Sidor

19 november 2018

EFIT - med besök i litterär byggnad


Återigen dags att fotografera min dag varje timme. En ganska vanlig dag, men förhoppningsvis med lite intressantare slut. Hoppas det inte är fotoförbud då!

Andra som dokumenterar sin dag finns på EFIT-sidan.


7.30
Läser i söndagens Dagens Nyheter.



8.30
Matar utefåglarna.



9.30
Slutar aldrig fascineras över hur snart
fåglarna upptäcker att det finns mat.
Det var fågeltomt när jag lade ut den,
nu är nötskrikor, koltrastar, björktrastar
och gråsparvar på plats.



10.30
Året närmar sig sitt slut och det är dags att fylla på förråden
före årsskiftet.
Undrar vad som händer med mina brittiska leverantörer efter Brexit?
Kommer jag att behöva hitta andra, inom EU?



11.30
Fyller på glasförrådet hos en annan brittisk leverantör.

Hittar vad jag skrev när jag träffade Razzy för första gången - för tio år sedan!:

"Dessutom fick jag träffa Razzy igår kväll! Jag väntade utanför Hovet på en tjej som såg ut som på presentationsbilden, men se det var ju inte riktigt rättvisande. Hade jag inte sett det breda leendet, hade jag nog inte förstått att det var Razzy! Med hennes hungrige hårdrockarson i sällskap tog vi oss in på Hovet, perfekta platser nära klacken, och så hoppades vi på en bra match… Jo jo. Hoppet är det sista som överger en Djurgårdare… Men vi hade trevligt tillsammans, Razzy är en generös och öppen tjej som gav mig inblick i en annan värld – hennes vardag. Och vi skrek i kapp på hockeykillarna, vi jublade i kapp vid målen, vi stönade i kapp vid missarna."



12.30
Hämtar in amaryllislökarna från växthuset
och upptäcker en soffa som glömts kvar ute.
Åtgärdar detta direkt.



13.30
Ser att solen skiner och avslöjar allt damm i arbetsrummets fönster.
Ja, jag köper glas också. I alla fall blått glas.
Fåglarna är alltså inte något jag gjort, de är gjorda i en helt annan teknik.
Ute syns trädkojan med Jolly Roger.



14.30
I ateljén.
Bestämmer mig för att sära på glashögarna lite,
är rädd att de annars kan smälta ihop.
Fyra lager à 2 mm glas vill bli 6 mm i bränningen,
det betyder att de sväller på bredden istället.



15.30
Drar igång ugnen och hoppas på att mitt nya program
fungerar som det ska.
I så fall blir det (platta) julkulor av dessa högar.
Jag ligger efter i produktionen av julsaker.



16.30
Skriver ut biljetterna till lördagens match.
Vi kommer att sitta bredvid klacken,
det blir bra!



17.45
Försenade p g a signalfel kommer jag och väninnan in i Börssalen,
Svenska Akademins heliga finsal.
Alla mina foton är väldigt gryniga trots att här var bra ljus.



18.30
Lyssnar vi på Anna Nordgren som skrivit en tjock bok om Selma Lagerlöf,
tillsammans med Bengt Wanselius.
Selma var första kvinnan i Svenska Akademin
och skulle fylla 160 år imorgon.



19.30
Inspirerade till tusen går vi hemåt,
jag är extra nöjd som har gått på herrarnas i Börshuset.
Hur många kvinnor har gått på den toan tro?

Vi får höra ett sällskap som tränar på Luciasång.
De svänger in på Mäster Olofsgården,
så jag anar att de ska vara med på
 Gamla stans Levande julkalender i december.




20.30
Hemma igen kikar jag på den signerade boken.
Nu vill jag sitta ned och läsa,
men ikväll ska jag se film.



21.30
Mumsar på lite lakrits
med dulce, choklad och rosmarin,
köpt på Chokladfestivalen.



22.45
Joy visar sig vara en riktigt bra film, verklighetsbaserad.
Jennifer Lawrence, Robert de Niro, Isabella Rossellini är med.



23.45
Kollar temperaturen på glasugnen.
Den är 470 grader och på väg ned.
Tålamod är en dygd, brukar man ju säga.
Det gäller verkligen när glas svalnar ...

13 kommentarer:

Hanna sa...

Gud vilken vacker blå bänk! Och vad kul med så mycket fåglar!

Vonkis sa...

Ja jägarns. Det däringa Brexit påverkar nog fler än på först tänker på. Ska bli intressant att se hur det hela slutar.

Snart ska jag plocka fram ditt fina pepparkakshus. Den brukar få komma fram lite innan de andra julsakerna, och stå kvar ett tag efter att de andra plockats undan.

Vonkis sa...

Ang. gröten. Åt min kall i morse så det där med overnight oats skulle kunna vara något att testa.

Lillian "sognafaret" sa...

Tittet inn på din dag. For en utrolig nydelig blå benk.

BP sa...

Tror inte du behöver bekymra dig över dina inköp från England - än. Även om UK lämnar EU den 19 mars 2019, så kommer en övergångsperiod på två år att gälla efter det. Så du kan ta det lugnt ett tag till.
Den blåa soffan är fantastiskt fin. Förstår att du flyttade på den på stubben. Den ser nymålad ut, å då vill man ju inte att den rostar, eller hur!?

Anna sa...

Så spännande att se dig jobba med glaset! En kompis till mig jobbar också med glas. Hon gör skålar och smycken av glasflaskor.

Efwa - Medea sa...

Vilken vacker fågel. När jag kommer till huset på landet på lördag ska jag hänga ut fågelmataren och se vad jag får för fåglar i år.

Paula sa...

Alltid lika spännande att se dina alster och dina projekt. Sen med julattiraljerna? Det kommer en ny jul...varje år! Fyndigt va, nä ovanligt dumt sagt. Jag hoppar över julen som vanligt. Inte min grej. Vad säger dina leverantörer i England, vet dom hur det blir efter Brexit? Tack för titten på din dag, kram från pörtet

Lisbet sa...

Hmmm, vi får se vad det blir med allt. Er regering, England osv. Aldrig tråkigt i alla fall.
Men en sak är säker i alla fall! Anni hon hinner, hon är i gång! Vilken energi!
kram

Maribel sa...

Hej Anni!
Vilken dag, i språng dagen lång. Skall bli spännande att se ditt glasarbete när de svalnat. Din bänk är så fin, var hittar man en sådan?
Ha det gott /Marika

Annette sa...

Så kul att följa med i din vardag :) Jag tänker alltid att jag också skall fota en bild i timmen, men det blir aldrig av. Du är med om så mycket spännande, som föreläsningen i Börssalen. Och tack för tipset om Joy, den skall jag kolla upp och se varifrån man kan streama den!

Violen sa...

En fullspäckad dag igen. Din glaskonst är läcker med klara fina färger!
Ha det gott!

Eva Trillian sa...

Ja, undrar hur Brexit kommer att påverka resten av oss ... Kanske inte alls ... men det känns lite väl optimistiskt att tänka sig.
Gillar mycket av det jag ser men fastnar mest för fåglarna :) såklart!