Sidor

21 december 2011

Min barndoms nötkräm i nytt perspektiv

Minns ni nötkrämen på påse? Man rev av ena hörnet och tryckte ut smeten som godis. De säljs igen, såg jag. Ja, jag fick faktiskt en påse i present av en vän när jag fyllde år!

Min barndoms nötkräm var gjord på hasselnötter. Idag finns en annan som är gjord på jordnötter, den tycker jag att ni ska köpa! 
Och jag tycker att du som bloggar hjälper till genom att sprida budskapet!

”Det pågår en tyst katastrof. En katastrof som varje dag dödar 21 000 barn under fem års ålder. De flesta barnen dör av näringsbrist, diarré eller andra sjukdomar. De dör av orsaker som med enkla medel skulle kunna förebyggas. Det som saknas är vaccin, medicin, rent vatten och näringsriktig mat. Saker som UNICEF kan leverera. Saker som vi tillsammans kan leverera.

Foto: UNICEF
Den här bloggposten är mitt sätt bidra. För i och med att jag publicerar den här bloggposten blir inte bara fler uppmärksammade på den tysta katastrofen utan dessutom innebär det att re:member skänker sex påsar av den nötkräm som UNICEF använder vid behandling av undernärda barn. Tre påsar nötkräm om dagen är allt som krävs för att ett barn som lider av undernäring ska kunna överleva.

Har du också en blogg och vill göra något viktigt i jul? Hämta bloggmaterial här! Tillsammans räddar vi barns liv.

Ps. Vill du köpa fältprodukterna som räddar barns liv, besök UNICEFs gåvoshop. Du kan välja ett snyggt gåvobevis designat av bland annat Tove Styrke eller Elsa Billgren att ge bort i julklapp."

8 kommentarer:

Annemor sa...

Takk for tips, Skal sjekke ut om det er tilsvarende her.
Ha en flott dag :-)

Öbon sa...

Ordnar detta med en gång!

Ann sa...

Bra initiativ!

Ninja sa...

Den var god minns jag. Men det har funnits liknande på burk vill jag minnas, billigare dessutom!

Ann sa...

Mitt första minne av nötkrämen förresten var när jag var 6 år. Min mamma hade en second-hand affär på Regementsgatan i Ystad och på andra sidan gatan fanns (finns säkert kvar idag) en tobaksaffär. Jag fick en liten slant, 10 öre vill jag minnas men det kan ha varit en krona (fast allt var ju bra mycket billigare på 70-talet) Såg nötkrämsförpackningen och kunde inte motstå utan det blev inköpt. Tillbaka hos mamma visade jag glatt upp vad jag köpt. Nä men det där är ju till bakning Ann, gå tillbaka och byt. så gick det med det och sen dröjde det länge innan jag fick smaka-men gott är det!

Susjos sa...

jajamensan-gjort för några dagar sedan.
God Jul!! :)

Susie på Stjärnarve... sa...

Du har så rätt så! Det är ju hemskt att vi lever i överflöd och så finns det dom som inte ens överlever!!
Jag önskar dig dock en riktigt
GOD JUL
Susie

mammi sa...

Tänkvärda ord du skrev.
Önskar dig en riktigt God Jul
Kram