Sidor

31 augusti 2018

Hos mästaren Piet Oudolf, del ett


Äntligen fick jag besöka Piet Oudolfs privata trädgård i Hummelo, något jag önskat i mer än tjugo års tid. Han påverkade mitt val av växter när vi köpt vårt hus, på ett sätt som nästan är skrattretande. Nu var det verkligen sista chansen att få se hans egna trädgård eftersom detta är sista sommaren som den hålls öppen för allmänheten.

Om du som kikar in här inte vet vem Piet Oudolf är så kan jag säga att han är för trädgårdsvärlden vad Mick Jagger, Bob Dylan, Michael Jackson, Elvis Presley m fl är för musikvärlden - tillsammans! En fullständigt unik och banbrytande trädgårdsdesigner.



Solen strålade denna fredag i slutet av juni och det visade sig vara nästan omöjligt att ta fotografier som förmedlar den upplevelse trädgården är. Jag konstaterade att de bästa bilderna var de när huset fanns med.



Närmast det moderna huset ligger en stor nedsänkt yta med rader av högväxta perenner i klassiska milda Oudolf-färgskalan. Mycket gräs, förstås.



En av de första perenner jag frösådde var just denna kransveronika. Den lever och frodas än i min trädgård.



Bortanför träden breder odlingsmark ut sig. Detta är minst sagt ute på landsbygden.



Åt andra hållet finns några små äldre hus och det ursprungliga bostadshuset.



Gångarna bland de högväxta perennerna var raka, men smala. Luften var fuktig i hettan och allt kändes nyvattnat.



Äldste sonen fick sig en pratstund med fru Oudolf som var på strålande humör, speciellt glad blev hon av att höra att vi var från Sverige där flera av makens skapelser kan besökas (Enköping, Vällingby, Skärholmen, Sölvesborg ...).



Hon berättade att trädgården vattnades varje morgon och att det tog flera timmar. Den här delen av trädgården är den gamla plantskoledelen som sonen skötte. När jag nu kikar på Google Maps ser jag en äldre satellitbild från plantskoletiden. Det moderna huset finns inte med.



Vi hade tur denna fredag eftersom här inte var så många besökare. Fru Oudolf berättade att helgen före hade det varit tjockt med folk. Alla vill komma hit nu när de vet att det är sista chansen.



Blodtopp står min min inköpslista.



Men vitlysing har jag redan.



Nyanserna är så subtila att kameran inte förmår att återge dem. Kanske om ni klickar på bilden så den blir större?



När en dam i knallrosa dök upp blev hon en bra kontrast i den milda färgskalan.



Den nedsänkta delen av trädgården och den högre ytan framför förrådshusen skiljs åt av en stenlagd sluttning och en rabatt i blåare färgskala. Perovskian stod som utropstecken i det gröna (ja, den har jag också).



Den högre ytan var planterad med lägre perenner i starkare färger.




Från den högre ytan ser planteringarna ut att vara i samma höjd som de i den lägre. Höjdskillnaden trollas bort.



Mellan förrådshusen och det äldre bostadshuset är marken stenlagd och planterad med vackra gräs i ett symmetriskt mönster.



En tillbakablick runt ett förråd mot det moderna.



Här är planteringarna betydligt mer ordnade, utan att på något sätt vara tråkiga.



Sedan trodde maken att vi var klara, men ack så fel han hade. Det är ju på andra sidan det gamla bostadshuset som den ursprungliga trädgården ligger. Den kräver ett eget inlägg, för där blev jag helt, helt, helt knäsvag.

14 kommentarer:

Violen sa...

Så vackert, rena ögongodiset! Synd att något så inspirerande och genomarbetat ska läggas mer men det finns väl skäl för det beslutet. Har varit i Enköping och sett de härliga planteringarna där, vackert men i mindre skala!
Tack för att du tar dig tid att visa och berätta!

Anni sa...

Nja, den ska inte läggas ned utan bara bli mer privat. De är inga ungdomar, paret Oudolf, och jag kan knappt ana hur mycket ork det krävs för att ha främmande folk i trädgården dag efter dag.

Ingmarie We sa...

Så fina foton från Piet Oudolfs trädgård. Lyckliga du som kom dit innan nedläggningen av trädgården. Skall bli spännande att se ditt nästa inlägg om trädgården. Ha en skön helg.

BP sa...

Har aldrig hört talas om Piet Oudolf, men jag måste säga att han verkar gilla "vilda" trädgårdar, inte välansade. Å det gillar jag skarpt. Det finns inget värre än "perfekta" rabatter, enligt mig alltså.
Huset ser visserligen ut som en skokartong, men på något konstigt sätt passar det in som kontrast till trädgården.
Ska bli intressant att läsa del 2 och se de gamla husen.

Maggan sa...

Det var en ny trädgård för mig har aldrig hört talas om den.Vad trevligt att få se en trädgård som är så vacker men som ser ändå vild ut och det var mycket ögongodis i den.Det var en trevlig trädgårdsvandring som man fick ta del av tack vare dina fina bilder.Det ska bli intressant att få se mera bilder därifrån.Ha det gott/Margareta

Marit sa...

Takk for vakre bilder! Så bra at du fikk vært der innen de stengte hagen. Fantastisk hage.

God helg!

Rost och rädisor sa...

Hade gärna också varit där. Genialt med all växtlighet som ger en vild och rufsig känsla mot det strama huset. Lite förvånad att man vattnar varje dag, eftersom jag förknippar honom med ganska självskötande planteringar och stäppväxter.
Allt gott
/Anette

Carina sa...

Mycket vackert! Jag kikar nog allra mest på teglets behagliga, oskrikiga färg om du förstår hur jag menar. Och gräsen i stensättningen... ..ljuvlig kontrast. Har varit i Sölvesborg och kikat - det är också fint men inte den storskaligheten.

Ha en fortsatt fin helg! Kram, Carina

Glädjekällans Trädgårdsblogg sa...

Så vackert! En resa jag gärna hade varit med på. Kanske har jag missat lite information men varför skall inte trädgården visas längre?
Fortsatt trevlig helg!
Birgitta

Trädgård i Torslanda sa...

Så kul att få se bilder från deras trädgård. Har inte varit där men är bekant med hans stil och offentliga planteringar. För mig känns de väldigt mycket sensommar och höst. Man ser färre bilder på hans design när det är vår och försommar. Har alltid undrat hur de ser ut då.
Ha det fint
Helene

Susie på Stjärnarve... sa...

Så vackert - och så smakfullt! Ett ställe jag gärna hade besökt.....
KRAM/Susie

Eva Trillian sa...

Vet inte vem Mästaren är och har inte vett att bli imponerad ;) men njuta av bilder - DET är jag bra på, set har jag gjort! Vacker plats!

Paula sa...

Ooooh, gillar växtvalet, miljön....men huset??? Det liknar byns gamla pappersfabrik som nu står inför rivning! Ja ja jag vet, moderna hus kanske inte är arkitektoniskt vackra, men detta var...hmmm inte i min smak. Men kanske ska man reagera på kontrasten, för det var ju inte heller ett myller av brokiga granna blomster utan mer subtila växter, i olika höjder och nivåer och texturer. Säger en som aldrig haft trädgårdsdrömmar överhuvud taget. Men som älskar natur, och jag såg väldigt mycket natur här.

Maribel sa...

Hej Anni!
En härlig trädgård med fina växtval, har sett en dokumentär från trädgården, troligen i samband med Chelsea Flower Show.
Nu skall jag titta på del två.
/Marika