Sidor

12 november 2018

Nuit de Mille Feux på slottet i Villandry


Sju slott skulle vi besöka i Loiredalen, även om vi inte skulle gå in i alla. Först hade jag bokat tre nätter på ett och samma hotell, tänkte att vi skulle göra utflykter till de olika slotten därifrån. Men så insåg jag att det där med att köra 45 minuter tillbaka till ett hotell bara för att nästa dag åka bortåt igen inte var lyckat alls, så det blev tre helt olika boenden.

Det första var Hortensiarummet på ett hotell mitt i Villandry. Hortensior på kuddar och gardiner, slottet en bit bort längs gågatan och en stor parkering.



Maken lade sig på sängen och sov, jag såg Sverige möta England. En match som inte den heller sändes på fransk teve. Uruselt av en världsnation!



Vi hade bokat trerättersmiddag på hotellet, det passade bra när vi bara picknickat till lunch. Matsalen var vacker.



De stora solrostallrikarna visade sig bara vara till pynt, de togs bort när vi satte oss och sedan såg vi inte dem igen. Lite konstigt, tycker jag.



Eftersom BP så gärna vill se matbilder kommer här det som såg så lovande ut, en liten aptitretare utanför menyn. Men nej, det var mest spretigt och konstigt kombinerat. Vi blev lite konfunderade.


Jag minns faktiskt inte ens vad vi åt, men det här var makens förrätt
Och min. Någon sorts pannacotta med rom, tror jag.
Inälvsmat till maken.
Fisk till mig. Notera att vi har precis samma tillbehör till våra rätter.
Chokladigt till mig
Ostar till maken

Sedan gick vi till slottet som skulle ha kvällsöppet - i alla fall i trädgården. Något som brukar hända endast en helg per år, men just i somras hade de lagt till en extra helg. Tajming, kallar jag det.



Villandrys paradnummer är köksträdgården som är helt gigantisk och mycket franskt ordnad. Den ligger nedsänkt jämfört med slottet och omgivande trädgård.



Här växer grödorna i raka rader bakom klippta låga häckar. De blommor som finns får växa lite friare.



Runt köksträdgården går en balustrad, på denna sida med ett tak av druvor.



På denna högre nivå finns också lummigare trädgårdar med fontäner



och olika skulpturer



En yta gav en hemtam Piet Oudolf-känsla.





Runt den stora bassängen stod perfekta rader med träd, här började folk sätta sig till rätta. Vi hade ingen riktig koll på vad som skulle ske, så vi fortsatte att vandra runt.



Utklädd personal berättade historier och



spelade musik.



Allteftersom solen gick ner kom det mer och mer folk.



Perovskian fångade kvällsljuset.



Överallt stod det tända marschaller och vi började ana hur vackert här skulle bli när det mörknat.





Men att fånga det stämningsfulla på bild var inte så lätt.



Ett gigantiskt fyrverkeri till ackompanjemang av klassisk musik uppe vid bassängen följdes av elektronisk musik och lasershow på en av slottets väggar.



När allt var över var vi mycket tacksamma över att vi bara gick några hundra meter till hotellet, jämfört med de långa bilköer som bildades av alla som skulle lämna parkeringen ...



Nästa dag skulle vi börja "avverka" slott på riktigt.

10 kommentarer:

Cari sa...

Vilken resa ni gjorde.
Vilken upplevelse i trädgården. Visste du innan ni kom dit att det var öppet denna kväll?

Susjos sa...

Vilken häftig kväll ni fick uppleva! ;-D

BP sa...

Hahaha! Kan inte låta bli att skratta här. Alltså inte bara åt länken som jag tackar så mycket för:-) utan åt det faktum att maken efter att har kört mer än fyra timmar och många mil senare bara vill sova, medan du kollar fotboll:-) Ingen tvekan om vem som bestämmer "takten" och "trakten" i din familj;-)

Tack för den matresan förresten. Hade helt klart gått på din mans val. "Rognons" speciellt gjorda av en frank chef älskar jag. Har inte ätit njure på år och dag, och de bästa "rognons" har jag helt klart ätit i Frankrike. Nu blev jag såååå sugen:-)

Slottsbesök är liksom inte riktigt min grej, men fyrverkeriet gillade jag.

Kristinas oas sa...

Klart bäst i Villandrys slottspark var den nya delen i Piets anda, tyckte jag när vi besökte slottet. Men mitt favoritfoto i ditt inlägg blir det med perowskian i kvällsljus med slottet bakom. Så vackert och stämningsfullt.
Kram Kristina

Anita, de fyra blomsterhaven sa...

Villandry har jag ju hört talas om och även sett Monty Don besöka. Tycker du fångat stämningen väldigt bra men den bild som jag kan titta på hur länge som helst är den med perovskian i kvällsljuset! Ett mästerverk!

Kram Anita

Maribel sa...

Hej Anni!
Vilken upplevelse, vacker trädgård och ett fint slott.
Du har fångat allt fint på bild.
Ha det gott /Marika

Anni sa...

Självklart Cari! Planering är A och O - även om man sedan inte hinner alla planer och inte alla planer är lyckade.

Violen sa...

Grandiost! Tack för en storslagen upplevelse i din blogg!

Annette sa...

Ja, hjälp, så vackert det är... Jättefina foton, särskilt dem som du tog i kvällsljuset. Villandry kom inte vi till, så det slottet står också kvar på min lista. Det finns ju några stycken i Frankrike, ungefär lagom för en livstid att besöka :)

Eva Trillian sa...

Som att se på bilder från en sago-värld :) slott. Sommar. God mat. Skönt att julen kommer snart :) lite mer ljus, varma färger och good will :)