Sidor

17 november 2018

Konst och idéträdgårdar vid slottet Chaumont


Det var bara 40 minuters bilfärd från vårt hotell i Villandry till Chenonceau och sedan ytterligare en halvtimme till Chaumont. När jag lade upp den här bilden på Facebook vägrade vännerna att tro att det var ett riktigt slott, men se det var det!

Det ursprungliga slottet/fortet brändes ned av Louis XI 1465 för att straffa Pierre I d'Amboise som varit delaktig i revolten mot kungen. När Pierre "gjort en pudel" fick han tillbaka sin mark och byggde upp ett nytt slott med hjälp av sina söner. Det var detta slott som Diane de Poitiers fick byta bort slottet i Chenonceau mot.



Slottet tömdes på innehåll när staten exproprierade det 1938, så vi brydde oss inte om att gå in. Idag ska här finnas en konstsamling, men det som lockade oss mest var den internationella trädgårdsutställningen med totalt 36 olika idéträdgårdar.



Vi gick bara in på borggården, vars sida mot staden hade rivits så byggnaden var U-formad och utsikten över Loire enastående.



Min största behållning var faktiskt de här rabatterna utanför slottet, helt i mina färger!



Här fanns också en hel del installationer, som denna av Patrick Dougherty,



 denna bambuskapelse av Tanabe Chikuunsai IV



 och denna återbrukskonst (av läsk- och ölburkar) av El Anatsui.



Vi avverkade de många idéträdgårdarna i ett hyfsat tempo. Först ut var "Ceci n'est pas un jardin"/"This is not a garden", inspirerad av underbare Magritte. Har ni möjlighet att besöka hans museum i Bryssel ska ni göra det. Vilken man!



I denna trädgård skulle man klippa en bit garn som skulle symbolisera en tanke.



Den knöt man sedan fast och lämnade bakom sig.



Jag lät bli, för garnet var ju inte blått.



Dessutom blev det aningens stökigt. Undrar just hur här ser ut efter ett regn?



För övrigt var det både inspirerande och oinspirerande trädgårdar, så jag visar bara ett urval bilder.











Det var ruskigt varmt och när vi gått runt såg jag att mina ben och min ena arm hade svullnat av värmen. Det såg ganska läskigt ut, jag kunde inte knyta näven. Vi hade tackolov fungerande AC i bilen, även om det bara var tjugo minuter till nästa slott så var det en skön avsvalkning.

8 kommentarer:

BP sa...

Installationerna var ju hur cool som helst. Men inte i den värmen. än en gång tycker jag synt om din stackars man som fick köra hela tiden. Slottet Chaumont som byggnad var en höjdare:-)

Rost och rädisor sa...

Kul med idéträdgårdar, både som man gillar och sånt som kanske borde stannat just som idé. Patrick Dougherty skulpturer gillar jag skarpt. Han har gjort nåt liknande fast upp och ner i Astrid Lindgrens Näs.
/Anette

Anita sa...

Hej Anni!

Slottet ser definitivt overkligt ut. Eller kanske, som slottet i Törnrosa, i varje fall som jag fantiserade om att det såg ut när jag var barn :)

För övrigt kan jag säga att rabatten o blå/lila/rosa/vita toner är helt i min smak också. Men trädet, det med röda blad, står det i vattnet? Blir helt konfunderad. Annars var nog det röda lite väl rött för mig. Men det passar ju nu i juletider, fast då är det väl bara stenarna kvar som är röda förstås.

Som vanligt är det roligt att resa tillsammans med dig. Och eftersom du nämner "nästa slott" i din slutmening så hoppas jag på fler reseinlägg :)

Kram
Anita

Maribel sa...

Hej Anni!
Ett riktigt sagoslott, riktigt vackert. Idéträdgårdar är alltid kul, man hittar något spännande, som den runda hyddan gjord av,bambu eller pil!
De blåa rabatterna är helt i min smak också.
Ha det fint /Marika

Annette sa...

Så vackert slottet och trädgårdarna var! Skriver in på listan direkt. Vi har inte börjat planera nästa resa än, men vad är det med mig och Frankrike egentligen, jag vill alltid tillbaka! Jag har ju inte sett Slottet Chaumont-sur-Loire, och det vill jag ju.

Carina sa...

Mmmm... bilden helt i din smak är lika med min tänker jag. Färgskalan så behaglig. Annars är det kul att se både sånt man gillar och ogillar det kommer till nytta på olika sätt.

Ha det gott! Kram, Carina

Kristinas oas sa...

Slottet är ju bara så vackert! Vad tyckte du om köksträdgården? Jag tycker om den delen och alla sommarplanteringar lika mycket som idéträdgårdarna. Och ja, men får vaska fram guldkornen bland idéträdgårdarna, men som tur är är ju smaken olika. :)
Kram Kristina

Eva Trillian sa...

Bambu-kost och blå stenar tar jag med mig som en tröst i det går :)