Sidor

18 augusti 2021

Världsarvet Grimeton, en fotbollsinspirerad meny och massor av rosor

En mil öster om Varberg ligger världsarvet Grimeton, världens största sms-maskin (eller världens enda fungerande långvågssändare för telegrafi med tillhörande antennsystem, om man ska vara lite mer ordentlig). 2004 blev radiostationen ett världsarv eftersom det är den enda kvarvarande och fungerande radiostationen av sitt slag, med fri "sikt" över Atlanten mot USA.

Det var hit vi körde efter vårt besök på Tjolöholms slott. Inte heller här blev det någon guidad tur, men en kortare introduktion gavs utanför den stora sändarsalen.

Många spakar och manicker fanns att beskåda.

På slätten utanför stod dessa fem magnifika torn och åtskilliga master.

Under icke-pandemi finns här massor av aktiviteter att ta del av, nu var det egentligen mest

fika som gällde för mig. Hur kan man låta bli en kondensatorkaka? Avstavningskänsliga får hålla för ögonen eller

snabbt titta vidare på hur själva kakan såg ut. Ja, den var rätt god. Lite torra kanter bara.

Desto saftigare var kakan som väntade hos vännerna utanför Ängelholm där jag bokat in oss på fotboll och övernattning. De hade fått planera sin semester efter att jag meddelat att vi skulle hälsa på :-)

Danmark skulle möta England i EM och vårt underbara värdfolk hade tänkt till vad gäller menyn. Förrätten gick helt i danskt tecken, med smörrebröd, Aalborg och Carlsberg.

Shepherd's pie och engelsk öl till huvudrätt och sedan vet jag att vi fick någon icke-tematisk efterrätt men när den inte hamnat på bild är den borta ur minnet.

Sedan såg vi fotboll och sov och bjöds på nybakat bröd till frukost. Underbart!

Orange Triumph - återblommande, zon 4
Nu var frågan om vi skulle ta oss till Sofiero, där vi varit flera gånger, eller till Fredriksdal där vi aldrig varit. Det blev det senare. Och det blev ett frosseri i rosor!

Ghislaine de Féligonde - återblommande, zon 4


Pink Grootendorst - återblommande, zon 7


Raubitter - engångsblommande, zon 4


Jag frossade i rosor som jag villhöver. Nyss. Genast. Snarast. Visar bara några av de som gav mig högst inköpsbehov. Det fanns fler.

Bleu Magenta - engångsblommande, zon 3


Vi var in i flera av husen på området också, väldigt fina miljöer.

Och gick en vända i grönsakslandet. Vilka fina kronärtskockor!

En charmig gammaldags butik, Hedströms diversehandel,

med sockertoppar och gamla plåtburkar.

I Grafiska museet (Nordens största levande tryckmuseum) fanns tryckeriet med sina kast för alla typsnitt. Tänk vilken fantastisk värld vi har i våra datorer där vi med ett knapptryck byter stil på vår text!

Skickade en bild på Dagens Nyheters tryckplåt till Lillhunken som sommarjobbar just på DN:s tryckeri. Han tyckte inte att det var så stor skillnad mot idag :-)

Att äta lunch på Fredriksdals trädgårdscafé kändes inte som något alternativ, inget på menyn lockade, så jag googlade upp Ålabodarna. Det lät spännande!

Här fick vi bord med utsikt över Öresund

och en härligt god räkmacka!

Sedan for vi vidare till den egentliga anledningen till att vi alls gjort denna rundtur (ja, förutom att äntligen få umgås med vänner igen). Men det blir en EFIT på söndag, så den cliffhangern får hänga kvar ett tag.


7 kommentarer:

Maribel sa...

Hej Anni!
Tack för alla fina rosor, ser några som absolut skulle kunna trivas hos och med mig. Trevlig diversehandel, ser så autentisk ut. Blir förtjust över med vilken omsorg man inreder en gammal affärslokal. Finns liknande i gamla Linköping.
Ha det gott /Marika

BP sa...

Grimeton, Shepherd's pie, diversehandeln och lådor med typsnitt är helt i min smak. Har sett sådana lådor både hos ett tryckeri i Nässjö och hos Svenskt Papper här i Stockholm. MUMS säger jag bara.

Vonkis sa...

Underbara rosor och underbara rosor 🙂

Undrar om guiderna längtar lika mycket efter att få ha guidade turer lika mycket som jag längtat efter att få undervisa.

Fick man dra i några av spakarna? De kan ju inte ha så där många spakar, reglage och knappar och så får man inte ta på dem.

Kristinas oas sa...

Vilka rosor blir det nästa år nu då Anni?! :) GdF kan jag ju verkligen rekommendera, det vet du efter att ha sett den hos oss.
Kram Kristina

HWIT BLOGG sa...

Kondensatorskaka låter gott! Kul namn :) Härliga rosor och ett lika härligt inlägg...
Kram från Titti

Carina sa...

Grimeton besökte jag med min dotters klass och det var en häftig upplevelse att inse att de var just dem enda... Guiden berättade om tiden under kriget bland annat. Vi var på väg in på Fredriksdal för att fika när vi var på tur. Men de ville ha inträde och vi ville bara fika så vi besökte Flora Linnea istället och jag köpte en supersnygg hortensia :)

Kram, Carina

Violen sa...

Vilken fin resa fylld av sevärdheter, god mat och massor av vackra rosor! Det kommer kanske mera bilder från den resan?
Ha det gott!