Sidor

15 augusti 2018

Två helt olika marknader i Holland

Det var här, på Landals anläggning Hof van Saxen utanför holländska Assen, vi skulle bo i en vecka. I denna huslänga, näst längst till höger bakom träden, fanns vår semesterbostad med tre sovrum, kök och stort vardagsrum. Hela området är bilfritt och åt detta håll hade vi en stor sjö som i vår ände var stilla men i andra hade både bad- och lekplats.

Det var svalt när vi kom, så vi passade på att elda lite i den gasdrivna spisen för att få upp värmen.

På andra sidan huset hade vi en uteplats vid en mindre sjö. Ingen som helst insyn, det här var det närmaste jag kunde komma huset från "trädgårdssidan" och då bodde vi näst längst bort där man ser en bit klippt häck kika fram.

Varje morgon tog jag maken i hampan och promenerade runt utanför hela anläggningen före frukost, en slinga på drygt fem kilometer. Sönerna väcktes när frukosten sedan var klar.

Egentligen skulle vi bott på en helt annan anläggning med trädäck mot vattnet, men tre månader efter att jag bokat den fick jag veta att vi inte kunde bo där. Mitt krav på nytt boende var att det skulle ha direktutgång till vatten och det fick vi.

De tyska grannarna matade sjöfåglarna och när de tvingades resa hem, eftersom deras son bröt benet i hoppborgen, fick vi ta hand om alla hungriga fåglar.

Själva semesteranläggningen utnyttjade vi inte så mycket. Vi badade i den gigantiska badanläggningen en gång och gick på en fin klassisk konsert en annan, men det var också allt. Vi ville mest ha en bra utgångspunkt för utflykter.

I Assen var det marknad på midsommardagen, så vi åkte dit. Ett stort stång med rökt fisk spred goda dofter.

Holländska ostar i mängder, såklart.

En del blommor, de här stora vallmofröställningarna var väldigt vackra.

Assen är främst känt för sin racingbana (TT Circuit Assen) och nästa helg skulle här vara stora tävlingar, så det satt racingrelaterade svartvitrutiga flaggor uppe överallt.

Vi köpte goda korvar av en handlare som använde sig av svenska iZettle för att ta betalt.

Ett stånd som var fyra gånger större än de andra, gräddade bake-off-bröd på plats men hade också en hel del färdigbakat. Och en glad bagare! Vi köpte bake-off-bröd att grädda själva och jisses, så goda de var!

En annan dag körde vi till en endagars loppismarknad i Klijndijk, den var så pass stor att de tog entréavgift.

Ett ställe där man fick gå långsamt för att inte missa något eventuellt fynd.

Men även mat, såklart. Visst har han ett snyggt förkläde!?

Ibland var det svårt att se om saker var nytillverkade eller gamla. Ibland spelade det ingen roll.

En sanslös blandning av egentillverkat, importerat och antikt.

I ett stort tält hade en bröllopsarrangör dukat upp snygga stilleben. Hon insåg att hon inte hade någon presumtiv kund i oss svenskar.

En kör hann sjunga två strofer innan strömmen bröts.

Det här klotet ville både sonen och jag ha. Men visst ser det nytillverkat ut?

Det gällde att välja bland alla godsaker och fundera både en och två gånger över möjliga användningsområden.

Här fanns en del provisoriska fik, det här tyckte jag var fullkomligt bedårande. Kände ett plötsligt behov av storblommiga dukar. Och parasoll med tofsar.

Två saker köpte jag, den ena var tvättfatet på vänstra stolen. Visst syns det tydligt att det står "Anni" på det!

Jag fick en trevlig pratstund med kvinnan som sålde fatet, som är en kändis inom loppisvärlden. Bl a skriver hon krönikor i en holländsk antikvitetstidskrift. Hon berättade att det skulle vara en väldigt stor loppismarknad i Hummelo några veckor senare. Den hade jag såklart gärna besökt! Jag fick också veta att hennes man hade arbetat på anläggningen vi nu bodde och att hon ofta gjorde affärer med svenska antikbutiker. Tänk att få följa med henne på inköpsresa till hennes bästa franska "brocantes"!

Lena i Wales sa...

Holländarna är bra på dessa typ av anläggningar. Har besökt en liknande nära Rotterdam. Alltid rent och välorganiserat. Lite annorlunda än i UK.
Holland har så mycket att ge, god mat, framför allt ostar och fisk, så mycket att se. Har varit mycket i Holland genom åren, både som reseledare och besök hos vänner.
Min nederländska börjar rosta, men om några veckor får vi besök av nederländska vänner och då får jag prata och praktisera språket igen.
Intressant nedan också om bunkern.
Ha en skön semester i Nederland!

Maribel sa...

Hej Anni!
Blev sugen på en resa till Holland, och loppiset ser kul ut. Ditt fat var nog avsett för dig.
Ha det fint /Marika

Violen sa...

Kul att få följa med dig till Holland! Mitt hjärta klappar lite extra för både Holland och Belgien. Bodde i Belgien i två år och då blev det en och annan tur till Holland för att handla. På den tiden var svenskarna mycket väl sedda i Holland och vi blev alltid så vänligt bemötta!

BP sa...

Ert boende var ju helt fantastiskt! Holland är ju ett såpass litet land med korta avstånd. Där är det ju idealiskt att bo "i mitten".
Assen känner jag såklart till. Vi kollade MotoGP och de andra tävlingarna live på tv - såklart!

Å tvättfatet står det verkligen "Anni" på, i versaler dessutom:-)

Paula sa...

Holländare är hypersupertrevligt folk! Det är så kul att se att några åker på semester till Holland samtidigt som de flesta holländarna verkar vara här hos oss! Det fullkomligt kryllar av dem i Säfsen. Och vi gillar dem, mycket. Och många av dem har flyttat hit med sina familjer och startat egna företag. Stället ni bodde på verkar häftigt, och vilka matvaror! Jag har fått en del holländska specialiteter men de har mest varit av det söta slaget...

Nette Cecilia sa...

Visst stod det ditt namn på fatet . Så härligt ställe gillade faktiskt parasollet och dom blommiga dukarna ,det kändes sommar . Kramen Nette

Mias Mix sa...

Det här inlägget var bra mycket trevligare än Hitlerfabriken. Blev ju bra boende trots bytet. Och mysiga utflykter. Står absolut Anni på handfatet :)
Är du hemma från Gotland nu? Så himla skönt att åka iväg själv.

Eva Trillian sa...

Skådade en m¨lad ko och stannade upp lite extra för att se - och upptäcker även en Lama! Hade jag varit där hade den fått följa med hem, helt klart!
Mycket fint att se :) Alltid lika trevligt att få följa med dig på "tur"!