Sidor

05 augusti 2021

Vi for vidare mot Läckö och Trollhättan

Från Skövde for vi vidare till Läckö slott, så vackert beläget vid Vänern. Vi var här för sisådär 20 år sedan, men troligen inte inne i själva slottet.

P g a orsaker var det inga guidade turer utan vi fick strosa runt i egen takt. Fascinerades av alla vägg- och framför allt takmålningar!

I köksdelarna visades mycket av det där som skedde bakom kulisserna, det viktiga arbetet som fick slottets verksamheter att fungera.

I stora salen var taket helt magnifikt målat med änglar som hängde ned.

Väggmålningarna visar stora fältslag, men vi hann inte kika närmare på dem för

här inne hölls den lilla guidning som alls blev av. 32 sittande eller 16 stående besökare fick finnas i rummet, så när guiden pratat färdigt var främre raderna tvungna att gå direkt ut ur rummet. Jahapp, då hann vi inte alls se så mycket!

Mindre krigiska målningar fanns att se i andra rum, så det gick ju ingen nöd på oss.

Även dörrar var dekorationsmålade, så Carl Larsson är i gott sällskap!

Jag tyckte om färgskalan, den ljusa och inte så pråliga. Guld och glitter är inte nödvändigt när man har pampiga byster att visa upp.

I delar av slottet fanns tillfälliga utställningar av nutida konst. Räven blev min favorit.

Och läget är som sagt fantastiskt!

Det jag minns från förra besöket är Simon Irvines fina köksträdgård, den kommer man till genom en liten port i muren.

Förra gången träffade vi Simon själv och äldste sonen fick en vallmoplanta av honom som tronade högst upp på bilens packning hela vägen hem.

Nu var vallmosäsongen över och rabatterna i en helt annan färgskala.

Titta på de svängda raderna med olika sorters sallat!

Utanför slottet finns så lämpligt ett café där vi mumsade sallad med varmrökt lax

och delade på den berömda Läckökringlan. Den var inte dum, den!

Och eftersom det alltid finns plats för fika åkte vi vidare till min dubbelhaka Anne-Lie som numera är med kolonilott i Trollhättan.

Hon hade minsann köpt krokodiler, en vaniljkrämsfylld bulle som enbart bakas på konditori Ritz i Trollhättan. Denna bulle har hon pratat om många gånger, men det här var första gången jag faktiskt fick äta en! Jamen visst var den god!

Vi kikade runt på lotten och promenerade runt i området. Det är något speciellt med koloniområden, ett mellanting mellan villaområde och miniatyrjärnvägsmiljö.

Här satsar man mest på blomsterfägring och något mindre på det ätbara. Undrar om det beror på att lotterna har stugor där man får övernatta?

Vi hann precis tillbaka under tak innan regnet började ösa ned. 

Som tur var kom solen fram igen, för Anne-Lie hade frågat ett trädgårdspar i Sjuntorp om vi fick komma dit och titta. Hon hade varit där på Tusen trädgårdar förra året och trodde att jag skulle uppskatta besöket.

Det blev ett jättetrevligt besök i en annorlunda och inspirerande trädgård! Jag tog bara några få foton eftersom vi pratade så mycket, men denna shiso fick jag smaka på och har köpt frön till efteråt.

Samma sak med lakritstagetes, en annan udda och god kryddväxt.

Här fanns många personliga sittplatser, där trädgårdens alla egenheter utnyttjades.

Jag hittar att Luna var där 2016 och blev lika förtjust som jag, dessutom finns en hemsida med många bilder att kika på. 

Trädgårdsbesöket blev betydligt längre än Anne-Lie trott, men så småningom kunde vi duka upp en sillmiddag med hennes alldeles nyupptagna egenodlade potatis. Den var hon med rätta stolt över!

Vi gosade med katten innan vi fick sova i bostadsrättsföreningens övernattningsrum och efter frukost nästa dag for vi vidare!


11 kommentarer:

Anita, de fyra blomsterhaven sa...

Läckö slott, där var vi också för ca 20 år sedan och gick guidad visning. Minns också att jag tyckte om färgskalan, att den var ljus och lätt men ska erkänna att jag inte minns så mycket mer av visningen. Men någon räv fanns inte där då, den var ju väldigt fin. Påminner lite om vår Lucy, vi brukar kalla henne rävungen :)
Kollade bilden på krokodilerna, dom ser ju verkligen ut som krokodiler. Häftigt! Och trevligt trädgårdsbesök hann du med också. Lakritstagetes var en nyhet. Sillmiddag med egenodlad potatis åt vi för ett tag sedan. Sillen stod en god vän för och vi för den egenodlade potatisen.

Kram och fin dag till dig!

Maribel sa...

Hej Anni!
En fin tur, både slott och koja fick besök. Så fin köksträdgård på slottet. Koloniträdgårdar är så fint, välskötta små stugor och vackra trädgårdar. Kringlan och krokodilen ser riktigt goda ut.
Ha det gott /Kram Marika

BP sa...

Läckö slott är en gammal bekantskap. Inte att jag hr besökt det, men en bloggkompis har visat slottet i bildformat.
Ja, gillar man slott och sötsaker så förstår jag att du blev totalt lycklig. Jag tycker varken om det ena eller det andra, men jag är lycklig ändå;-) Jag menar tjejerna får ju spela OS-final i fotboll klockan 21:00 vår tid imorgon:-)))))

Vonkis sa...

Gamla slott och kyrkor, det är fina grejer att besöka det. För något år sedan tittade jag på möjligheten att besöka Läckö slott men fick inte med mig något sällskap. Köksträdgården såg väldigt inbjudande ut.

Välskötta koloniområden är ljuvliga. Har tänkt på samma som dig, att det ofta är övervägande blommor. Ett ställe vi tittade på i vårvintras hade fått backning av kommunen att det behövde odlas mer.

Kikade in på Lunas blogg, vilken inspirerande trädgård! Det började genast klia i fingrarna.

Kristinas oas sa...

Tänk, jag känner precis igen mig på Läckö, för efter över 30 år har jag precis varit där och sett köksträdgården för första gången. Så glad att det blev av, för den var fin. Vi imponerades av avenboksgången och klippningen av den. Räven gillade jag också, men jag såg bara lite av slottet, för min stresshjärna fick totalbryt och jag var tvungen att gå ut.
Koloniområden är så fina, oavsett om det odlas ätbart eller "bara" till prydnad.
Kram Kristina

lunasblogg sa...

Hej Anni! Luna här. Vad kul att du hittat mitt gamla inlägg från trädgården i Sjuntorp. Det hade jag glömt, men minns den väl när jag läser den nu. Där finns mycket att se och inspireras av.
Läckö slott var ett tag sedan vi besökte, men värt ett nytt besök.
Jag har alltid gillat koloniträdgårdar och besöker gärna sådana när tillfälle ges.
Kram och tack för länkningen.
Luna

Carina sa...

Jag bor nära och har besökt Läckö men aldrig gått in. Vi fikade istället :) Sjuntorp - då var ni ca 20 minuter från mig. Lite längre ner mot Göteborg bara. Och jag ska kolla in hemsidan - en trädgård jag inte kände till helt enkelt. Men visst är det kul med road trips och att hälsa på nätbekanta.

Kram, Carina

Violen sa...

Tack för besöket på Läckö slott! Jag har varit där flera gånger men aldrig kommit innanför murarna. Det är kul att komma ut och se sig omkring både på bloggen och i verkligheten.
Den där vaniljkrämsfyllda kakan liknar de "Göteborgare" som fanns att köpa i Nyköping för många år sedan. Gott någon gång ibland.
Ha det gott!

Janicke sa...

Tack för titten bådepå Läckö och hos Anne-Lie! På Läckö var jag för många år sedan och minns inte mer än exteriört. Och jag visste inte att vår gemensamma vän numera är kolonist! Inspirerad till sill blev jag eftersom jag också har några hemodlade prållor.

Ditte sa...

Marstrand har jag besökt en del, både privat och på jobbresor och är väldigt förtjust i att komma hit. Ohc bäst är ju utanför turisternas högsäsong. Kanske hade ni tur. Jag kände igen mig på en hel del bilder och inte minst när jag såg räkmackan.
Trevligt att också få komma till Jonsered och Tollered, för där har jag bara passerat.
En GT här med tranbär och rosmarin får jag nog testa vid tillfälle.
Ha det fortsatt bra.

Anne-Lie sa...

Tack för besöket💪🏻