så nå har jeg skrevet det ned i min kalender. Jeg er i full gang, men innlegget får komme i kveld. Nå skal jeg kose meg litt med å titte inn til andre som allerede har startet opp innleggene sine. Nyt helga!

www.jette.se sa...

redigt av sonen att stryka när han kollar livestream!!
Tack för trevligt inlägg!

BP sa...

Vilken väldresserad son! Bra uppfostran där! Ernst klarar jag inte av alls, oavsett färgerna som är inblandade.
Åsså sitter du på t-banan i färger som inte ens är i närheten av blått. Det var aningen otippat måste jag säga;-)
Vad är det för fel på vanlig engelsk te utan "bismaker"?! Här är jag totalt omodern faktiskt.
Så nu är du ledig hela augusti! Inte illa! NJUT!

Efwa - Medea sa...

Kikar in på din dag. Vilken härligt uteplats ni har med plats för många personer. Trist att kuddarna tog slut framför ögonen på dig. Så var det för mig en gång när jag skulle köpa skor och min betalning inte gick igenom först pga dåligt internet. När jag väl kom hem fanns skorna inte kvar. Det stör mig lite fortfarande.

Lena i Wales sa...

Mycket händer på en dag. Ibland tycker man att det inte hänt något, men när man tittar tillbaka upptäcker man att det hänt riktigt mycket.
Hann inte med Gamla Stan eller kanske orkade inte i värmen, vid mitt senaste Stockholmsbesök.
Nu är jag tillbaka hemma i det soliga och sköna Wales.
Önskar dej en fin dag!

Razzy sa...

Vilken dag du fick, alltid lika härligt att hänga med. Här försöker virka och sticka så mycket som jag bara hinner och jag hoppas jag hinner få ihop det till September. Kram

Vonkis sa...

Hur gick det med kanadensarna och renskinnet?

Vädra tält, det är många många år sedan jag behövde göra sånt, kan sakna det lite ibland.

Ang. tagetesen, vad snällt av dig att vilja skicka frön, jag får se till att det finns plats på balkongen helt enkelt :-)

Mias Mix sa...

Typiskt med kuddarna. De hade ju passat perfekt hos dig.
Jag såg att det fanns en liten ruta på min sida där man bockar i om man tillåter kommentarer. Den var inte ibockad. Det konstiga är att jag har aldrig behövt göra det förut, den har liksom varit ibockad av sig själv jämt. Vi hörs!

Lisbet sa...

Och din dag blev bra, ser jag.
Skönt med långledigt!

Åke sa...

Vilken spännande dag 🤗 Men Ernst!! Hade väl varit mer spännande med nyheterna eller vädret 😉 Björnbär är väl för goda ja... Pride rymdes nog inte i gamla stan... ja skjortorna ja, bra uppfostran 🤗 En fortsatt fin sommar till dig.

Eva sa...

Tittat in på din dag. Åh, jobba i butik i Gamla stan. Det låter spännande.

Micke sa...

Haha, skrattar till här då du tycker Ernst är "för lite blå" :)

Det var ju inte så mycket jobb denna "dikes-röjar-dag" utan mest att slå ner gräs och sly. Tidigare år när vi som började med detta var det mer en avverkning då vi fick klippa/såga mindre träd.

Så, det blev en lugn och skön eftermiddag för mig.

Eva Trillian sa...

Önskar mig en natt-streaming-tittande strykare :)
Visst är han lite blaskig i år, han Ernst!
Björnbär! Mmmm...