Sidor

02 augusti 2021

EFIT - en OS-dag med glaskross i augusti

Augusti är här och den första av månadens två EFIT-dagar. Så här i efterhand hade jag gärna dokumenterat min gårdag som blev roligare och händelserikare än väntat när vi åkte ut till dottern för att fika. Efter att ha fikat, hämtat en stort och bängligt fynd, köpt plank som sågats, slipats och snickrats åt vi pizza innan vi så småningom åkte hem igen. Ja, själv gjorde jag bara det första (fika) och det sista (åt pizza) förutom njöt en drink när de andra snickrade, men det är alltid kul att se andra arbeta!

7.00
När jag skulle lägga mig igår råkade jag slå till
den glasdekoration jag gjort i badrummet.
Plötsligt stod jag med glassplitter överallt utan att någon kunde hjälpa mig.
Till sist lyckades jag borsta av mig allt,
kliva försiktigt och ta mig ut för att hämta dammsugaren och få bort allt glas.
Nu ser jag att skadorna är betydligt större än jag förstod då!

8.00
På outlet hos dottern köpte jag den sommarmugg
jag inte haft tillfälle att skaffa till samlingen.
Nu packas den upp och ställs på sin plats.
Hur många muggar jag har?
Hum hum hum.
Jag saknar bara två.
:-)

9.00
Kokar om de krusbärssylter jag gjort tidigare.
De var mer soppa än sylt.
Mer socker och längre koktid, så blir den nog lite fastare.

10.00
Ligger efter i handbollen eftersom jag pausar under
en ovanligt stor mängd telefonsamtal och sms som ska besvaras.

11.00
Går en vända i trädgården och spanar på mina humlefyllda kransveronikor.
Vita, rosa och lila är alla lika populära.
(Och jag håller med - kransveronikan är en favorit!)

12.00
Åt aldrig någon frukost och nu känner jag mer
för resterna av den supergoda laxen,
ett nytt favoritrecept!

13.00
Avspark på en skärm och stavhopp på en annan.
Heja tjejer!

14.00
Det kom en regnskur med tillhörande åskknall.
På verandan står en f d fin glasskulptur av Kjell Engman
som gått sönder hos mina föräldrar.
Jag har limmat fast en del,
men den stora bit som ska dit lär vara för tung för limmet.
Vet inte om det kommer att gå att fixa.

15.00
Det var ingen bra match, men de vann!
Sveriges i särklass bästa landslag!
Måtte de få bättre betalt för sina insatser!

16.00
Plockar lite tomater till middagen.

17.00
Räknar burkar för att göra etiketter,
fyra röda krusbär med rom och cognac,
tre gula krusbär med vanilj och nio burkar med svartvinbärssylt.

18.00
Bär undan den stora gamla resväskan som pappa hade i min barndom.
Nu är den fylld med diverse textiler som jag ska sortera en regnig höstdag.

19.00
Lagar middag.
Egenodlad gurka är onekligen något annat än köpeblasket.

20.00
Färdigätna.
Färsbiffar med barbequesmak och färsk tagliatelle.
Gurka och tomater.

21.00
Så här ser det ut i vårt garage just nu.
Inomhus är det marginellt bättre.
Dessutom hyr vi ett förråd.
Men nu är mitt barndomshem tömt och i går flyttade en ung familj in
som ska hyra det tills deras eget hus är färdigbyggt.
Jag känner att jag äntligen kan andas ut
och så småningom ta tag i den här bråten.
Men inte nu.
Nu hämtade vi två bordsskivor med tillhörande ben,
som såklart stod allra längst in,
bakom byrån med kistan.

22.00
Så blev det lite Ernst.
Hann inte med honom i torsdags.

23.00
Tar ned Lillhunkens matlådor och den bit lax jag gravade
för någon dag sedan, till frysen.
Tack för idag!

10 kommentarer:

Annika sa...

Tack för titten.
Vad tråkigt att den fina glasgrej gick sönder. Och tur att du inte skade dig.

Vonkis sa...

Tråkigt med glaset i badrummet men skönt att du klarade dig oskadd. Krossat glas är något jag absolut inte gillar, jag kan bli nästan manisk för att säkerställa att inget fastnat på mig.

Ska man samla på något är det lika bra att göra det ordentligt :-)

Det låter bra det där med kransveronican och humlorna.

Kollade på laxreceptet, det måsta jag helt klart testa även om jag tar bort chilin.

Anita, de fyra blomsterhaven sa...

Aj, aj ... så trist med glaskrosset men tur i oturen att du inte skadade dig. Och du ... vilken skörd! Härligt med de upp och nedvända burkarna ... förmodar att det är för att sterilisera locket. Här pågår också inläggningar men här är det gurka och jalapeno. Har fått enorma skördar inläggningsgurka i år. Tänk, förra året fick jag köpa inläggningsgurkan och det var inte alls samma sak som att gå ut och hämta sin egen och lägga in. Och massor av tomater är på gång ... härligt!
Hur går det för dina Jamaican Bell? Här har jag massor men dom är fortfarande gröna, mognar sent men det är bra, hinner inte med dom nu :)
På fredag morgon ska jag gå upp "mitt i natten" och heja på fotbollstjejerna. Fast jag går alltid upp tidigt så en dryg timme tidigare än vanligt är ingen fara ... Och snart ska jag heja på Duplantis!

Kram och fortsatta fin vecka!

Violen sa...

Trist med krossat glas! Det är riktigt besvärligt att städa upp och jag är alltid rädd för att få någon flisa i fötterna. Tur att du inte fick några men.
Har kollat laxreceptet, det ska jag prova. Det är alltid kul att prova något nytt! Vårt förråd ser ut som ditt garage. Alldeles för mycket saker, alldeles för osorterat och alldeles för tråkigt att börja röja.
Som vanligt kul att följa din dag och se hur mycket du hinner med!
Ha det gott!

Maribel sa...

Hej Anni!
Tråkigt med glaset. Går det att reparera? Här har det blivit drottningsylt, våra hallon var riktigt stora och fina i år. Visst är det speciellt med det man skördar, och håller med dig både gurka och tomater smakar godare som egenodlat. Följer med OS så gått det går men kan bli lite trött på all reklam.
Skall bli spännande att se finalmatchen på fredag. Nu har Armand gjort sin del, en cool kille.
Din Muminsamling är imponerande.
Ha det gott /Kram Marika

BP sa...

Vilken otur med den fina glasdekorationen i badrummet. Det svider, för den är otroligt fin.
Å syltat har du ju så det räcker och blir över, men varför står glasen upp och ned...
Skrattade gott åt ert garage. Ser nästan oöverkomligt ut tycker jag. Nu vet jag inte hur mycket det är som har affektionsvärde och som ni vill behålla, men jag skulle nog ringa en flyttfirma, be dom att hämta bråtet och köra det till tippen.
Ernst - ja, antingen gillar man honom, eller så gör man det inte;-)

PS. Sedan är et frågan om jag ska hålla mig vaken på fredag. Hoppas lagen lyckas med att få matchen flyttad. Både Sverige och Kanada har ju lämnat in önskemål om flytt till FIFA och OK. Det är visst av hälsoskäl man vill flytta matchen, då det är svalare senare på eftermiddagen lokal tid. Hoppas det lyckas. DS.

Mias Mix sa...

Vad tråkigt med ditt konstverk i badrummet. Och vad skönt att ni är klara med föräldrahuset och att du kan pusta ut lite. Vilket jobb ni gjort! Lite jobbigt nu med allt OS. Men så himla kul!!! Vi lyssnade på både handbollen och fotbollen i bilen igår. De är så duktiga på radion så det blir ju så spännande att lyssna. Och idag fick vi lyssna på stavhoppet. Ska du se fotbollsfinalen? Vi kommer inte gå upp 4 för att kolla. Får se i efterhand eller bara höra hur det gått.
Ha det gott så hörs vi. Måste ses snart! Kram

Cari sa...

Tack för tipset om laxen. Blev middag idag - verkligen gott och enkelt att göra. Samt lite disk. Win win.

Susjos sa...

Du hinner med mycket på dina dagar, imponerande! Skönt att du inte gjorde dej illa av glaskrosset. Kollade in laxreceptet, mums så gott det såg ut, det vill jag testa!
Ernst ja, säger som BP där, antingen gillar man honom, eller inte!
Lite OS har jag också hunnit med, flickvännen till äldsta sonen har spelat handboll, och gillar sport, så här på landet har Tv: n stått på. kUl med Duplantis guldmedalj idag!
Så skönt att föräldrahemmet är utstädat, och att det är uthyrt!
Ha det fortsatt gott, visst vill vi ha lite mer sommarvärme?
Kram!

Kristinas oas sa...

Så trist med glaset i badrummet, men jag säger som de andra, vilken tur att du inte skadade dig.
Skönt att föräldrahemmet är röjt och di får lite andrum nu. Prylar kan man alltid sortera sedan. (Har sorterat saker efter svärmor vara hus såldes för typ sju år sedan vintern som gick...)
Kram!
Kristina