Sidor

24 november 2018

Blois historia på fyra slottsväggar - son et lumière


Till höger, innanför källarvåningens fönster skulle vi sova nästa natt. Detta är mitt i Blois, precis nedanför slottet. Det där med nära är bra, det har jag ju lärt mig.



Källarvåningen hade faktiskt ingen insyn, fönstren var sådana där speglande. Vi sov med öppna fönster, så jag undrar hur mycket makens snarkningar hördes ut.

Här hade vi ett litet pentry och matplats också, så här hade vi kunnat stanna längre.



Men efter en enklare middag på rummet gick vi ut i staden. Runt hörnet fortsatte charmen och eftersom det var gågator fanns ingen trafik.



Vi gick bort till den dekorerade trappan, Escaliers Denis Papin, som Annette hade visat från en tidigare resa. Då såg dekorationen annorlunda ut, titta här.



Det pampiga slottet såg italienskt ut med sin loggiafasad från norra sidan. Vi bodde på södra sidan och kunde inte se slottet alls, så den här synen var lite överraskande. Så olikt de andra slott vi sett och besökt!



Här kände man sig verkligen underdånig.



Vi rundade slottet och kom upp till entrésidan som inte alls var lika mäktig. Blois är en kuperad stad!



Entrén hade inte öppnat än, så vi kunde gå runt i den lilla parken bredvid.
 


Utsikten här uppifrån var fin. Någonstans där borta låg vårt rum.



Färgerna i Blois är grå, vit och röd stod det på en skylt och jag kan bara hålla med. Gråa tak, vita fasader och röda tegelskorstenar.



Där fanns piggsvinet igen!



Och igen! Men just detta fanns inne på borggården. Nu hade portarna öppnats, vi hade betalat för entrén och fått våra headset med audioguide.



Vi var tidiga in, som synes. Snart mörknade himlen och gården fylldes av besökare.



Så började skådespelet. På gårdens alla fyra väggar visades Blois historia i en en välkoordinerad och spektakulär ljusshow. I våra hörlurar fick vi berättelsen på engelska, men den franska versionen dånade ut över gården.




Och vilken historia! Kärleksdraman, kollapsande slott, Katarina av Medicis död, hemligheter och strider är delar av en fascinerande soppa.

Var det Katarina som låg bakom Bartolomeinatten, med massmordet på protestanter? Hade hon ett rum där hon gömde alla mördade motståndare? Kanske här på slottet?





Här på slottet mördades hertigen de Guise, Maria Stuarts farbror, förrådd av kung Henrik II. Maria som sedan gifte sig med Henrik II:s son Frans och var drottning av Frankrike i två år innan hon som änka återvände till England. Då blev Katarina regent i väntan på att nästa son skulle växa upp.




Jag kan varmt rekommendera den här föreställningen, både för den fantastiska ljusshowen och intresset som väcks för europeisk historia.



Föreställningen visas varje kväll från slutet av april till slutet av september och varar i 45 minuter. I juli började den kl 22.30, så återigen var det skönt att ha nära till sängen efteråt.

Att se fyra slott samma dag var fullt görligt för oss, men vill man se saker noggrannare krävs mycket mer tid på varje ställe. Hade detta varit när vi reste med våra barn hade dagen sett helt annorlunda ut. Jag vill gärna tillbaka till Blois för att också gå in i slottet som verkar vara väldigt vackert och modernt visat, bland annat med VR-teknik.



 (Och eftersom BP tycker synd om min chaufför kan jag berätta att han gillar att köra bil. Jag är inte lika förtjust i långa bilresor, så jag försöker korta ner dem eller stoppa in lämpliga sevärdheter på vägen. Plus att jag ser till att han får vila ordentligt. Jag vet precis hur han uppför sig när han börjar bli trött i bilen.)

8 kommentarer:

Kristinas oas sa...

Blois har vi varit i, men det var (nog) ett tag sedan. Minns varken slottet eller målade trappor. Häftig ljusshow och skönt att ha nära hem!
Kram Kristina

BP sa...

Vilken ljusshow! Den var verkligen värt att titta på. Helt otroligt. Vilka färger. Love it! Även jag som är urkass på historia hade nog njutit för fullt där. Å slottets exteriör från norra sidan är ju magnifik. Tänkte faktiskt på Venedig där.

Åsså skrattade jag gott åt sista stycket i ditt inlägg. Hahaha! Du planerar resan med slott med mera du vill besöka, du lägger ut "rutten" så att den passar dig alltså. Vilken tur för dig att din man gillar att köra bil, då du ju inte har körkort;-) Undrar bara om han tycker lika mycket om (i hans fall uppenbarligen uttröttade) vandringar i trädgårdar;-) Gud så jag skrattade. Å jag tackar så mycket för länken:-) Tycker nästan att jag förtjänar den - nej, skojar bara;-)

BP sa...

Me again: Glömde ju säga att jag bara älskar den dekorerade trappan. Din är vassare än Annettes. Undrar hur ofta den målas om...

Paula Merio sa...

Maffigt är bara förnamnet! Jag är avis på alla härliga övernattningsplatser ni varit på. Tycker halva nöjet på en resa är upplevelsen av nya sängplatser! Alla är ju inte lika lyckade förstås, däremot väldigt personliga. Inga Scandic-hotell om du förstår vad jag menar!

Eva Trillian sa...

Läckert med en sådan ljusshow! Färgerna!

Lena i Wales sa...

Har aldrig varit i Blois, men vilket ställe! Har totalt missat detta ställe.
Son et lumier, vad vackert. Har sett några linkande i Abberville, Amiens och någonstans i södra Frankrike. Roligt med ditt historiska inslag, tycker jag.
Underbart inlägg!

Violen sa...

Häftigt skådespel i kvällsmörkret!

Maribel sa...

Hej Anni!
Ser helt fantastiskt ut med ljusshowen, kul att få ta del av slottets historia med hjälp av bilder.
Ha det gott /Marika