Sidor

18 april 2013

Tema fredag - minne


Dottern har flyttat ut. Det mesta har packats ihop och forslats till lägenhet, men fortfarande finns saker kvar. Mellangrabben ska äntligen få eget rum i och med att han tar över hennes gamla. Han är otålig.

Idag har vi tapetserat en halvvägg med en maskulinare tapet. Jag har bytt dörrar mellan två rum så att Lilleman tar över dotterns dörr med målning av Union Jack. Beatlesloggan på snedtaket kommer vi däremot bara dölja med en stor affisch eller ett tyg. Så länge.

I skåpet där mellangrabben fixar hittar jag tapetrester från dotterns lila tapet, den som senare målades över med vit färg. Plötsligt minns jag också tapeten från när de två äldsta sönerna delade rummet, små drakar i ljusblått och ljusgrönt.

Och jag minns när vi fixade rummet för tjugo år sedan, när dottern "hjälpte" pappa snickra med sin lilla röda plasthammare i högsta hugg ...

20 kommentarer:

Violen sa...

Fina minnen kan man hitta på de mest oväntade ställen! Också små tapetbitar kan påminna om hur det har varit! Tapeter ligger ju ofta i lager på lager och när man börjar riva i dem då kommer många minnen fram. Så har det varit hos oss när vi har renoverat.

Pysselfarmor sa...

Vackra minnen dök upp där för dig...radade efter varandra ;-)

B i r g i t t a sa...

Nu minns jag hur glad jag blev när storasyster flyttade till Lund och jag fick hennes rum :)
http://blogfia.wordpress.com/2013/04/18/kom-ihag/

Anonym sa...

Många minnen som bubblar upp. Fint i alla fall att du fortfarande har pojkarna kvar hemma när dottern lämnat boet.

Jah Hollis sa...

En sådan förändring väcker ju utan tvekan minnen. Så sonen vill ha en mer ”maskulin” tapet. Somligt ändrar sig inte. :-)

Monica o Jacob sa...

Ja åren går men som tur är består minnena, en blir ju glad åt ett eget rum;-)
Ha en skön helg

Leena sa...

Det är lite vemodigt när barnen flyttar ut. Vi har ju bara en dotter och när hon flyttade blev det hemskt tomt. Nu har jag vant mig och som tur är bor hon i närheten och hon och hennes man är ofta här. Härliga och vemodiga minnen.

Annemor sa...

Hm ... Husker da vi endret på romfordelingen etter at eldstedatter flyttet ut og hvordan vi endret etter at yngstedatter flyttet.
Tapetrester bringer frem minner.
Ha en fin dag.

http://www.starbear.no/mormor/2013/04/19/den-gang-da/

Mias Mix sa...

Mysiga minnen du bjuder på :) Helt underbart vad en liten tapetbit kan åstadkomma!

Marit Johansson sa...

Mycket fin tolkning, du bjuder på fina minnen!

Lena sa...

Vilka fina minnen!

Anita - Malta sa...

Härliga minnen från vardagen som ofta kan vara värda så mycket mer än minnet från en resa. Det gäller verkligen att bevara och ta tillvara på minnen som dessa. Jättefint och lite annorlunda tolkat !
Hihi.. läser min text och tycker det låter väldigt "stelbent" men det får vara så. Kom inte på nåt bättre sätt att uttrycka mig ;-) Ha en skön fredag Anni !

My name is Riet sa...

Somebody is very busy. lovely photo.

anemonen sa...

Ja vad skulle vi göra utan minnen. Fantastiska fina minnen för de är oftast de vi minns - de fina och vackra- Det är de vi skall behålla. Eget rum hade jag först när jag var 17 år och jag minns att det var stort. Ha en fin helg.

Mi´s nya liv och det jag redan levt sa...

HEJSAn ANNI!

Tack för Dina rader, blir så glad när någon vem som helst skriver till mig i bloggen.
Jag också är uppvuxen med hund,Boxer 6 st. Senare fick jag en katt åt gången av bonden som Pappa köpte "svart mjölk"och spräckta ägg utav, ´och han fick grismat sådant som skrapades av från gästernas tallrikar.

Ja Prinsen är så mysig,han gav mig mitt välbefinnande åter.Trodde det var min vikt som behövde reduceras,då jag slutat röka, gick jag upp 16 kg på två år.Svårt att bli av med dem.
Kämpar än, fast jag är så godistokig/snaskoman.Glass älskar jag men nu uppehåll.Blir annat i stället.

Hur skriver man korta kommentarer,jag skriver så historier,undra på att jag inget har kvar att skriva om i ett inlägg,roligare så här,läses nog av flera.Än de få som går in till mig.

Kram Mi

Mi´s nya liv och det jag redan levt sa...

tillägg: Det var ett minne som kom över mig, men ändå ingen kommentar för Ditt REPORTAGE/INLÄGG.

Önskade jag kunde krypa så där och greja.Ska försöka ge mig på att med läkt sätta upp nätet,nu håller han på och klättrar upp och ner, hör Koltrasten och vill flyga efter.

Tråkigt när barnen lämnar boet.Tror Du fåglar känner så.

Har bara ett en dotter, hon flytta tidigt, bäst för henne tack vare vårt drickande i perioder,stackars tösabit.
Kram

Lisbet sa...

Minnen...
Och barnen blir "stora" och flyger iväg. Och kommer tillbaka. På något sätt. :)
kram

Pialotta sa...

Minnenas arkiv idag ... riktigt härligt minne du bjöd på här och visst minns man själv i liknande situationer angående både det ena och det andra :) Bra, mycket bra tolkat o bilden är passande :)

Mona sa...

Många minnen! Så rörande att dottern försökte hjälpa sin pappa att snickra.

sinneskatten sa...

Ja förstår precis vad du menar!
Tänk att en liten liten tapetbit drar i gång minnet så.