Sidor

30 december 2011

Olika tolkningar av Så mycket bättre!


Ja, "Så mycket bättre" var temat för tjejmiddagen igår! Min tanke var att vi skulle välja en rätt som någon av de andra gjort tidigare och sedan förändra den till vår egen.


Men det var bara jag som tänkte så!
Och om jag sagt förr, vi är väldigt generösa i våra tolkningar!


Först skålade vi i bubbel för väninnan som höll tyst om sitt närstående bröllop förra middagen.

Sedan hade jag gjort kantarelltoast, något som de andra tjejerna gjort flera gånger. Jag lade i lite ädelost för att höja smaken och göra rätten till min egen.


Värdinnan hade tolkat temat som att hon skulle göra om en av sina egna rätter. Hon mindes en helstekt ryggbiff som blev för blodig, serverad med brända ugnsrostade morötter och potatis. Såsen hade hon gjort på egentillverkad päroncognac (som inte var så lyckad). Nu serverade hon ett perfekt kött med utmärkta tillbehör!


Och så var det efterrätten. Nygifta väninnan hade bakat mandelmusslor med maken enligt ett recept som hans mamma alltid brukade göra. Skillnaden, förbättringen, bestod i att de nu serverades med sylt och grädde - själva hade de alltid fått äta dem som torra kakor!


Ja, så fel och samtidigt så rätt, kan ett tema tolkas!


Nästa gång blir temat M. Det kan bli roliga tolkningar. Jag vet i alla fall vad jag ska laga!

5 kommentarer:

Anonym sa...

Å här fick jag svaret på frågan jag ställde i fb.
Så mycket fint och gott du visar!
Gillade speciellt den där städskylten!! :-)
KRAM!

Anne-Lie sa...

Oj sicket vackert hem du bjuder oss på! Måste vara underbart att umgås med goa vänner i en miljö som denna. Å så himla gott det ser ut allt ni ätit - M får mig att tänka på Marabou...

Camilla (Rantis) sa...

Underbara foton från ett underbart hem....
Mums att få avnjuta en middag med härliga vänner i denna miljö!
Önskar dig ett Gott Slut och ett Gott Nytt 2012....

Anonym sa...

Fint hem, men köttet var fortfarande lite rött,,eller??
Gott Nytt År Anni!!

Cari sa...

Så vackra bilder du visar.
Och maten såg verkligen god ut. Förstår att du njuter av dessa trevliga middagar.