Sidor

31 augusti 2021

Kristinas oas - återbesöket!

Från Åhus körde vi till vårt sista stopp på vår road trip och ni som följer trädgårdsbloggar vet var jag hamnat nu - hos fantastiska, kunniga, inspirerande och dessutom supertrevliga Kristina och hennes man!

Regnet hade upphört, men hela trädgården var blöt och välvattnad. Det hindrade oss knappast från att gå en njutningsfull vandring runt hela trädgården för att se vad som blommade nu. Jag lämnar blombilderna utan kommentarer, men de sista är från följande dag när trädgården var torr igen.

Kristinas mans stora intresse är fåglar och det är härligt att se hur paret kombinerar och delar sina intressen så att de stora voljärerna och fågelhusen smälter in och dessutom tillför trädgården extra liv.


Som om inte trädgården och fågelhusen och allt det andra som finns att njuta av var nog, så bjöds vi på en färgstarkt vacker sallad med det lilla extra från odlingarna.

Till kycklingen och salladen fanns en generös skål med (såklart) perfekt kokta vaktelägg. Lyxmiddag! Efter detta sov vi så gott i gästrummet och bjöds nybakt bröd till frukost dagen därpå.

Det är inte självklart att ett par är så samspelta och känns så harmoniska tillsammans - det var med stor värme i hjärtat vi for hemåt

men först ett besök i den lokala köttbutiken där vi bland annat fick ett helt magiskt kött att grilla.

Ja, se det blev en bra tur tack vare Lillhunkens barskåp!

9 kommentarer:

Anita, de fyra blomsterhaven sa...

Anade nog att det blev ett återbesök hos Kristina när ni var i Skåne. Tack för jättefina bilder. Blommor är lika vackra vare sig dom är dränkta i sol eller i regndroppar. Och god mat och vaktelägg ... vilken härlig lyx.

Kram Anita

Maribel sa...

Hej Anni!
Vilket trevligt stopp. Fina bilder från trädgården och härliga färggranna fåglar.
Ha det gott /Kram Marika

BP sa...

Ytterligare en trädgårdsentusiast:-) Här "kryddat" med färgglada fåglar. Har nog aldrig sett såna fåglar förut. Trodde först att det var papegojor, men det stämmer ju inte.
Maten - mums! Vaktelägg är ju sååååå söta att titta på alltså. De smakar som vanliga ägg tycker jag men kul att ha som "garnityr".

Susjos sa...

Vilken trevlig "date" med fägring stor, både blommor och fåglar! Mums med god mat också. Vaktelägg tror jag inte att jag har ätit någon gång?

Ja, du vet ju hur det är att inte höra så bra, värre är det i stora sällskap.
Ha det gott!
Kram

Mia Eggimann sa...

Vilket fint ställe och fina fåglar. När jag var yngre hade jag en del burfåglar. Fina trädgårdar tittar jag gärna runt i men fixar det inte själv.

Vonkis sa...

Här kan man snacka om blomsterprakt!
De röda och orangea liljorna i början, oj oj oj.

Violen sa...

Vilken blomsterprakt! Jag blir mållös!
Ha det gott

Kristinas oas sa...

Det är kungsparakit, King parrot på engelska. Den största av alla parakiter och stor som en papegoja. Vi tycker så mycket om våra "kungar". :)

Kristinas oas sa...

Åh, så fina bilder från besöket Anni! Det var så kul att ni kom och hälsade på och vi fick fortsätta prata där vi slutade sist. :) Tur vi hade med vädret, trots allt, inte alltid det är så.
Nu har vi några fina soliga septemberdagar här och jag har långhelg efter att ha jobbat extra på jobbet.
Önskar dig en fin helg och hoppas solen skiner hos er också!
Kram Kristina