Sidor

02 december 2011

Veckans hus - farstukvist


Först ut bland mina farstukvistar är en jag fann vid Överjärva gård.
Nog luktar det Norrland lång väg?

Sedan följer två enkla farstukvistar
från två olika koloniområden här i Stockholm:



I mina egna kvarter finns flera fina exempel,
dessa är dagsfärska:



Vi kikar lite närmare hos min väninna:


Här är norrsidan delvis glasad
vilket gör att farstukvisten inte blir så dragig.
Varje gång jag kommer hit ser det annorlunda ut,
ett personligt litet showroom!


Till sist ett litet besök utomlands,
där farstukvistar inte alls är vanliga. 
Dessa från London är så vackra att jag tycker de kan få platsa;
tak och golv, men inga väggar, var ju definitionen!


11 kommentarer:

Gudrun sa...

Mysiga, snygga och riktigt vacker.

Ha en fin helg.
Kram

4U2 sa...

Farstu det har jag alltid tyckt är fint, dina bilder bekräftar det!

Ninja sa...

Det är bra om farstukvisten matchar huset.....inte alltid den gör det, men på de flesta av dina bilder var de vackra och förhöjde husets skönhet :)

Hedwig sa...

Det var många fina exempel på farstukvistar. Tänk att de ändå kan vara så olika. Flera av dem gillar jag skarpt.
De engelska är enormt vackra också, även om jag inte skulle kalla dem farstukvistar.
Trevlig helg

Anki sa...

Många fina exempel på farstukvistar. Den första ser som du säger väldigt norrländsk ut.
Ha en bra helg!

Göran S sa...

Fina husbilder,farstukvistar är alltid roliga.Utbyggnaden på bild 4 kallar vi "frontespis" här nere i Småland!!

Leena sa...

Fina hus och fina farstukvistar! Speciellt bra passar de ju på trähus, din väninnas farstukvist var jättefin!
Jag hoppar nog över denna gång, i och för sig skulle jag kunna fota här på gatan med det skulle bli lite enformigt, alla har nästan samma stuk på sina farstukvistar. Husen är i gult tegel från 60-talet och farstukvistarna är byggda på senare år av den nya "generationen" av husägare.

Anni sa...

Intressant Göran, ni har lite udda definitioner tror jag.
En frontespis är ju en takkupa som bryter igenom takfoten! Det kommer säkert som tema i Veckans hus framöver, jag har samlat på mig ett lager av exempel ;-)

mammi sa...

Verkligen en fröjd för ögat
Ha det så gott
Kram

Mona sa...

Det första huset är jättesött! Koloniområden är perfekta ställen att hitta farstukvistar på. Kul att se vilken uppfingsrikedom det finns. Vilken detaljrikedom på dom engelska. Mycket vackra!

Emma sa...

Din väninna verkar ha samma stil som du, med det vackra blåa pyntet.

Fina farstukvistar!